26.3.2020 klo 09:17
Uutinen

Pankkien toimintaohjeita yritysasiakkaille

Koronaviruksen aiheuttama poikkeustila vaikuttaa merkittävästi alueemme yritysten taloustilanteeseen. Pyysimme pankeilta toimintaohjeita yritysasiakkailleen, jotta asiointi tapahtuisi mahdollisimman sujuvasti.

Handelsbanken

Yleisiä toimintaohjeita:
1. Yrityksen kannattaa kartoittaa välittömästi kaikki mahdolliset joustot

  • Verot ja TyEL-maksujen lykkäykset
  • Työeläkemaksujen alennukset
  • Business Finlandin ja ELY-keskusten avustukset

2. Kannattaa pyrkiä neuvottelemaan ostovelkojen maksuajoista
3. Mahdolliset joustot vuokran maksuun
4. Voivatko omistajat lisäpanostaa yhtiöön väliaikaisesti
5. Lisärahoitus esimerkiksi osakkaan kautta yhtiöön
6. Finnveran käyttö, josta Finnvera ohjeistaa tarkemmin

  • PK-takaus ja alkutakaus max 150.000 €
  • Käyttöpääoman Fasttrack -rahoitus 150.000-1.000.000 €

7. Isommille yrityksille yritystodistusmarkkinan hyväksikäyttö
8. Mahdollisten maksuvalmiuspuskureiden (esim. sijoitussalkku) käyttö

Toimintaohjeet Handelsbankenin suuntaan:

  • Yhteys omaan pankkiin välittömästi puhelimella, meilillä tai verkkopankilla (suosimme näitä kanavia tilanteesta johtuen)
  • Käydään yhdessä läpi nuo yllä olevat joustot
  • Suhtaudumme lähtökohtaisesti myönteisesti kaikkiin epidemiasta johtuviin lainan lyhennyspyyntöihin
  • Verkkopankin kautta pyyntö lyhennysvapaasta pankkiin. Pyrimme tämän jälkeen 3 päivän aikana tekemään päätökset ilman, että asiakas tulee käymään konttorilla.
  • Yhteistyöllä ja positiivisella asenteella tästä selvitään!

Nordea

Nordea auttaa nyt suomalaisia yrityksiä selviytymään akuutin kriisin yli – Etelä-Savon alueen yritykset varautuvat erilaisin keinoin

Koronaviruksella on merkittäviä talousvaikutuksia elinkeinoelämään. Nordea tarjoaa pienille ja keskisuurille yrityksille tarvittaessa maksutonta kolmen kuukauden lyhennysvapaata, lisäksi käytössä on muita mahdollisia keinoja yrityksen tilanteesta riippuen. Yritysasiakasvastaavat ja neuvojat ovat päivittäin yhteydessä lukuisiin yrityksiin Etelä-Savon alueella.

– Nordealla on vahva tase ja hyvä pääomarakenne. Sen vuoksi meillä on erinomainen mahdollisuus auttaa asiakkaitamme tämän akuutin kriisin yli, kertoo Järvi-Suomen Yrityspankin johtaja Jarkko Danska.

– Yhteydenottoja tulee nyt yrityksiltä paljon. Tilanteita on samalla lähes yhtä monta erilaista. Osa yrityksistä haluaa hyödyntää mahdollisuuden lyhennysvapaisiin heti, mutta moni kysyy vasta lisätietoja varautuakseen tulevaan. Roolimme pankkina on tukea asiakkaitamme muuttuvissa oloissa ja kartoittaa mahdollisia ratkaisuja ja apukeinoja tilanteessa selviämiseen, Jarkko Danska sanoo.

– Yritysasiakasvastaavat ja neuvojat ovat päivittäin yhteydessä lukuisiin yrityksiin Etelä-Savon alueella. Käymme jatkuvaa vuoropuhelua yritysten tilanteesta, epidemian vaikutuksista ja siitä, miten me voimme auttaa parhaamme mukaan asiakasyrityksiämme. Koemme, että meillä on suuri vastuu tukea asiakkaita ja alueemme elinkeinoelämää näinä vaikeina aikoina, Danska toteaa.

Älä epäröi olla yhteydessä pankkiin

Yrityksen tilanteen realistinen läpikäynti on olennaista, ja pankkiin olisi hyvä olla yhteydessä mahdollisimman aikaisin.

