YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Nopeasti kasvanut Varjo koki koronan iskun – Nyt virtuaalilasit vetävät jälleen: “Puolitimme hinnat”
Korona toi äkkipysähdyksen, mutta myös muutoksen, joka siivitti Varjo Technologiesin voimakkaaseen kasvuun. Yrityksen kehittämät tarkat virtuaalilasit tehostavat niin lentäjien koulutusta kuin autojen suunnitteluakin.
Sijoittajat uskovat Varjon kasvuun, sillä yritys sai viime vuonna suomalaisittain muhkean 46 miljoonan euron sijoituspotin. Mukana on yritykseen alusta asti panostanut Lifeline Ventures, mutta myös laajentuva joukko ulkomaisia sijoittajia Japania myöten.
− Japani ja USA ovat meille tärkeitä kohdemaita, Varjon perustaja ja teknologiajohtaja Urho Konttori sanoo.
Varjo kehittää tehostetun todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden laseja ammattilaisille. Edistyksellisintä on lasien tarkkuus, joka näyttää kohteet kuten todellisessa elämässä.
Yksi Varjon asiakaskohderyhmistä on autoteollisuus. Konttori kertoo esimerkin, miten korona muutti työskentelykulttuuria.
− Aikaisemmin KIA:n suunnittelijat lensivät jopa viikoittain Frankfurtista Etelä-Koreaan pääkonttoriin esitelläkseen tuotekehityksen vaiheita. Nyt kun matkustus on ollut kiellettyä, tiimi on kokoontunut etänä ja käyttää suunnitteluohjelmaa lasiemme kanssa.
Konttorin mukaan tuotekehitys onkin virtuaalisena nopeutunut ja parantunut huomattavasti.
− Ja mikä parasta, suunnittelijat eivät enää työskentele kaukana toisistaan, vaan kokevat olevansa oikea yhtenäinen tiimi. Etätöiden jatkuminen vauhdittaa työn siirtymistä virtuaalimaailmoihin alasta riippumatta, Konttori tähdentää.
Samaa tehokkuutta on saatu myös lentäjien koulutuksessa, johon Varjo on toimittanut laitteitaan. Aikaisemmin on koulutettu puolustusvoimien lentäjiä, mutta nyt asiakkaaksi on saatu myös sveitsiläinen siviililentäjien kouluttaja.
− Tehostetussa todellisuudessa käyttäjä näkee myös itsensä ympäristössä. Näin esimerkiksi lentäjien ohjaimet tai ydinvoimalan operaattoriympäristö ovat todentuntuisia.
Konttorin mukaan säästö on huomattava, kun lentäjiä koulutetaan virtuaaliympäristössä isojen hallisimulaattoreiden sijaan.
− Eräs asiakas oli laskenut, että tuotteemme maksaa itsensä takaisin kahdessa tunnissa.
Hinnat puolittuivat
Varjon kasvu on ollut nopeaa. Liikevaihto kolminkertaistui viime vuonna ensimmäiseen kaupalliseen toimintavuoteen 2019 verrattuna. Yritys on edelleen voimakkaassa investointivaiheessa, joten liiketulos oli 22 miljoonaa euroa tappiollinen.
− Tämän vuoden alusta saimme myyntiin kolmannen sukupolven laitteemme, mikä on kasvattanut volyymiä entisestään. Puolitimme hinnat tuodaksemme lasit entistä useampien yritysten saataville.
Virtuaalilasien hinta on tippunut noin 6 000 eurosta 3 000 euroon ja tehostetun todellisuuden lasien hinta noin 10 000 eurosta 5 500 euroon.
Konttori perusti Varjo Technologiesin vuonna 2016 yhdessä entisten Nokia- ja Microsoft-tuotejohtajien Niko Eidenin, Roope Rainiston ja Klaus Melakarin kanssa. Heillä oli Lifeline Venturesin alkurahoitus jo valmiina.
Varjo työllistää tällä hetkellä noin 140 henkeä Suomessa ja Yhdysvalloissa. Viime keväänä yritys joutui koronan aiheuttaman epävarman taloustilanteen takia irtisanomaan noin 20 henkeä.
Tuotanto käyntiin kolmivuorotyönä
Viime vuonna kerätyllä rahoituksella on käynnistetty nykyisten tuotteiden tuotanto Kiinassa. Varjon tuotteet valmistaa siellä yhdysvaltalainen sopimusvalmistaja Flex.
− Tuotantolinjan käynnistäminen on aina iso työ ja investointi, ja nyt haasteita lisäsi, ettei kukaan voinut matkustaa paikan päälle. Teimme kuukausia töitä kolmessa vuorossa halki aikavyöhykkeiden.
Pääomaa on sitonut myös normaalia isompi komponenttivarasto, sillä komponenteista on kova pula ja niiden hinnat ovat nousseet. Kevään kysyntään piti varautua jo syksyllä.
Korona pysäytti tilaukset hetkellisesti lähes kokonaan.
− Monet asiakasyritykset vetivät hetkeksi liinat kiinni, sillä yhtään kululaskuja ei saanut tehdä. Koko vuosi oli epävarmaa aikaa.
Nyt tilauksia on alkanut sadella, ja markkina on palautumassa normaaliksi. Joillakin aloilla, kuten puolustusvoimilla, budjetit ovat nousseet entisestä, mikä voi tarkoittaa isompia investointeja myös Varjon laitteisiin.
Juttu julkaistu Yrittäjä Plus -lehdessä 3/2021. Tilaa lehti tästä (59€/6 numeroa vuodessa).
Kuva: Mikko Käkelä
Tiina Rantakoski
tiina.rantakoski (at) yrittajat.fi