YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

10.5.2021 klo 14:03
Uutinen

Monen yrityksen alho on kestänyt jo yli vuoden – linja-autoala on hyvä esimerkki

Pirkanmaan Yrittäjä -lehden pääkirjoitus 11.5.2021.


Jo yli vuoden kestänyt koronakriisi on vaatinut resilienssiä ja luovimistaitoja niin ihmisiltä kuin yrityksiltäkin. Yrityspuolella kovia kolauksia ovat ottaneet vastaan esimerkiksi ravintolat, kivijalkakaupat ja erikoisliikkeet sekä tapahtuma-, matkailu- ja elämyspalveluita tuottavat yritykset. Listaan voidaan ehdottomasti lisätä yhtenä merkittävänä ryhmänä myös ammattiautoilijat, kuten taksiyrittäjät. Heille vuosi on ollut hyvin vaikea.

Ja jos pyöriä laitetaan alle vähän enemmän, on myös linja-autoliikennöitsijöiden tilanne hyvin huolestuttava. Linja-autoliiton huhtikuussa toteuttama jäsenkysely on karua kuulemaa. Peräti 88 prosenttia yrittäjistä on poistanut liikennekäytöstä linja-autoja, 40 prosenttia on joutunut irtisanomaan henkilöstöä, ja puolella on edelleen päällä lomautuksia.

Sopeutustoimenpiteisiin on ollut erittäin perustellut syyt. Yli 50 prosentin liikevaihdon vähentymisestä ilmoitti jopa 41 prosenttia kaikista jäsenyrityksistä. Kaikista katastrofaalisin tilanne oli odotetusti tilausliikenneyrityksillä, niistä ällistyttävät 95 prosenttia kertoi liikevaihtonsa kutistuneen yli puolella. Epävarmuus tulevaisuudesta on valitettavasti vain lisääntynyt edeltävästä kyselystä. Tämä tarkoittaa, että myös alan tarjoamien työpaikkojen tulevaisuus on vaakalaudalla. Se ei yllätä, että alan yrityksistä 62% ilmoitti hakevansa uusinta, huhtikuun lopussa avautunutta kolmatta kustannustukea. On myös helppo yhtyä liiton poliitikoille esittämään toiveeseen siitä, että Suomen koronan exit-strategiassa huomioitaisiin paluupolku takaisin linja-autoliikenteeseen koko maassa. Pahimmillaan markkinoilta häviävät liikennöitsijät jättävät pysyvän tyhjiön. Kaikkialla kun sitä uutta yrittäjää ei niin vain löydykään.

Hyvä on muistaa sekin, että juna ei suinkaan tässä maassa kulje joka paikkaan. Tästä minua muistutti myös tätä tekstiä kirjoittaessani bussialalla toimiva jäsenyrittäjämme Pohjois-Pirkanmaalta. Hänen mukaansa sitä, että henkilöliikenteessä kaikki panostukset tunnutaan laittavan raideliikenteen kehittämiseen, on vaikea ymmärtää, jos lähimmät kiskot kulkevat kymmenien kilometrien päässä.

Vaikeista tilanteista selviämiseen vaaditaan aina oivalluksia ja avauksia. Yhden sellaisen heitti kehysriihen alla kuljetusyrittäjiä edustava Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL, joka ehdotti ympäristöystävällisen uusiutuvan dieselin myyntiä ilman valmisteveroa. Samanlainen malli on jo käytössä Ruotsissa, ja kokemukset hyviä. Mallilla on ollut voimakas ja myönteinen ohjausvaikutus, ja samalla on vähennetty merkittävästi fossiilisia päästöjä. Järjestön mukaan kuljetuskalustossa, joka siirtyisi käyttämään uusiutuvaa dieseliä, päästöt vähenisivät jopa 90 prosentilla. Tällaisia rohkeita uudistuksia nyt tarvitaan, jotta Suomi säilyttää kilpailukykynsä ja fossiilisia päästöjä saadaan vähennettyä.

Janne Vuorinen
puheenjohtaja, Pirkanmaan Yrittäjät