YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

4.7.2017 klo 12:29
Uutinen

Muistitko tuhota tärkeän asiakirjan? Tämän takia paperisilppuri on pakkohankinta

Monessa pienessä yrityksessä laskut, asiakirjat ja tärkeät paperiset dokumentit päätyvät edelleen sekajätteeseen.

Yle kertoi eilen, että kotitalouksien sekäjätteeseen päätyy edelleen paljon sellaista, josta voi haluttaessa urkkia henkilökohtaisia tietoja kuten osoitteita, henkilötunnuksia ja jopa verotietoja.

Yrityksissä lepsu asiakirjojen tuhoaminen voi aiheuttaa merkittävän riskin tietovuodoille.

– Keskisuuret yritykset ymmärtävät riskit, mutta pienissä yrityksissä on paljon parannettavaa, kansanedustaja ja tekniikan tohtori Jyrki Kasvi (vihr) sanoo.

Kasvin mielestä paperisilppuri on edelleen paras keino huolehtia yrityksen tietoturvasta.

– Pienissä yrityksissä ei välttämättä tule ensimmäisenä mieleen hommata paperisilppuria. Sekajätteestä löytyy vaikka mitä. Ihmiset eivät ymmärrä, miten helppoa on tilata tavaraa kotiin jonkun toisen nimissä. Tilinumerot ja henkilötunnukset ovat rahanarvoista informaatiota. Paperisilppuri on tässä mielessä hyvin edullinen hankinta.

Kasvi näkee ongelmana sen, että varsinkin pienissä yrityksissä halutaan tehdä kaikki itse.

– Ei käytetä esimerkiksi tilitoimistoja, jotka seuraavat lainsäädäntöä.

Kasvi muistuttaa, että myös sähköiset aineistot täytyy tuhota. Pelkkä tiedostojen poistamien ei riitä, sillä ne pystyy palauttamaan kovalevyltä.

– Yrityksissä pitäisi kouluttaa henkilöstöä toimimaan oikein. Papereita ei pidä jättää työpöydälle levälleen ja kun lähtee pois työpisteeltä, tietokoneelta täytyy kirjautua ulos.

Tietosuojapalvelu tuhoaa ja kierrättää

Isommissa yrityksissä käytetään asiakirjojen hävityspalvelua, joka huolehtii arkaluontoisten dokumenttien turvallisesta tuhoamisesta.

– En usko, että suomalaiset uskaltavat heittää arkaluontoisia dokumentteja varsinkaan paperinkeräykseen. Sen verran paljon on puhuttu identiteettivarkauksista, Safe Rec Oy:n toimitusjohtaja Juha-Pekka Miettinen kommentoi.

Miettisen mukaan tietosuojapalvelu ei ole kallista. Safe Recin hinnat alkavat 25 eurosta.

– Halvinta on tuoda asiakirjat meille. Silppuamme ne ja toimitamme jatkojalostukseen. Kaikki paperimateriaali erotellaan ja niistä valmistetaan esimerkiksi wc-paperia.

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen@yrittajat.fi