8.8.2019 klo 08:28
Uutinen

Nuori lappilaisyrittäjä bloggaa, vloggaa, snäppää ja tsättää – ”Kun perustin firman, päätin panostaa someen”

Levi Wellness Oy:n toimitusjohtaja ja vuoden iloisimmaksi yrittäjäksikin vuonna 2017 valittu Laura Peippo on omistautunut ihmisten auttamiselle. Nuori yrittäjä on valjastanut käyttöönsä somen kanavat ja laatinut some-strategian tavoittaakseen asiakkaansa paremmin. Siihen kannustaa myös Lapin Yrittäjät, joka järjestää jäsenilleen sosiaalisen median koulutuksia.

Vuonna 2017 kittiläläinen Laura Peippo oli suuren, mutta sitäkin helpomman päätöksen edessä. Kun hänen pitkäaikainen työllistäjänsä, Lapin Yrittäjiin kuuluva Levin Wellness Club, tuli myyntiin, jäi jäljelle vain kysymys: tartutko ruoriin? Vastaus tuli nopeasti ja terävästi kuin kannustushuuto ryhmäliikuntaohjaajan suusta: totta kai! Energisestä ja pirteästä asenteestaan tunnettu Peippo tarttui epäröimättä haasteeseen. ”Se oli helppo päätös. Mitään menetettävää ei ollut, koska firma oli tuttu, uskoin tähän toimintaan ja tiesin, mitä olen ostamassa. Lähdin sillä asenteella, että tehdään kaupat ja katsotaan, mitä tulee. Siitä lähtien töitä on tehty pe*se hiessä”, pian kolme vuotta yritystä luotsannut Peippo nauraa.

Toinen painava syy ostopäätökseen oli se, että Peippo ei halunnut nähdä arvokkaaksi kokemansa yrityksen kaatuvan tai ”joutuvan vääriin käsiin”, kuten monille yrityksille voi tapahtua pätevien jatkajien puutteessa pohjoisessakin. Arvokkaaksi hän koki erityisesti yrityksen antaman panoksen ihmisten terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Sillä toimialalla ei alueella ollut ainakaan ylitarjontaa. ”Liikunnan ja liikkumisen mahdollistavien puitteiden tarjoaminen ihmisille on minulle sydämen asia. Täällä pohjoisessa mahdollisuudet ovat rajallisemmat kuin esimerkiksi etelässä, minkä takia toiminnan jatkuvuus on erityisen tärkeää. Yrityksemme tekee arvokasta työtä, jonka en haluaisi katoavan”, Peippo perustelee.

Lappilaisten yritysten kaatumisuhka tunnetaan myös Lapin Yrittäjissä, jossa pyritään ylläpitämään aktiivista keskustelua niin yrityskaupoissa kuin sukupolvenvaihdosten tekemiseen liittyvissä kommervenkeissä, ja tätä kautta kannustamaan myös nuoria yrittäjyyden tielle. Yrittäjäjärjestön tukiverkko oli tarjolla myös Peipolle hänen astuessaan yrittäjän tielle. Tärkein kannustin oli kuitenkin oma, sisäsyntyinen tsemppihenki. ”Minulla oli niin selkeä visio siitä, mitä haluan lähteä tekemään, etten kokenut tarvitsevani liiemmin esimerkiksi yrittäjäjärjestön tukea. Mutta jäsenyydestä on sittemmin ollut hyötyä. Olen käynyt esimerkiksi tapahtumissa puhumassa yrittäjien hyvinvoinnista. Se on tuntunut tärkeältä ”, Peippo pohtii.

– Jos haluaa turvallisen ja helpon elämän, ei kannata edes harkita yrittäjyyttä. Jos taas haluaa jännitystä, uuden oppimista, uusia ihmisiä, sisältöä elämään ja vapautta tehdä mitä haluaa, kannattaa ehdottomasti alkaa yrittäjäksi”, tietää Kittilän Yrittäjien jäsen ja Levi Wellness Club Oy:n toimitusjohtaja Laura Peippo.

Arkisia haasteita

Yrittäjäperheessä kasvanut Peippo on saanut uransa varrella nähdä, mitä tapahtuu yrittäjälle, joka ei pidä itsestään huolta. Lopputulos on sama kuin kenellä tahansa, joka jättää oman hyvinvoinnin lapsipuolen asemaan: ennen pitkää niin fyysinen kuin psyykkinen jaksamis- ja suorituskyky ajautuvat vaakalaudalle. Yrittäjän kohdalla riskit kuitenkin moninkertaistuvat: miten yritys voisi pysyä pystyssä, jos yrittäjä horjuu? ”On surullista nähdä, miten moni yrittäjä ei ymmärrä asioiden tärkeysjärjestystä. Ensin tulee oma terveys ja vasta sitten työ”, Peippo lataa. ”Itse en olisi jaksanut näin pitkälle, jos en olisi asettanut terveyttäni etusijalle. Silloin kun minä yrittäjänä voin hyvin, jaksan painia myös yritystoiminnassa ilmenevien haasteiden kanssa. Yrittäjyys Lapissa pienellä paikkakunnalla on jo itsessään riittävän vaikeaa, mutta miten vaikeaa se olisi, jos voisin itse huonosti?”

