YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Matti Sallinen on yksi ainoista kauppa-autoyrittäjistäå
Matti Sallinen ajaa kauppa-autollaan jopa 200 kilometriä päivässä. Kuva: Pauli Reinikainen

Matti Sallinen, 86, ajaa yhä kauppa-autoa – Asiakkaita jopa 200 päivässä: ”Tuottoa tulee niin, että Kanarialla saisi viettää talvet”

Matti Sallinen myöntää, että ikä alkaa vaikuttaa työntekoon.

Outokummussa Pohjois-Karjalassa vihmoo kylmä sade. Kevät ei näytä parhaita puoliaan, mutta Matti Sallinen ei välitä. Hän ajaa kauppa-autoa rutinoituneesti, mutta varoo maantiessä olevia kuoppia.

Metsämarket Oy:n yrittäjänä toimiva Sallinen on vieraana Yrittäjän podcastin uusimmassa jaksossa, jossa hypätään kauppa-auton kyytiin. Sallisella on ikää pian 87 vuotta, mutta työ pitää hänet liikkeessä ja virkeänä. 

Kokemusta kauppiasyrittäjän työstä miehelle on kertynyt yli 50 vuoden ajalta. Parhaimmillaan hänellä oli Liperissä viisi kauppaa ja 22 työntekijää.

Sallinen saattaa ajaa päivässä yli 200 kilometriä. Työvuoron aikana pysähdyspaikkoja saattaa kertyä jopa yli 50. Sallinen kiertää autollaan paitsi syrjäseuduilla, myös lähempänä isompia asutuskeskuksia. Parhaimmillaan asiakas pääsee astumaan kauppa-autoon suoraan ulko-oveltaan, jotkut joutuvat taittamaan auton pysäkille matkaa kilometrin. Kauppa-auto on silti arvokas palvelu, sillä lähimpään markettiin voi olla matkaa yli 40 kilometriä.

– Savonlinnassa lähimmältä pysäkiltä on matkaa kaupungin keskustaan vain 18 kilometriä ja silti kauppa käy. Minulla on sen verran erilainen tuotevalikoima esimerkiksi lihatuotteiden kohdalla. Yksi selitys on pitkäaikainen suhde asiakkaisiin. Jos lähtisin perustamaan uusia reittejä, en varmasti saisi yhtä isoa asiakasmäärää.

– Kun välillä keskeytin toiminnan, sain hirveästi lahjoja. Sukkia tuli paljon. Ihmiset olivat liikuttuneita siitä, että palvelu loppuu. Voi sanoa, että asiakkaat ovat perheenjäseniä.

Sallinen omistaa yrityksen lähes 100-prosenttisesti. Hän olisi valmis myymään yrityksen kohtuuhintaan uudelle yrittäjälle.

– Jos olisin nuori, saattaisin ajella erilaisiin tapahtumiin eri puolille Suomea.

Sallinen saattaa ajaa päivässä yli 200 kilometriä. Työvuoron aikana pysähdyspaikkoja saattaa kertyä jopa yli 50

Polttoaineen hinta rassaa

Viime keväänä Sallinen laittoi pyörät jälleen pyörimään. Asiakkaita on riittänyt lukuun ottamatta joitakin yksittäisiä hiljaisia kuukausia. Konkariyrittäjä ajaa nykyisin enintään kolmena päivänä viikossa.

Kauppa-autoja on Suomessa enää kaksi, eikä Sallinen ole varma, kauanko hän jatkaa. Mies myöntää, että ikä alkaa painaa.

– Periaate on, että jatkan niin pitkään kuin jaksan, vaikka työtä on paljon. Kaksi kertaa on tapahtunut niin, että pieni kolari tuli ja minulle lykättiin syy, vaikka syytä oli molemmissa. Varovaisesti täytyy toimia, hän sanoo.

Sallinen kertoo podcast-jaksossa, että viime tammikuussa hänen oli lopetettava väliaikaisesti kauppa-autoilu. Syynä oli polttoaineen hinta: Sen osuus myynnistä nousi hetkellisesti yli 20 prosenttiin. Se tarkoitti tappiollista toimintaa.

– Silloin piti pienentää tuotevalikoimaa, yrittäjä kertoo.

Matti Sallinen.

Kauppa-autossa on 300 litran säiliö, joka voi pisimmillään riittää viikon ajoihin. Toisaalta yhtenä päivänä voi kertyä ajoa yli 200 kilometriä, mikä kuluttaa polttoainetta yli 100 litraa.

Kesäisin kauppa sen sijaan käy niin vilkkaasti, että tuotoilla pärjäisi käytännössä talven yli.

– Tuottoa tulee sen verran, että Kanarialla saisi talvet viettää, hän tokaisee.

Parhaina päivänä kauppa-autossa saattaa käydä 200 asiakasta. Podcast-haastattelua edeltävänä lauantaina asiakasmäärä nousi yli sadan, mikä on hyvä tulos tähän aikaan vuodesta.

Asiakaskunnassa on kaikenlaisia ihmisiä.

– Löytyy nuoriakin, mutta yleensä asiakkaat ovat perheitä. Poikamiehiä on paljon. Leipää ja kahvileipää menee paljon ja lihapuolelta ostetaan tarvikkeet esimerkiksi karjalanpaistiin, yrittäjä kertoo.

Sallisen kauppa-autossa on vähintään 500 eri tuotetta. Varaston arvo nousee yli 10 000 euroon.

Kuuntele podcastista, miten Sallinen suhtautuu ikään ja erilaisiin yllättäviin tilanteisiin liikenteessä ja miten hän näkee maaseudun tulevaisuuden. Yrittäjän podcast on kuunneltavissa Supla-palvelussa ja Spotifyssa.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen