YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

15.12.2017 klo 08:36
Uutinen

Näin luot tehokkaan hakumainoksen: Viisi vinkkiä, joilla houkuttelet asiakkaat sivullesi

Google on lanseerannut uuden hakumainontapalvelun, joka on suunnattu pk-yrityksille. Neuvomme, miten luot tehokkaan mainoksen.

Google ja Facebook ovat vallanneet viime vuosina nopeaan tahtiin mainosmarkkinoita myös Suomesta. Yrittäjälle Google-mainonta on usein houkutteleva vaihtoehto, sillä hakumainonnassa mainostaja maksaa vain silloin, kuin käyttäjä reagoi mainokseen. Toisaalta moni yrittäjä on saattanut pitää Googlen hakumainontatyökalua AdWordsia vaikeaselkoisena.

Nyt Google on lanseerannut yksinkertaistetun mainostyökalun AdWords Expressin, joka automatisoi merkittävän osan optimointitoimenpiteistä.

Käyttäjä määrittelee edelleen itse yrityksen toimialan ja tuotteet sekä muun muassa sen, mihin aiheisiin liittyvien hakujen yhteydessä mainoksia esitetään ja mikä on mainonnan ensisijainen tavoite (esimerkiksi käynnit fyysisessä myymälässä). Lisäksi käyttäjä asettaa haluamansa mainosbudjetin. Kun mainos on luotu, järjestelmä optimoi mainoskampanjaa saavutettujen tulosten perusteella. Teknologia hyödyntää muun muassa koneoppimista sijoittaakseen mainoksia mahdollisimman tehokkaisiin paikkoihin.

5 vinkkiä tehokkaan hakumainoksen luomiseen

1. Älä odota asiakkaiden löytävän sinut vaan löydä heidät. Suomalaiset yritykset, jotka aktiivisesti markkinoivat verkossa kasvavat nopeammin kuin ne, joilla on vain staattiset verkkosivut.

2. Kohdenna mainonta asiakkaisiin, jotka ovat lähimpänä ostopäätöstä. Hakumainoksia näytetään niille, jotka etsivät tietoa mainostettavasta aiheesta. Voit laajentaa tavoittavuuttasi esimerkiksi bannerimainonnan, verkkovideoiden tai sosiaalisen median avulla.

3. Hakumainokset ovat yksinkertaisia. Ne koostuvat muutamasta rivistä tekstiä, mutta toimivat, koska ne esiintyvät otollisessa yhteydessä. Varmista, että käytät nuo muutamat rivit mahdollisimman tehokkaasti.

4. Hyvä mainosteksti sisältää toimintakehoituksen (esimerkiksi pyydä tarjous, soita ja varaa aika, tule tutustumaan). Kehota ihmisiä reagoimaan. Käytä yleisesti käytettyjä hakutermejä. Ihmiset reagoivat parhaiten mainoksiin, jotka puhuvat juuri siitä asiasta, jota he ovat hakeneet

5. Kiinnitä huomiota sivustosi käytettävyyteen, jotta et menetä kiinnostunutta asiakasta siinä vaiheessa kun hän siirtyy verkkosivullesi. Muista, että lähes puolet käyttäjistä tekee hakunsa mobiililaitteilla.

Kuva: iStockPhoto

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi