YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

20.3.2017 klo 17:04
Uutinen

Puhelinhuijari kalastaa allekirjoituksia – irtisanominen tuo tuhansien eurojen laskun

Irtisanomislomake paljastuu markkinointisopimukseksi, jonka palvelu maksaa tapauksista riippuen 5000–8000 euroa.

Markkinointia kauppaava Scandinavian Time on aiheuttanut kyseenalaisella toiminnallaan viime viikkoina lukuisia yhteydenottoja Suomen Yrittäjien lakimiespalveluun.

Tapahtumat etenevät niin, että soittaja väittää yrittäjälle puhelimessa, että tällä on soittajan edustaman toimijan kanssa markkinointisopimus. Irtisanoutumista varten Scandinavian Time lähettää lomakkeen, joka pitää allekirjoittaa, jotta irtisanoutuminen vahvistettaisiin.

Lasku ja aggressiivista soittelua

Allekirjoitettava lomake on kuitenkin markkinointisopimus, ja palvelu maksaa tapauksista riippuen 5000–8000 euroa.

Kun yrittäjä reklamoi laskusta, Scandinavian Time aloittaa toistuvan ja aggressiivisen puhelinsoittelun, jossa se vetoaa allekirjoituksella vahvistettuun sopimukseen.

Yhteydenottajat saattavat myös tarjota sovittelua, jolloin kuvaan astuisivat juristit. Prosessiin käytetystä ajasta saatetaan vaatia jonkinlaista kompensaatiota.

Älä allekirjoita – tarvittaessa reklamoi

– Tiedossa olevat tapaukset vaikuttavat siltä, että yrittäjiä on erehdytetty puhelimessa tietoisesti. Jos saa laskun jälkikäteen, tulee tehdä viipymättä kirjallinen reklamaatio, sanoo Kaisa Salo Suomen Yrittäjien neuvontapalvelusta.

Reklamaation tekemiseen löytyy ohjeet Suomen Yrittäjien sivuilta.

Jos huijauksen kohteeksi joutunut henkilö on Suomen Yrittäjien jäsen, hän voi kysyä apua järjestön lakimiespalvelusta.

Huijausten välttämiseksi Salo kehottaa yrittäjää olemaan ylipäänsä tarkkana postiensa kanssa.

– Olisi hyvä aina varmistua, että lähetetty asiakirja vastaa puhelimessa kerrottua. Jos saa vieraskielisen lomakkeen, jonka sisältöä ei täysin ymmärrä, kannattaa vakavasti harkita allekirjoittaako sitä.

Juhani Ojalehto

juhani.ojalehto@yrittajat.fi

Uutista korjattu 21.3. klo 11:30 – korjattu lakimiespalvelu-sana neuvontapalvelulla.

Uutisen viimeistä virkettä täsmennetty 27.3. klo 12:20 – Neuvon idea on kehoittaa kriittisyyteen lomakkeita kohtaan, joiden sisältöä ei täysin ymmärrä.