15.3.2017 klo 11:31
Uutinen

Nuorten rohkea yritys: hakevat pullotetusta Suomi-ilmasta vientihittiä

Aasiassa ihmiset arvostavat puhdasta ilmaa enemmän kuin suomalaiset, koska he eivät ota sitä itsestäänselvyytenä, kertoo Lively Airin toimitusjohtaja.

Kuuden nuoren perustama yritys Lively Air on käynnistänyt liiketoiminnan suomalaisen ilman myynnistä.

Pohjanmaan maaseudulla sekä Lapin Pallastunturilla aerosolipulloon pakattu ilma on suunnattu etupäässä turisteille. Ilmaa myydään matkamuistona ja raikkaana kokemuksena.

– Terveystuote tämä ei ole. Olisi huijausta väittää niin, painottaa Lively Air Oy:n toimitusjohtaja Jouni Aura Yrittäjäsanomien haastattelussa.

– Toivomme myös, että tuotteeseen sisältyvä symboliikka saisi ihmiset ajattelemaan ilman puhtautta.

Yritys lupaa lahjoittaa jokaisesta ostetusta pullosta rahaa vähintään kahden puun istuttamiseen Afrikkaan, Intiaan tai Kiinaan. Lahjoitusten avulla yritys saavuttaisi negatiivisen hiilijalanjäljen aina tehtaalta jälleenmyyjälle asti.

Suomi-ilmaa kaupan hyllyille Kiinassa ja Intiassa

Suomessa vierailevat turistit ovat Lively Airin pääkohderyhmä, mutta sekstetti on menossa kovaa vauhtia ulkomaille.

– Toki yritämme päästä ulkomaan vientiin mukaan, niin, että Kiinassa ja Intiassa tuotetta myytäisiin paikan päällä, Vaasassa kansainvälistä liiketoimintaa opiskeleva Aura kertoo.

Tähän vaikuttaisi olevan hyvät edellytykset. Kuuden hengen yrityksessä myynnistä vastaa kolme henkilöä, jotka ovat kotoisin Iranista, Intiasta ja Kiinasta.

Markkinarako perustuu suomalaisen puhtaan ilman kovaan maineeseen Aasiassa, Aura kertoo.

– Olen aivan vakuuttunut, että tämä lähtee myymään. Aasiassa ihmiset arvostavat puhdasta ilmaa enemmän, koska he eivät ota sitä itsestäänselvyytenä, Aura viittaa maailman väkirikkaimpien maiden savusumuisiin miljoonakaupunkeihin.

Lively Airin ulkomaalaistyöntekijät osaisivat varmaan kertoa, kuinka hyvin raikas tuulahdus toimii vaikkapa Kalkutan keskustassa?

– Kyllä vaikutuksen tuntee ja huomaa, Aura vakuuttaa.

Kolmen yrityksen pyörittäjä

Idea sai alkunsa vuonna 2016, kun Aura ja Intiasta kotoisin oleva Rathan Kumar miettivät, mikä tekee Suomesta ainutlaatuisen erityisesti intialaisen tai kiinalaisen silmissä.

Kaksikko tajusi, että Suomen ilma on yksi maailman puhtaimmista. Samaan aikaan 90 prosenttia maailman väestöstä hengittää saastunutta ilmaa.

Hengitysilmaa ei vain Auran mukaan ollut aikaisemmin pakattu aerosolipulloihin, joten Lively Airin lvi- ja konetekniikan insinöörien tarvitsi kehittää uudenlaisen tuotantolinjaston, joka varmistaisi ilman pysymisen puhtaana ja raikkaana.

Jos ilmamarkkinat osoittautuisivat kuplaksi, Aura ei jää tyhjän päälle.

– Minulla on lisäksi pieni mainostoimisto, ja vielä bed and breakfast -perheyritys, jossa olen toimitusjohtajana.

Lively Airin aerosolipakkaus on tilavuudeltaan 405 millilitraa, johon mahtuu neljä litraa paineistettua hengitysilmaa.

Jos kaiken hengittäisi kerralla, se riittäisi puoleksi toista minuutiksi, mutta käyttöohje neuvoo ottamaan pienempiä annoksia. Lapissa pakattu Lively Lapland maksaa 20 euroa pullolta, pohjanmaalainen Lively Finland on kolme euroa edullisempi.

Uutista korjattu klo 13:22 – pullon tilavuus on 405 millilitraa, ei 105 millilitraa. Toimitus pahoittelee virhettä.

Juhani Ojalehto

juhani.ojalehto@yrittajat.fi