Yrittäjä! Tule mukaan omiesi pariin. Liity Yrittäjiin.

Jäsen, oletko jo ladannut Yrittäjät -sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Liljan lankakaupan tulipalotutkinnassa epäillään törkeää vahingontekoa.
Tältä Liljan lankakauppa näytti ennen tulipaloa.
5.5.2023 klo 15:24
Uutinen

Pauliina Liljan rakastetun lankakaupan tulipaloa tutkitaan tuhopolttona – Vakuutusyhtiöltä ei vielä euroakaan: ”En voi käsittää” 

Yrittäjä Pauliina Lilja on selvinnyt ystäviensä rahallisella tuella. Vakuutusyhtiön toimintaa hän ihmettelee.

– Koko asia muuttui kertaheitolla paljon pahemmaksi.

Kerroimme vuoden 2022 marraskuussa siikaislaisen yrittäjän Pauliina Liljan lankakaupan tulipalosta, jossa 200 neliömetrin kokoinen myymälä tuhoutui vanhan puurakennuksen tulipalossa. Lankakauppa oli suosittu kohde, sillä alan harrastajat kävivät siellä pitkänkin matkan päästä.

Äskettäin Lilja sai poliisilta pysäyttävän tiedon: tulipaloa tutkitaan törkeänä vahingontekona eli käytännössä tuhotyönä. Lounais-Suomen poliisilaitos vahvistaa asian Yrittajat.fille.

– Tuntuu käsittämättömältä. En voi käsittää, miksi joku haluaisi polttaa lankakaupan, Lilja sanoo.

Liljan lankakauppa paloi täysin viime syksynä.
Liljan lankakaupan historiallinen rakennus tuhoutui täysin.

Viime aikoina Lilja on yrittänyt pääasiassa selvitä. Suunnitelmat yrittäjyydestä ovat yhtä sumua. Liljalla on edelleen verkkokauppa, mutta hänellä ei ole varaa hankkia myytäviä tuotteita.

– Olen yrittänyt etsiä ammattitaitoani vastaavia töitä ja jotain on löytynytkin. Työttömyyskorvausta en saa, koska Suomessa yrittäjä on lainsuojaton. Jos haluaisin työttömyyskorvausta, yritys pitäisi lakkauttaa, eikä se ole tarkoitus.

”En voi käsittää, miksi joku haluaisi polttaa lankakaupan.”

Pauliina Lilja

Apua vaikeassa tilanteessa on tullut ystäviltä ja tuttavilta.

– Kohta puolen vuoden ajan ystävät ovat maksaneet meidän kaikki ruokamme. Tämän avulla olemme jotenkin selvinneet omilla tuloillamme laskuista ja muista pakollisista menoista, Lilja kiittää.

Vakuutuksesta ei lanttiakaan

Liljan myymälärakennuksessa oli kiinteistövakuutus, minkä lisäksi yritystoimintaa varten oli otettu keskeytysvakuutus sekä irtaimisto- ja kalustovakuutus.

– En ole saanut mistään vakuutuksesta euroakaan korvauksia. Yrittäjänä sitä jotenkin ajattelee, että vakuutukset otetaan ja laskut maksetaan. Kukaan ei ajattele joutuvansa niitä käyttämään. Mutta hädän hetkellä, kun on maksanut kymmenen vuotta yrityksen vakuutuksia, toivoo, että niistä olisi tositilanteessa myös jotain turvaa.

Vakuutukset myöntänyt OP Länsi-Suomi on kuitenkin viivytellyt asiassa kuukausien ajan. Liljan kannalta olisi tärkeää saada korvauksia etenkin keskeytysvakuutuksesta, jotta yrityksen toimintaa voisi jatkaa.

– Vakuutusyhtiö kertoo viivyttelyn syyksi sen, että he odottavat poliisin päätöstä. Poliisi on puolestaan kertonut minulle, että vakuutusyhtiön toiminta ei riipu poliisista eikä päinvastoin.

Vaikeuksien keskellä Liljalta heruu silti myötätuntoa myös vakuutusyhtiölle.

– On myönnettävä, että vakuutusyhtiön toiminta on tuntunut kaltoinkohtelulta ja aiheuttanut valtavasti stressiä ja arvottomuuden tunteita. Kuitenkin haluan säilyttää myönteisen, kärsivällisen ja eteenpäin pyrkivän asenteen ja ymmärtää myös vakuutusyhtiöiden työntekijöitä, jotka joutuvat päivästä toiseen kohtaamaan rikosten uhreja ja katastrofien keskellä olevia ihmisiä. He vain tekevät työtään yhtiön sääntöjen ja asiakkaiden välisessä paineessa.

Näin OP-Ryhmä vastaa

Yrittajat.fi kysyi OP-Ryhmältä, miten vakuutus suhtautuu tuhopolttoon. OP-Ryhmän viestinnän mukaan kyseiset tilanteet ovat harvinaisia.

– Vahingon syyn selvittäminen tehdään sen vuoksi, että vakuutusyhtiön tulee tietää, onko vahingon syy sellainen, joka on vakuutusehtojen mukaan korvattava vahinkotapahtuma. Vakuutusyhtiöllä ei ole velvollisuutta maksaa ennakkokorvausta eikä esimerkiksi keskeytyskorvausta ennen kuin selviää, onko vahingon syy ehtojen mukaan korvattava. Mikäli asiakkaalle syntyy kustannuksia vahingon syyn selvittämisen aikana, ja jos selviää että vahingon syy on vakuutusehtojen mukaan korvattava, voi vakuutusyhtiö suorittaa syntyneistä kustannuksista korvauksen asiakkaalle takautuvasti, viestinnästä kerrotaan.

OP:n mukaan vahinkoilmoitukset pyritään käsittelemään mahdollisimman pian niiden saavuttua.

– Käsittelyajoissa noudatamme vakuutussopimuslakia. Vakiokäsittelyaikaa ei ole olemassa, koska vahinkotapahtumat ovat aina yksilöllisiä ja ne käsitellään tapauskohtaisesti, jolloin monimutkaisten vahinkojen käsittely voi viedä pidemmän ajan. Korvausta voidaan maksaa käsittelyn edetessä useammassa osassa korvattavan vahinkomäärän tarkentuessa. Kun vahinko on otettu käsittelyyn, pidämme vahingonkäsittelyn ajan jatkuvaa yhteyttä vakuutuksenottajaan vahingon käsittelyn edistämiseksi.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen