16.3.2017 klo 07:25
Uutinen

”Onko kaiken aina pakko muuttua”

Televisio-ohjelma Putouksen hahmot ovat taas hauskuuttaneet yleisöä alkukevään ajan. Ykkössuosikiksi on noussut Aina Inkeri Ankeinen eikä suotta. Aina Inkeristä huokuu läpi asenne – asenne, kun olet päättänyt, että miksi muuttaa mitään. Ja samalla huokuu se, miten pienestä, omasta ajatuksesta on kiinni muutos, sen tuomat tunnetilat ja miten niihin suhtautua.

Muutos on päivän sana. Mikään ei ole pysyvämpää kuin muutos. Se kauhistuttaa monia ja jopa pelottaa monia. Muutos on jo täällä ja muutosta tulee lisää. Yritykset hakevat ja/tai joutuvat hakemaan uusia liiketoiminnallisia ratkaisuja, työpaikat ja työnteko muuttuu, infrastruktuurit muuttuvat, mikään ei ole enää pysyvää. Ihminen joutuu tarkastelemaan itseään muutoksen keskellä ja löytämään itsensä uudelleen omien vahvuuksien kautta. 93 % Suomen yrityksistä on alle 10 henkeä työllistäviä yrityksiä. Yrittäjä joutuu käymään läpi muutoksen ensin itsensä kanssa ennen kuin pystyy tekemään muutosta yritykseensä. Se vaatii yrittäjältä paljon rohkeutta ja asennetta. Mutta ilman muutosta ei tapahdu kehitystä.

Kehityksen päivän sana on digitalisaatio. Ja mitä on siis digitalisaatio? Alla mielestäni hyvä digitalisti Ville Tolvasen määritelmä digitalisaatiolle (Ville Tolvasen blogi Minne Digitalistit ovat matkalla, 24.12.2016).

”Digitalisaatio tarkoittaa teknologian eli älyn integroitumista arkeen. Digitointi on sähköistämistä, mutta digitalisaation aito hyödyntäminen vaativaa muutosjohtamista. Mikään ei muutu, jos vanhaa ei muuteta. Uuden oppimiseen tarvitaan tietoa, kohtaamisia, tiedon jalostamista ja joukkovoimaa.”

Yllä olevassa tiivistyy hyvin se mitä tarvitaan muutokseen. Muutosta ei tarvitse tehdä yksin. Yrittäjän ei tarvitse tehdä muutosta yksin. On hyvä hetkeksi pysähtyä miettimään, mitä voisi ulkoistaa tai mihin satsata enemmän. Kaikkea kun ei voi eikä tarvitse tehdä itse.

Satakunnan Yrittäjien DigiBusiness – hankkeessa olemme herätelleet pienyrittäjiä digitaaliseen muutokseen, kouluttaneet yrittäjiä ja annettu työkaluja liiketoiminnan tueksi. Koulutuksissa olen nähnyt kasvukipuja, tuskailuja hastagien ja ohjelmien toimivuuden kanssa. Mutta sitä matkaa ei ole tarvinnut tehdä yksin, kaikki ovat tukeneet toisia. Ja matka jatkuu nyt kohti liiketoiminnan oleellista palaa, asiakasta sekä miten siitä tehdä aina fani, pysyvä asiakkuus.

Älä jää jumiin omaan asenteesi niin kuin Aina Inkeri – kysele, verkostoidu, toimi.

Facebook.com/digibusinesssatakunta

#yrittajat #asiakkaastafaniksi

Irma Salo
Projektipäällikkö, DigiBusiness –parempaa tulosta liiketoimintaasi –hanke
Satakunnan Yrittäjät