YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Windows95man-tuotteiden kysyntä kasvaa
Teemu Keisteri ja Henri Piispanen nousevat lavalle Euroviisujen finaalissa.

”Räjähdysmäinen kysyntäpiikki” – Helsinkiläisyritys varautuu toimitusrumbaan, jos Windows95man voittaa Euroviisut

Windows95man-aiheiset oheistuotteet ovat menneet hyvin kaupaksi jo ennen euroviisuja. 

Euroviisujen finaalissa kisaava Windows95man on herättänyt huomiota pukeutumisellaan. Windows95manin alias Teemu Keisterin lavashow tunnetaan paitsi valkoisesta t-paidasta, myös lyhyistä farkkusortseista, jotka esityksen loppupuolella lasketaan alas lavarakenteista.

Helsinkiläisessä Hel Goods Supply Oy:ssä viisufinaalia seurataan erityisellä mielenkiinnolla, sillä Suomen esityksen menestys voi tuoda mukanaan merkittävän piikin Windows95man-aiheisten oheistuotteiden myyntiin.

Hel Goods myy useiden eri viihdeartistien, tubevaikuttajien ja urheiluseurojen kanssa suunniteltuja vaatteita kuten t-paitoja ja huppareita. Windows95manin kanssa yhteistyö alkoi jo kauan ennen viisuhuumaa.

– Olemme tehneet yhteistyötä Teemu Keisterin kanssa jo useamman vuoden ajan. Hänhän on myös kuvataiteilija, Hel Goods Supply Oy:n toimitusjohtaja Paulus Ähtävä kertoo. Hän on yksi yrityksen omistajista. 

Espoolainen Keisteri on luonut Ukkeli-hahmon, jota on käytetty paitsi vaatteiden, myös postikorttien ja astioiden kuvitusaiheena.

Käärijän suosioon vaikea yltää

Windows95man-aiheisten t-paitojen myynti pomppasi välittömästi sen jälkeen, kun esitys pääsi UMK-finaaliin.

– Viime päivinä on ollut räjähdysmäinen kysyntäpiikki. Myymme Windows95man-vaatteita merkittäviä määriä, Ähtävä kertoo.

Paidoissa ei ole Windows 95:n logoa vaan erilaisia kuvia artisteista. Ne on suunniteltu yhdessä artistin kanssa. Hel Goods tekee tuotteista yksinoikeussopimuksen.

Viime vuoden keväänä Hel Goods teki yhteistyötä Käärijän eli Jere Pöyhösen kanssa. Ähtävä myöntää, että vastaavaan ilmiöön Windows95manin on vaikea yltää.

– Toki sitä on vielä tässä vaiheessa vaikea arvioida, koska Käärijän kohdalla suurin suosio tuli vasta Euroviisujen jälkeen. Käärijä-ilmiö oli todella vahva ja näkisin, että Suomen tasolla vastaavaan on vaikea päästä. Toisaalta Windows95man on jälleen oma juttunsa ja sillä on omat faninsa. Jo tässä vaiheessa voin sanoa, että merkittävä ilmiö tässäkin on kyseessä.

Jos Windows95man menestyy viisufinaalissa, Ähtävä uskoo, että oheistuotteet tulevat kiinnostamaan myös kansainvälisesti.

– Olemme valmistautuneet toimittamaan tuotteita nopeasti isoja määriä. Pystymme reagoimaan nopeasti, jos joku tuote alkaa myydä. Tuotantokapasiteettia on sekä Suomessa että ulkomailla, Ähtävä kertoo.

Riesana piraatit

Ähtävän mukaan on selvää, että myös Windows95manin mahdollisesta menestyksestä pyrkivät hyötymään myös piraattituotteiden valmistajat.

– Mitään varsinaista tuotesuojaa näissä tuotteissa ei ole, mutta saamme artistilta ohjeistuksen myymiemme ja sopimuksen alaisten tuotteiden visuaaliseen ilmeeseen. Vastaavia tuotteita voi toki olla myynnissä muuallakin, mutta pyrimme puuttumaan piraatteihin, joissa on kyse selvästä kopioinnista. Haasteena on, että vastaavia tulee aina tilalle.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen