7.8.2021 klo 09:14
Uutinen

Lohjan tori ja Asuntomessujen ShoppY pyörivät Yrittäjien käsissä

Hyvä kaupallinen pöhinä ylläpitää oman kunnan elinvoimaa eikä poissulje muitakaan kohtaamisia. Lohjan Yrittäjät on ottanut aloitteen omiin käsiinsä ja tänä kesänä se on näkynyt niin torilla kuin messuilla.

Lohjan tori alkoi olla murheellisen näköinen paikka. Sen kehittäminen oli ollut kaupungissa jo pitkään esillä, mutta mitään konkreettista ei oltu saatu aikaan. Lohjan Yrittäjät alkoi selvittää asiaa, ja kävi ilmi, että torin toimintoja koskeva päätöksenteko oli pilkottu useille eri toimialoille ja kävi ilmi, että kaupunki ei saa aikaan yhteistä tahtotilaa oikein mihinkään päätökseen.

– Esitimme huolenaiheemme noin vuosi sitten ja kysyimme, voisimmeko mahdollisesti auttaa kaupunkia torin toimintojen kehittämisessä, kun asuntomessutkin ovat tulossa ja torillekin pitäisi jotain tehdä, Lohjan Yrittäjien puheenjohtaja Pasi Hotti kertoo.

Kaupunki tarttui asiaan ja teetti opiskelijatyönä asiakastutkimuksen torin kehittämisen pohjaksi.

– Päättäjien ja virkamiesten kanssa käytyjen keskustelujen jälkeen sai kaupunki nyt keväällä asian päätettyä niin, että lähdimme kesän alusta vetämään torin päiväpaikkojen myyntiä ja kartoittamaan samalla kaikki tarvittavat muutokset, mitä tori vaatii. Saimme tehtyä kaupungin kanssa useamman vuoden sopimuksen kehittämistyömme turvaksi, Hotti kertoo.

Lohjan Yrittäjät on jo nyt saanut otettua käyttöön sähköisen ajanvarausjärjestelmän, kilpailuttanut osan jätehuoltoa ja elävöittäneet toria muun muassa isolla mainosnäytöllä ja sillä pyörivillä mainoksilla ja tiedoilla tulevista keskustan tapahtumista.

– Vuosipaikkalaiset ovat olleet suuressa roolissa asioiden eteenpäin viemisessä. Kun perinteinen torivalvoja siirtyi kaupungilla katupuolen muihin tehtäviin, kauppiaat ovat saaneet itse enemmän vastuuta ja päässeet osallistumaan torin aktiiviseen toimintaan, Hotti kertoo.

– Jäsenyrityksemme Kaffela hoitaa suoraan torille tulleiden päiväpaikkojen maksun ja pystyy neuvomaan myös tarvittaessa. Uusia jäseniäkin on torikauppiaista saatu jo ainakin yksi lisää.

Lohjan Yrittäjien hallitus on ahkeroinut torin eteen lukemattomin työtunnein. Hotti kertoo, kuinka talkoovoimin on kerätty valtavasti tietoa, joka mahdollistaa torin kaupallisen kehittämisen tasapuolisemmaksi ja avoimemmaksi alustaksi kaupankäyntiä ja ihmisten kohtaamisia varten.

– Nyt asuntomessukesänä toimme torille ison mainosnäytön lisäksi seitsemän vapaasti vuokrattavaa myyntikojua. Näin myös päivämyynnin kynnys on laskettu alas. Kaupallisen käytön lisäksi myös yhdistykset voivat tulla esittelemään omia toimintojaan torille, Hotti kertoo.

Asuntomessuosasto loi sparrausalustan ja kauppapaikan lohjalaisyrityksille

Kesän toinen suuri projekti on ollut Asuntomessuilla toimiva LohjaShoppy, kolmenkymmenen lohjalaisen yrityksen yhteinen messuosasto. Mukana on saippuanvalmistaja, keramiikka- ja tekstiilitaiteilija, muutama eri myyntialan yritys, lautapelin kehittäjä, mehunvalmistaja, kaksi kahvipaahtimoa, leipomo/herkkukauppa, musiikki- ja soitinliike, antiikkiliike, takomatuotevalmistaja, sähköalan yritys, pari kalustevalmistajaa, rakennuskonevuokraamo, tapahtumatuottaja/cateringyrittäjä ja majoitusliike ja matkailualan toimijoita.

– Jalostimme Tuusula Asuntomessuilla ollutta myymäläkonseptia meidän Lohjan Asuntomessujen ideologian mukaiseksi kokonaisuudeksi, Pasi Hotti kertoo.

Kuva: Pasi Hotti

Konseptin perustamisen haasteeksi tuli korona-ajan varovaisuus kenenkään sitoutua mihinkään.

– Jouduimme kirimään monta asiaa aivan loppumetreillä. Myyntipaikkojen ja näkyvyyksien sopimukset saatiin tehtyä vasta kesäkuun puolella ja sitä ennen oli taustalla jo tapahtunut paljon.

Alkukeväästä Lohjan kaupungin elinvoima päätti tukea kaikkien yrittäjien ShoppYä vuokraamalla vapaaksi jääneen tontin Asuntomessuilta myyntitelttaa varten. Kaupunki kilpailutti teltalle yrittäjän koordinaattoriksi.

– Valituksi tuli jäsenemme EK Event / Elina Kaukojärvi. Hänen tehtäviään ovat olleet myyntiteltan kilpailuttaminen, ShoppYn sisäinen organisointi ja somenäkyvyyden hoito. Yrittäjät saivat ottaa halutessaan omia kassavuoroja, jos vain oma yritystoiminta siinä antoi periksi. Promopäiviä sai myös sopia erikseen haluttuihin ajankohtiin, Hotti kertoo.

Messujen kävijämäärät oli korona-aikaan rajattu turvallisuuskärki edellä ja se näkyi suhteellisen tasaisena kauppamääränä.

– Odotusarvot monella ensikertaa messuilla olleelle olivat maltilliset ja siihen nähden todellisuus yllätti monet positiivisesti.

– ShoppY oli hyvä sparraus yrittäjien väliselle yhteistyölle. Se toi laajan kirjon lohjalaista osaamista esille yritysten ja tuotteiden muodossa näkyviin koko Suomen alueelta tulleille asuntomessuvieraille, Hotti arvioi.

– Meille yhdistyksenä kevät ja kesä on ollut kohtalainen urakka, jonka on mahdollistanut hallituksestamme löytynyt talkoohenki ja niin paikalliset, kuin koko Uudenmaan alueen verkostot. Olen ylpeä yrittäjistämme ja Lohjan kaupungista! Hotti sanoo.