10.2.2017 klo 08:04
Uutinen

Ostokäyttäytymisen seuranta vakuutti verkkokaupan tärkeydestä

Kehittävästä toimintatavastaan tunnettu ikkunavalmistaja on askeleen edellä Viestintäviraston suosituksia. Viimeisimmäksi Lammin Ikkunat ja Ovet avasi oman verkkokaupan.

Lammin Ikkunan matkapuhelintaajuuksia hyvin läpäisevä Signal Window on jo saatu markkinoille, kun Viestintävirasto vasta kehottaa kehittämään matkapuhelinsignaaleja läpäiseviä ikkunoita ja rakennusmateriaaleja. Helmikuun alussa Viestintäviraston radiotarkastusasiantuntija Jukka Pihonen kirjoitti Rakennuslehden Näkökulma-palstalla (Rakennuslehti, 3.2.2017) otsikolla Miksi kännykät eivät kuulu sisätiloissa? Ongelma on ilmennyt, kun ilmastonmuutosta on ryhdytty hillitsemään energiankulutusta vähentämällä.

– Nykyiset energiatehokkaimmat ikkunat ja ovet vastaavat eristävyydeltään jopa 60-luvulla rakennettujen rakennusten seiniä, huomattaa Lammin Ikkunan toimitusjohtaja Hannu Saarinen.

Energiatehokkaat seinä- ja ikkunamateriaalit myös vaimentavat tehokkaammin myös radiosignaaleja. Pihosen mukaan sisätilojen kuuluvuusongelmat koskevat lähinnä pien-, rivi- ja kerrostaloja. Niissä palvelut tulevat käyttäjille talon ulkopuolelta. Julkisissa tiloissa sekä yrityksissä ongelmaa on ratkottu erillisillä sisäantenniverkoilla.

Pihosen mukaan Viestintävirasto kannustaa rakennusteollisuutta kehittämään ja käyttämään uusia rakennusmateriaaleja ja ratkaisuja, jotta langaton viestintä toimisi. Tämän vuoden alussa valmistuu rakennustiedon RT-kortti, jossa rakentajia ohjeistetaan varautumaan ennalta mahdollisiin kuuluvuusongelmiin. Tarkoitus on lisätä tietoisuutta langattoman viestinnän vaatimuksista.

Ei siis ihme, että Lammin Ikkunoiden lähes kaikissa kaupantekotilanteissa Signal Window on nykyisin keskustelun kohteena. Saarinen toteaa, että kuulumattomuusongelma on hankala havainnollistettava. Siksi on hyvä, että alalla on herätty huomaamaan ongelma.

– Kaikkein paras tulos saadaan tietenkin, kun rakennuksen kaikki ikkunat on varustettu Signal Windowlla. Tämä on asia, joka on hyvä huomioida jo rakentamisen tai remontin suunnitteluvaiheessa, Saarinen huomauttaa.

Jatkuvasta tuotekehityksestään tunnettu Lammin Ikkunat ja Ovet avasi verkkokaupan viime viikon perjantaina. Kiinnostusta on ollut ja sivustolle on moni löytänyt jo tiensä. Lammin Ikkunan verkkokauppa on yksinkertainen käyttää. Valituille tuotteille syötetään mitat, haluttut toimituspäivä ja muut tarvittavat tiedot, jolloin asiakas saa tuotteilleen hinnan.

Hannu Saarisen mukaan verkkokaupan perustamiseen vaikutti markkinoiden kehittyminen ja rakennustuotteiden ostotottumuksien muuttuminen.

– Verkkokaupan perustaminen on ollut sellainen kahden vuoden kehitysprojekti. Kun asiakas haluaa ostaa tietyn tuotteen, verkkokauppa palvelee siinä asiassa. MIkä tärkeintä, verkkokaupan kautta voi myös jättää yhteydenotto- tai tarjouspyynnön, Saarinen kertoo.

Lammin Ikkunat ja Ovet on saanut vahvistusta markkinointitiimiinsä. Pirjo Hämäläinen on tehnyt pääosan urastaan Sandvik-konsernin kansainvälisessä kaupassa. Hän siirtyi Etteplanin konserniviestinnän kautta Lammin Ikkunalle vastaamaan yrityksen markkinoinnista.

– On todella kiehtovaa tutustua aivan uuteen alaan, pari viikkoa Ikkunalla työskennellyt Hämäläinen sanoo.

Lammin Ikkunan verkkokauppaan >>>

Hämeen Yritysviestintä, SM
toimitus@hameenyrityssanomat.fi