YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Kallion seurakunnan pastori Visa Viljamaa heilutti suitsukeastiaa olutpannussa Jeesus-oluen siunaustilaisuudessa. Kuva: Fat Lizard Brewing Co.
28.3.2024 klo 13:55
Uutinen

Pappi siunasi Jeesus-oluen ja pienpanimon työntekijät – ”Tunnelma oli lämmin ja harras”

Suitsukkeen tuoksu levisi espoolaiseen tehdashalliin, kun pastori Visa Viljamaa siunasi Fat Lizard -panimon Jeesus-oluen sekä henkilökunnan.

Pienpanimo ikuisti siunaustilaisuuden YouTubestakin löytyvälle videolle, jonka nimi kuuluu: ”Jesus Lizard Passion IPA” – pyhällä vedellä pantu.”

Videon alussa valkoiseen albaan ja stolaan pukeutunut Helsingin Kallion seurakunnan pastori Visa Viljamaa astelee Espoossa sijaitsevan pienpanimon tehdashalliin kirkkomusiikin soidessa taustalla.

Pastori kantaa kädessään ketjun päässä roikkuvaa suitsukeastiaa, joka keikkuu askelten tahdissa. Hän asettuu höyryävien olutpannujen äärelle ja aloittaa siunaushetken Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

– Tämä olut on monen ihmisen osaamisen ja työn hedelmä, ja se tulee koitumaan monen iloksi ja herkuksi kevättä ja pääsiäistä juhlistamaan, Viljamaa puhuu.

– Suo tämän pääsiäisoluen tulla hyödylliseksi juomaksi, sammutukseksi janoon ja iloa tuovaksi lähteeksi ihmisille. Ja pyhän nimesi kautta suo, että kuka hyvänsä tätä olutta juo, saa hyvän terveyden ruumiissaan, mielessään ja sielussaan, hän jatkaa.

Jeesus-oluen lisäksi pastori Viljamaa siunasi myös panimon tehdastilat sekä työntekijät.

Siunaushetkestä uutisoi ensin Kotimaa.

Luovan johtajan idea

Siunaustilaisuus oli Fat Lizardin luovan johtajan Topi Kaireniuksen idea, joka muhi hänen mielessään jo pari vuotta ennen kuin se toteutettiin. Kairenius on myös yksi panimon perustajista ja osakkaista.

– Mietin, että olisi hienoa, jos pappi voisi siunata Jeesus-oluen, jota olemme valmistaneet joka pääsiäisen tienoilla jo vuodesta 2016, Kairenius kertoo.

Idea inkarnoitui tämän vuoden helmikuussa, kun Kairenius pyysi ystäväänsä pastori Visa Viljamaata suorittamaan siunauksen.

– Visa lähti todella mielellään mukaan. Jeesus-olut on hänen lempioluensa. Samalla hän suhtautui ehdotukseen hyvin tosissaan ja selvitti Kallion seurakunnan kirkkoherralta, onko tällainen siunaus ookoo, Kairenius kertoo.

Kirkkokäsikirjasta löytyi teollisuuslaitosten siunaamista varten laadittu kaava, jota Viljamaa sovelsi Jeesus-oluen siunaamisessa. Kristillisyydessä siunauksella tarkoitetaan muun muassa Jumalan läsnäoloa ja huolenpitoa.

Siunaushetkessä oli läsnä Fat Lizardin työntekijöitä. Pastori siunasi oluen lisäksi kaikki, jotka olivat osallistuneet pääsiäisoluen suunnitteluun ja valmistamiseen.

Idean isä Topi Kairenius ei päässyt paikan päälle, sillä hän sairasti tuolloin koronaa.
– Kyselin jälkikäteen henkilökunnalta fiiliksiä. Työntekijät olivat vaikuttuneita. He kertoivat, että tunnelma oli lämmin ja harras, hän kertoo.

Erikoisena yksityiskohtana Kairenius mainitsee, että siunausta edeltävinä viikkoina sää oli ollut Espoossa harmaa ja sumuinen, mutta h-hetken koittaessa keli kirkastui.

– Aurinko pilkahteli tehdashalliin samaan aikaan, kun pastori piti siunaushetken.

Jeesus-oluen lisäksi pastori Visa Viljamaa siunasi myös Fat Lizard -panimon tehdastilat sekä työntekijät. Kuva: Fat Lizard Brewing Co.

Aasi ja teesejä

Jeesus-olut, virallisesti Jesus Lizard Passion IPA, on nimetty basiliski-liskon lempinimen ”jeesusliskon” mukaan. Basiliskit ovat niin kevyitä, että ne pystyvät juoksemaan lyhyitä matkoja veden päällä.

Kaireniuksen mukaan panimon perustajat eivät tunnusta ainakaan julkisesti minkään uskontokunnan vakaumusta.

– Suomi on kuitenkin vahvasti evankelis-luterilainen maa, ja kirkolla on yhteiskunnallinen merkitys. Kirkko tekee paljon hyvää. Kun aikoinaan kehitimme Jeesus-oluen, halusimme tuoda viihteellisemmän lähestymistavan pääsiäiseen. Pääsiäisoluen markkinointi on pyörinyt Jeesus-hahmon ympärillä.

Aikaisempina vuosina Fat Lizard on muun muassa valjastanut aasin kantamaan oluen säilytysastioita ja käynyt naputtelemassa olutta käsitteleviä teesejä Espoon tuomiokirkon oveen. Yritys on myös käyttänyt toimitusjohtaja Heikki ”Hessu” Ylisen kasvoja markkinoinnissa ja muun muassa painattanut hänen kuvansa kangaskassiin.

– Hessu muistuttaa partoineen Jeesusta, Kairenius tuumaa.

Oluella oma fanikunta

Jeesus-olut on sesonkituote, jossa käytetään mausteena passionhedelmää eli kärsimyshedelmää.

– Joulu- ja pääsiäisoluet ovat Suomessa yleensä raskaita ja tunkkaisia. Halusimme valmistaa raikkaan pääsiäisoluen. Jeesus-oluella on omat faninsa, jotka kyselevät pitkin vuotta, voisiko olutta ostaa muulloinkin kuin pääsiäisenä.

Kaireniuksen mukaan myös hengellisistä piireistä tulee pääsiäisoluesta myönteistä palautetta. Muun muassa teologian opiskelijat ovat kertoneet pitävänsä Jeesus-oluesta.

– Toivon, että tänä vuonna papin siunaama olut herättää keskustelua pääsiäisruokapöydässä.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Milla Rautiainen