Kuuntele konkreettiset ChatGPT-vinkit Yrittäjän podcastista
Yrittäjän podcastissa perehdytään ChatGPT:N käyttämiseen oikeiden käskyjen ja komentojen eli ”promptien” kautta. Kuva: Getty Images
22.11.2023 klo 07:59
Uutinen

Näin ”komennat” ChatGPT:tä oikein – Kuuntele asiantuntijan tärpit tekoälyn hyödyntämiseen

Miten luoda laadukas Facebook-postaus tai blogi tekoälyn avulla? Tekoälykonsultti antaa Yrittäjän podcastissa konkreettisia vinkkejä ChatGPT:n käyttöön.

Yrittäjän podcastin vieraana on kahdeksan vuotta tekoälykonsultointia tehnyt ja parikymmentä vuotta yrittäjänä toiminut Elev Consultingin Antti Merilehto. Hänellä on viime aikoina pitänyt kiirettä.

– Maaliskuusta lähtien puhelin on soinut aika tauotta. Sen jälkeen kun ChatGPT tuli, yritykset haluavat tietää, mikä tämä on ja miten tämä liittyy meihin ja meidän asiakkaisiin.

Podcastissa Merilehto korostaa, ettei ChatGPT ole sama kuin Google-haku.

– Kyseessä on sanojen arvontakone, joka generoi tekstiä ja kuvaa luonnollisen kielen käskyillä. ChatGPT:n vastauksiin ei voi luottaa sokeasti, koska tekoälyn opetusaineisto sisältää kaiken sen, mikä internetissä on. Jos haluamme tietoa, pitää mennä Googleen ja etsiä hyvä lähde. Moni on käyttänyt silti ChatGPT:tä kuin Google-hakua.

– Tärkein peukalosääntö on se, ettei mitään ChatGPT:n tekstiä tule julkaista ilman, että teksti on käyty läpi.

Antti Merilehto.

Käytännön vinkit tekoälyn käyttöön

Yrittäjän podcastissa perehdytään ChatGPT:N käyttämiseen oikeiden käskyjen ja komentojen eli ”promptien” kautta. Merilehto neuvoo muun muassa, miten tekoälyn avulla luodaan somepostauksia, blogeja, markkinointiviestejä ja miten tekoälyä ohjeistetaan luomaan sisältöä oikealla äänensävyllä. Kuuntele koko jakso täältä!

– On tärkeää käskeä konetta ottamaan haluttu rooli. Jos toimin matkailualalla, käsken konetta ottamaan kokeneen matkailun ja markkinointiviestinnän ammattilaisen roolin. Sen jälkeen kerron, että olen kirjoittamassa somepostausta Facebookiin. Kerron myös yrityksen nimen. Lopuksi kerron, mihin postaus liittyy. Muuten vastaus on aika keskinkertainen ja geneerinen.

Merilehdon mukaan ChatGPT maksullinen, parikymmentä euroa kuukaudessa maksava versio tunnistaa paremmin sen, minkä pituinen postaus on paras mihinkin somepalveluun.

– Maksullinen ChatGPT tekee eri versiot eri somekanaviin. Esimerkiksi LinkedIn-teksti tulee erilaisena kuin Facebookin tai Instagram-postauksen teksti. Usein tekoäly liittää mukaan aihetunnisteet ja emojit.

Karista anglismit  

Podcastissa Meriluoto antaa useita käytännön vinkkejä tekoälyn antamien vastausten parantamiseen.

– Usein tekoäly saattaa käyttää anglismeja eli esimerkiksi aloittaa viestin sanoilla ”toivottavasti tämä tavoittaa sinut hyvässä terveydessä”. Siksi on aina hyvä antaa suunta vastaukselle, esimerkiksi ohjeistamalla ”kirjoita lyhyempi aloitus” tai ”kirjoita eurooppalaisempi aloitus”. ChatGPT:n käyttäminen on eräänlainen pingispeli, jossa peliä ja pallottelua jatketaan koneen kanssa niin kauan, kunnes saadaan mahdollisimman hyvä lopputulos.

– Moni yrittää päästä yhdellä promptilla eli komennolla perille asti. Jos en ole roolittanut tekoälyä enkä antanut mitään lisätietoa, vastaus on keskiverto ja tylsä, joka ei herätä mielenkiintoa.

Kuuntele Yrittäjän podcast Suplasta tai Spotifysta!

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen