Automaattiset perintätoimet koskivat yhtä väärin toimitettua kaasupulloa. Kuva: Getty Images
28.2.2022 klo 09:02
Uutinen

Pohjalaisyrittäjälle toimitettiin väärä kaasupullo – Siitä käynnistyi reklamointien sarja, joka johti trattauhkaukseen: Nyt hän varoittaa muita katalista perintätoimista

Pohjanmaalainen yrittäjä kertoo tositarinan 65 euron hintaisesta kaasupullosta, josta oli tulla selvästi itseään suurempi ongelma.

Nimettömänä esiintyvä pohjalainen yrittäjä tilasi vuoden 2021 toukokuussa trukkikaasua tutulta yritykseltä. Tilauksen piti sujua yhtä hyvin kuin monesti aikaisemminkin, mutta siitä alkoikin sattumusten sarja, joka saatiin selvitettyä vasta elokuun puolivälissä.

Kaikki alkoi yrittäjän saamasta tilausvahvistuksesta, jossa oli virhe. Vahvistuksessa mainittu tuote poikkesi tilauksesta. Hän reklamoi virheestä saman päivän aikana, mutta toisessa päässä tilausta käsitellyt henkilö vastasi, ettei voi enää muuttaa tilausta. Se oli hänen mukaansa laitettu eteenpäin keräilyyn. Väärä tuote ehdittiin toimittaa pohjalaisyrittäjän pihalla olevaan kaasupullohäkkiin.

– Sovimme, että väärin toimitettu tuote noudettaisiin pois viimeistään seuraavan kaasutoimituksen yhteydessä.

Yrittäjä sai pian laskun, jota hän ei maksanut. Hän reklamoi laskusta.

– Sain vastauksen, että lasku voidaan hyvittää vasta, kun tuote on palautunut. Pyysin heitä vielä erikseen varmistamaan, ettei lasku lähde perintään.

Näin luvattiinkin toimia. Seuraavaksi postista kolahti maksumuistutus.

– Reklamoin taas. Sovittiin, ettei niitä tule enempää.

Perintäyhtiöltä tuli kuitenkin automaattinen muistutus, jossa kerrottiin laskun siirtymisestä perintään.

Pohjalaisyrittäjä reklamoi jälleen. Tällä kertaa hän kävi koko asian läpi eri ihmisen kanssa.

– Kesälomien aikana tuli sitten trattauhkaus. Yritin reklamoida, mutta henkilö oli lomalla.

Tässä vaiheessa pohjalaisyrittäjä menetti kärsivällisyytensä ja kirjoitti ärhäkän sähköpostin, jossa uhkasi yritystä oikeustoimilla, jos tratta etenee tai hänen yritykselleen aiheutuu asiasta luottotietomerkintä.

– Lomien jälkeen taas sovittiin, ettei perintä oikeasti etene.

Hieman myöhemmin väärin toimitettu 65 euron hintainen kaasupullo noudettiin pois ja siitä tuli hyvityslasku.

”Mitään ei saa jättää roikkumaan”

Jälkikäteen pohjalaisyrittäjä kertoo oppineensa ainakin sen, että aikainenkaan reklamointi ei välttämättä estä tratalla uhkailua.

– Opetus oli varmaan se, että mitään ei saa jättää roikkumaan vaan pitää vaatia, että väärä tuote noudetaan heti pois ja asia käsitellään välittömästi loppuun.

Episodilta olisi hänen mukaansa vältytty, jos tuote olisi hyvitetty heti. Hän moittii yritysten käyttämiä perintäpalveluita.

– Tämä on mielestäni hyvä esimerkki siitä, miten ”kätevät automatisoidut perintätoimet” voivat viedä perinnän kohteelta aikaa ja resursseja kun selvitetään samaa asiaa uudestaan ja uudestaan vaikka tässä tapauksessa virhe oli 101-prosenttisesti perijän omaa syytä. Käytännössä yritys voi lähettää toiselle yritykselle minkä tahansa aiheettoman laskun ja alkaa perimään sitä automaattisen järjestelmän varjolla ilman mitään pelkoa korvausvelvollisuudesta, yrittäjä sanoo.

Pauli Reinikainen