Peippo puhuu kuin vanha tekijä – mitä hän myös on. Ihmisten auttamiselle omistautunut, rempseä, pirteä ja sujuvasanainen lappilainen käsittelee samoja teemoja myös sosiaalisen median kanavillaan. Somesta onkin tullut yksi hänen tärkeimmistä työkaluistaan ihmisten inspiroimiseksi ja tavoittamiseksi. Yhtä lailla yrityksen verkkosivut sekä yrittäjän henkilökohtainen blogi lukeutuvat Peipon keskeisimpiin työkaluihin oman sanoman eteenpäin viemisessä. ”Kun perustin firman, päätin panostaa someen. Se on hyvä kanava tuoda esille itselleni tärkeitä asioita ja auttaa ihmisiä. Moni kyllä naureskelee sometukselleni ja kysyy, pitäisikö tehdä välillä oikeitakin töitä. Nämä päivitykset eivät kuitenkaan synny vasemmalla kädellä tai ilman toimivaa some-strategiaa”, Peippo tietää.

Välillä tulee myös hetkiä, jolloin Peippo itsekin pähkäilee sometusmotiivejaan: miksi minä kirjoitan ja puhun näistä asioista, kun tuntuu, että kaikki menee kuitenkin kuuroille korville? Tiukassa paikassa vahvistusta sometuksen hyödyllisyydelle yritystoiminnassa voi hakea esimerkiksi Lapin Yrittäjien tarjoamien some-koulutusten kautta. Peipolle vastaus ja kaivattu vahvistus tulevat kuitenkin ensisijaisesti seuraajilta itseltään. ”Joskus saattaa tulla kolmen sivun verran palautetta, jossa joku kertoo lukeneensa tekstini, ja muuttaneensa sen myötä elämäntapansa. Silloin muistan taas, miten laajasti somessa voi tavoittaa ihmisiä ja miten monia sitä kautta voi auttaa. Suosittelen somea ihan kaikille yrittäjille, etenkin täällä pohjoisessa”, Peippo kuittaa.

Arktisia haasteita

Yrittäjyyden haasteet Lapissa kiteytyvät Peipon näkemyksen mukaan muutamaan kulmakiveen: etäisyydet ovat pitkät, asiakaskuntaa on vähemmän ja yritysten tuotteiden sekä palveluiden saavutettavuus voi olla hankalampaa. Toisaalta hän kokee, että näiden samojen haasteiden ansiosta yhteistyö alueen yrittäjien kesken on niin mutkatonta, välitöntä ja sujuvaa. Olosuhteiden seurauksena myös somella voi parhaimmillaan olla poikkeuksellisen paljon voimaa ja volyymia juuri pohjoisilla lakeuksilla. ”Valtaväestö Lapissakin on nykyään somessa. Miksi emme siis hyödyntäisi tätä helppoa ja pääosin ilmaista kanavaa, jossa pienellä vaivalla saa paljon näkyvyyttä ja suoraa myyntiä?” Peippo heittää.

Levi Wellness Club on vienyt sometuksen niin pitkälle, että yritys markkinoi tätä nykyä pelkästään somessa. Kaikki informaatio aina mainoksista tapahtumiin on esillä siellä, ja myös asiakkaat osaavat jo etsiä tiedot some-kanavilta. Esimerkiksi jokavuotisesta, vuonna 2015 startanneesta ja vuosien aikana räjähdysmäisesti suosiotaan kasvattaneesta, Arctic Challenge -estejuoksukisasta tiedotetaan vain verkossa. Tapahtuman suosio osaltaan osoittaa, miten kauaskantoiset seuraukset somessa leviävällä tiedolla voi olla. ”Ensimmäisenä vuonna kisaajia oli 150. Kaikki olivat ihan fiiliksissä, ja sana levisi verkossa kovaa vauhtia. Seuraavana vuonna mukaan tuli jo 550 kisaajaa, ja sitä seuraavana huimat 900. Ihmiset jakoivat kokemuksiaan sosiaalisessa mediassa, minkä ansiosta tapahtuma on kasvanut vuosi vuodelta. Toinen tärkeä asia on se, että tässä kisassa kaikki ovat voittajia. Motto kuuluukin: Not me, but we!” Peippo summaa.

Liity mukaan Lapin Yrittäjiin >>