– Meillä on reilusti paremmat mahdollisuudet auttaa ennakoivasti kuin silloin, kun tilanne on jo akuutisti huonontunut. Teemme päätöksiä yrityksen pitkän aikavälin näkymien pohjalta, eli yksinomaan koronan aiheuttama huono kausi ei pankin näkökulmasta ole välttämättä este esimerkiksi uudelle rahoitukselle, sanoo Jarkko Danska.

Nordean neuvot yrittäjille:

  • Käytä harkintaa ja vältä hätiköityjä päätöksiä
  • Tee realistinen likviditeettiennuste ja kassavirtalaskelma
  • Karsi turhat kustannukset
  • Muunna varastoa käteisvaroiksi
  • Hyödynnä pankin tarjoama lyhennysvapaa ja muut apukeinot
  • Hyödynnä valtion tukipaketit
  • Älä epäröi olla yhteydessä pankkiin

Lisätietoja: Nordean viestintä, p. 09 4245 1006

Suur-Savon Osuuspankki

Perustehtävämme mukaisesti tarjoamme OP Suur-Savossa taloudellista helpotusta niin henkilö- että yritysasiakkaillemme nyt käynnissä olevan kriisin keskellä.

Paikallisena rahoittajana kannamme vastuumme ja jaamme huolemme alueemme pk-yritysten taloudellisesta tilanteesta. OP Suur-Savon paikalliset asiantuntijat auttavat yritystäsi löytämään sopivat ratkaisut tästä poikkeuksellisesta tilanteesta selviämiseksi. Yritysasiakkaamme voivat lykätä kuluitta luottojen maksujaan, mikäli koronapandemia on vaikuttanut yrityksen kykyyn maksaa takaisin luottojaan. Lyhennysvapaiden lisäksi tarjoamme myös ratkaisuja yritysten rahoitustarpeisiin.

Vallitsevan koronapandemian vuoksi olemme siirtäneet suurimman osan neuvotteluistamme digitaalisiin palvelukanaviin. Voit olla meihin suoraan yhteydessä alta löytyvien yhteystietojen kautta, tai tehdä yrityksen luottohakemuksen digitaalisesti verkkosivuillamme. Asiasi käsittelyä nopeuttaa, mikäli voit toimittaa yrityksesi viimeisimmän tilinpäätöksen meille jo etukäteen.

Osuuspankki Suur-Savoon voi olla yhteydessä suoraan täältä löytyvien yhteystietojen kautta.
Ohessa tietopaketti, ja nopeat väylät sekä luottohakemuksen tai ajanvarauksen tekoon.

Säästöpankki Optia

Koronaviruspandemian vaikutukset ovat laaja-alaisia ja vaikuttavat nyt lähes kaikilla toimialoilla yritysten sekä maa- ja metsätalousasiakkaiden toimintaan. Tunnemme perustehtävämme mukaisesti yhteiskuntavastuumme ja suhtaudumme tässä tilanteessa lainojen lyhennysvapaisiin sekä käyttöpääomarahoitustarpeisiin myönteisesti.

Koronan aiheuttamassa taloudellisesti heikentyneessä tilanteessa asiakkaamme voivat saada jopa kuusi kuukautta (6 kk) lyhennysvapaata. Muutos on maksullinen: alle 300.000 euron lainoissa 50 euroa/muutos, suuremmissa lainoissa tapauskohtaisesti. Käsittelemme hakemukset tapauskohtaisesti.

Asiakaspalvelumme on valitettavasti ruuhkautunut Koronan aiheuttaman poikkeustilanteen johdosta.

Asiakaspalvelun ruuhkautumisen myötä vastaamme tällä hetkellä vain yritysverkkopankin kautta tulleisiin viesteihin ja toimeksiantoihin kuten lainan lyhennysvapaahakemuksiin, jotka käsitellään saapumisjärjestyksessä. Tarkkaa palveluaikaa on valitettavasti vaikea arvioida.

Pyydämme kärsivällisyyttä, pyydämme asiakkaitamme ystävällisesti odottamaan vastaustamme yritysverkkopankissa. Mahdolliset lisäviestit lisäävät ruuhkaa ja palveluviivettä toimeksiantojen käsittelyssä.

Mikäli asia koskee lainan lyhennysvapaahakemusta, asiakas voi tehdä sen yritysverkkopankin hakemuslomakkeella. Olemme lähettäneet asiakkaillemme yritysverkkopankkiin ja sähköpostiin lyhennysvapaan tekemisestä tarkemman ohjeistuksen.

Muita kiinnostavia aiheita