9.6.2017 klo 13:28
Uutinen

Moka valinnanvapauslaissa: Ei tiedetä, kuka arvioi asiakkaan palveluntarpeen

Sote-alan järjestöt vaativat etäyhteyden käytön kirjaamista lakiin asiakkaan palveluntarpeen arvioinnissa.

Järjestöt ovat havainneet puutteen hallituksen toukokuussa antamassa ehdotuksessa valinnanvapauslaiksi.

Sosiaali- ja terveysalan järjestöt Näe ja Fysi toteavat tiedotteessaan, että lakiesityksestä ei ilmene, pitääkö asiakkaan käydä palveluntarpeen arvioinnissa sote-keskuksessa tai maakunnan liikelaitoksen toimipaikassa.

– Jos arviointi voidaan tehdä vain konkreettisella käynnillä, hoitoonpääsy viivästyy ja resursseja hukataan, Näe ja Fysi toteavat.

Valinnanvapauslaki on osa sosiaali- ja terveyspalveluiden kokonaisuudistusta eli sote-uudistusta.

Asiakkaan juoksuttaminen tuhlaa resursseja

– Olisi resurssien tuhlaamista käyttää asiakkaita lääkärinvastaanotolla vain tullakseen ohjatuiksi toiselle palveluntuottajalle tai noutaakseen asiakassetelin, järjestöt katsovat.

Näe ja Fysi esittävät turhien käyntien välttämiseksi lakiehdotukseen korjausta.

– Etäyhteyden käyttö palveluntarpeen arvioinnissa olisi kirjattava lakiin. Hyväksyttynä tapana tutkia ja hoitaa potilasta se on jo kirjattu, tiedotteessa taustoitetaan.

Lähes sata tuhatta tarpeetonta sote-keskuskäyntiä

– Lakia ei saa jättää tältä osin epäselväksi, sanoo Näe ry:n toimitusjohtaja Panu Tast.

– Pelkästään näkemisen ja silmäterveyden alalla kansalaiset joutuisivat tekemään optikon silmäterveyslöydösten perusteella 80 000–90 000 tarpeetonta sote-keskuskäyntiä vuosittain silmälääkäriin päästääkseen, Tast arvioi.

Optikkoliikkeissä tuotettuja silmäterveyspalveluja käyttää vuosittain 1,2-1,4 miljoonaa suomalaista. Yksityisten fysioterapiayritysten ja -ammatinharjoittajien vastaanotoille tehdään reilut viisi miljoonaa käyntiä vuodessa.

Palveluiden digitalisointi päästää pienet tuottajat markkinoille

Näkemisen ja silmäterveyden toimiala NÄE ry ja Suomen Fysioterapia- ja kuntoutusyritykset FYSI ry ovat Suomen Yrittäjien jäsenjärjestöjä.

Toimialajärjestöjen näkemyksiä tukee Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Antti Neimala.

– Digitaaliset palvelut ovat laajemminkin tapa huolehtia sosiaali- ja terveyspalveluiden kustannustehokkuudesta. Pk-yritysten olosuhteet huomioiva palveluiden digitalisointi on omiaan helpottamaan pienten tuottajien pääsyä markkinoille, Neimala sanoo.

Vain 30 on suuria Suomen 19 000 soteyrityksestä

Yrittäjäjärjestö kannattaa sote-uudistusta ja siihen sisältyvää valinnanvapautta.

Sen mukaan hallituksen tavoitteet täyttyisivät palveluiden tehostamisesta, kustannusten hallitsemisesta ja koko maan kattavien palveluiden turvaamisesta.

– Uudistuksen tavoitteet voivat kuitenkin toteutua vain siinä tapauksessa, että asiakkaiden valinnanvapaus toteutetaan pienten ja keskisuurten tuottajien markkinoillepääsyn turvaavalla tavalla, Neimala huomauttaa.

Suomen sosiaali- ja terveysalalla toimivista lähes 19 000 yrityksestä vain alle 30 on suuria. Alalla toimii yli 17 500 mikroyritystä ja 900 pk-yritystä.

Yrittäjäsanomat

toimitus@yrittajat.fi