4.12.2021 klo 09:53
Uutinen

Madelene Westerlund on vuoden maakunnallinen yksinyrittäjä Rannikko-Pohjanmaalla

Rannikko-Pohjanmaan Yrittäjät on valinnut Madelene Westerlundin vuoden maakunnalliseksi yksinyrittäjäksi. Hän vastaanotti tunnustuksen lauantaina 6.11. Rannikko-Pohjanmaan Yrittäjien vuosittaisessa yrittäjäjuhlassa Vaasassa.

Madelene Westerlund on syntynyt, kasvanut ja asunut saaristossa, tarkemmin sanottuna Bergössä. Vuonna 2020 hän osallistui kalanparkitsemiskurssille, joka vuoden kuluttua johti Mad(d)e in Bergö yrityksen perustamiseen. Yrittäjäksi ryhtyminen oli hänelle luonnollinen askel, sillä Madelene on koulutukseltaan ateljeeompelija.

– Ommeltavat kappaleet voivat olla myös turkista, nahkaa tai kangasta. Suurin ero on siinä, että kankaat ja nahat ovat heti valmiina ommeltavaksi. Kalannahat parkitsen, jolloin ne muuttuvat kestäviksi ja käytettäviksi. Käytän prosessissa pelkästään luonnonmateriaaleja, Madelene kertoo.

Hän parkitsee usein lohennahkoja, mutta myös ahven- ja hauennahat muuttuvat hänen käsissään laukuiksi, pussukoiksi, vöiksi ja nahkarannekkeiksi. Nahat hän saa tutuilta kalastajilta ja ravintoloilta mutta Madelene kalastaa itsekin.

– Ekologiset tuotteet muodostavat yhden tukijalan yrityksessäni, toisen muodostavat vaatteet ja sisustustarvikkeet. Korjaan, muutan, ompelen mutta teen myös paljon ulkotöitä, Madelene naurahtaa.

Hän katsoo luottavaisena tulevaisuuteen, mutta on hieman huolissaan siitä, miten julkisten palveluiden käy saaristossa.

– Meillä käsityöyrittäjillä on tärkeä rooli saariston elinvoiman säilyttämisessä. Valmistamme tuotteita ainutlaatuisista raaka-aineista, jotka saavat positiivista julkisuutta. Toimiva lauttaliikenne ja tieverkko on elinehto meille saariston pienyrittäjille, Madelene toteaa.

Rannikko-Pohjanmaan Yrittäjät haluaa palkita Madelene Westerlundin luontoon liittyvästä liiketoiminnasta. Aluejärjestön yksinyrittäjäverkoston puheenjohtajan Birgit Nurmelan mukaan Madelene on erinomainen esimerkki siitä, kuinka oma mielenkiinto ja kiinnostus luontoa kohtaan voi johtaa asiakastyytyväisyyteen ja liiketoiminnan kannattavuuteen.