10.11.2021 klo 15:23
Uutinen

Öl är som bröd – bäst då det är färskt

I slutet av september öppnade Hanko Brewing Company upp sina dörrar för allmänheten och Hangö får sitt första mikrobryggeri på över hundra år. Man vill slå ett slag för det lokala och påminna om att öl också finns som färskvara.

Det är Niki Wickman och Georg Varsanpää som är primus motorer bakom Hanko Brewing Company.

– Vi tycker att det fattats ett ställe i Hangö som profilerat sig på just hantverksöl, säger Georg Varsanpää.

– Senast Hangö hade ett eget bryggeri är faktiskt så sent som i slutet av 1800-talet, inflikar Niki Wickman.

Tanken att starta ett eget mikrobryggeri väcktes i början av pandemin då det var lugnare på arbetsfronten. Från början hade man tänkt brygga öl i någon hall som man skulle renovera upp för ändamålet. Men slumpen ville annorlunda. För lite mindre än ett år sedan blev de kontaktade om de var intresserade av att köpa bottenvåningen i ett av de kännspaka magasinen nere i Östra hamnen. De kunde ogärna tacka nej till att inleda verksamheten på paradplats i Hangös nöjeskvarter, en sådan chans kommer inte många gånger. Magasinet, som under många år stått mer eller mindre övergivet som lagerlokal, har krävt stora bygginsatser för att genomgå Askungeförvandlingen till ölpub. Men resultatet är lyckat med utrymmen som till både stil och stämning passar väl in i hamnkvarteren.

Självlärd bryggare

Båda herrarna kommer från företagarbakgrund. Niki arbetar till vardags i familjeföretaget Benitec och Georg har bland annat arbetat inom reklambranschen.

– Men det här är första gången som vi helt från grunden ska bygga upp ett företagskoncept. Det är spännande och en utmaning, säger Georg Varsanpää.

Han tillägger att det varit en byråkratisk snårskog att kämpa sig igenom för att få alla lov i skick. Många olika myndigheter har varit involverade i processen. Nu står man hur som helst snubblande nära mållinjen och öppningsdagen.

– Om några dagar sätter vi första ölbatchen på bryggning, säger Niki Wickman.

Det är han som kommer att fungera som ställets ”bryggmästare” och han har förberett sig genom att brygga öl i det egna hemmet i tre års tid.

– Man kan säga att jag är självlärd. Jag har läst en massa böcker i ämnet och tittat på videosnuttar på nätet. Sedan har jag fått prova mig fram, säger han.

Bryggmästare är för övrigt en formell titel som endast fås genom att delta i en specifik kurs i Danmark.

En annan upplevelse

Tjusningen med mikrobryggerier tycker herrarna ligger i ölets färskhet.

– Man kan jämföra öl med bröd; det är bäst då det är färskt. Vi har vant oss vid lagerölen, som tack vare sin långa lagringsbarhet går att exportera runt om till världens alla hörn. Nu vill vi hämta tillbaka att det också finns öl som färskvara. Det är en fin sak och en annan upplevelse, säger Georg Varsanpää.

För att värna om färskheten ser man inte livsmedelsbutikerna som en kundgrupp, de kräver nämligen oftast betydligt längre lagringstider. Man har kapacitet att brygga cirka 1200 liter öl per månad, vilket inte är en särskilt stor mängd. Under högsommaren kommer man sannolikt att sälja största delen av produktionen själv. Men under andra tider av året kommer man att kunna ta fram olika specialöl på beställning till andra krögare, något det redan nu kommit förfrågningar på.

– Vi kommer också att sälja hantverksöl från andra mikrobryggerier för att komplettera vårt eget sortiment. Vi kommer också att ha ett mindre utbud av vin och drinkar, eftersom det kan finnas någon i ett sällskap som inte dricker öl, säger Niki Wickman.

Charmigt med lokalt

Planen är att Hanko Brewing Company ska hålla öppet under hela året. Dynamiken kommer att se olika ut beroende på årstid. Sommaren kommer troligtvis att vara hektisk, vinterhalvåret lugnare. Man hoppas då på att locka after work-gäng, men också locka små- och medelstora företag som kanske vill komma på tastings eller i övrigt utnyttja utrymmena för möten.

Var ser ni att ni finnas om fem år?

– Här! Om det går bra, måste vi förstås skala upp. I så fall får vi komplettera med ytterligare en produktionsanstalt någon annan stans i Hangö. Men jag tror knappast att vi kommer att slå upp kloner av ölpuben här och var i Finland, säger Georg Varsanpää.

Båda herrarna är ense om att de vill värna om det lokala.

– Vi tycker det är en del av charmen med mikrobryggeriet att man måste komma hit för att få ölen, säger Varsanpää.

Vem: Niki Wickman, 31 år

Familj: sambo, hunden Väinö

Hobbyn: Ölbryggning, skogspromenader med hunden

Företag: Hanko Brewing Company

Personalmängd: 3, inkluderar ägarna

Vem: Georg Varsanpää, 42 år

Familj: fru, två barn 4 & 6 år

Hobbyn: trädgårdsskötsel, fotografering och tennis

Företag: Hanko Brewing Company

Text och fotografi: Mia Berg-Lundqvist