YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Vakuutusyhtiöltä varoitus sähköautoilijoille
Akuston heikko suojaus voi tulla sähköautoilijalle yllätyksenä. Kuva: Getty Images

”Saa olla tarkkana tutullakin mökkitiellä” – Vakuutusyhtiöltä tärkeä muistutus sähköauton ostajalle

Fennian mukaan sähköautoille on sattunut noin 20 prosenttia enemmän vahinkoja kuin polttomoottoriautoille. Pienikin lommo voi vaurioittaa akustoa.

Sähköauton ostajan kannattaa olla erityisen tarkka autokaupassa. Vakuutusyhtiö Fennia varoittaa, että huolimattomuus voi kostautua kalliina remonttina.

Moottori-lehti kertoi tammikuussa, että vakuutusyhtiö If ei myy uusia vapaaehtoisia ajoneuvon vahinkovakuutuksia tietyille sähköautomerkeille. Listalla on kalliimman hintaluokan Porsche- ja Audi-merkkisiä urheiluautoja.

Sähköauton suurin riski liittyy akustoon, joka on kallein osa autossa. Fennian asiantuntijan mukaan akuston vaihtaminen voi maksaa useita kymmeniä tuhansia euroja. Monessa tapauksessa korjaus ei ole mahdollista.

– Akusto on tyypillisesti sijoitettu auton pohjaan. Auton maavara on tästä syystä usein pieni ja koska auto on haluttu pitää mahdollisimman kevyenä, on suoja akun ympärillä melko ohut. Niinpä akusto voi vioittua melko herkästi pohjakosketuksessa. Pienikin lommo akustossa saattaa pahimmillaan johtaa siihen, että koko akusto on vaihdettava, Fennian ajoneuvo- ja omaisuusvahinkojen kumppanuuksista vastaava Henri Schaffter kertoo Yrittajat.fille.

Monella ostajalla väärä mielikuva

Autonvalmistajien välillä on suuria eroja akkuvaurioihin liittyvissä ohjeissa ja toimintamalleissa, mikä aiheuttaa Schaffterin mukaan eroja korjauskustannuksiin ja siten riskeihin.

– Jotkin valmistajat ovat jo pitkään mahdollistaneet akkujen kustannustehokkaan korjaamisen, mutta toiset valmistajat eivät salli akuston korjausta, jolloin pienikin painauma aiheuttaa akun vaihdon ja useiden kymmenien tuhansien eurojen vahingon.

Akuston heikko suojaus voi tulla autoilijalle yllätyksenä. Isot sähköautot ovat usein nelivetoisia ja näyttävät maastoautoilta. Silloin voi syntyä mielikuva siitä, että autolla voi huoletta ajaa hankalammassakin paikassa.

– Näin ei kuitenkaan useinkaan ole, vaikka myös maastokelpoisia sähköautoja on. Sähköauton kanssa saa olla tarkkana tutullakin mökkitiellä ja esimerkiksi kaupunkiajossa kadunreunusten kanssa.

Vioittuneet akustot voivat Schaffterin mukaan toimia arvaamattomasti ja lisätä sähköauton turvallisuusriskiä. Siksi ne on usein korjattava tai vaihdettava pienestäkin lommosta. Akkujen korjattavuudessa on suuria eroja automerkkien välillä.

Sähköautoissa korkeampi vahinkoriski

Schaffterin mukaan sähköautojen vahinkoriski on polttomoottoriautoja korkeampi, mutta syynä ei ole käyttövoima.

– Syyt liittyvät siihen, kuka sähköautoa ajaa ja missä, sekä siihen, että sähköauto on polttomoottoriautoa usein tehokkaampi, raskaampi ja sen korjauskustannukset ovat suuremmat.

Yhä useampi sähköauto jää tielle rengasrikon takia.

Fennian tilastojen perusteella sähköautoille on sattunut noin 20 prosenttia enemmän vahinkoja kuin polttomoottoriautoille. Vahingot ovat olleet noin neljänneksen kalliimpia verrattuna polttomoottoriautojen vahinkoihin. Syynä on sähköautojen varaosien kalliimpi hinta sekä se, että niiden korjaus vaatii enemmän aikaa.

– Sähköautoille sattuu merkittävästi enemmän hinaus- ja tiepalvelua vaativia vahinkoja, ja sähköautoihin erikoistunut korjaamo saattaa sijaita melko pitkänkin matkan päässä, Schaffter sanoo.

Yhä useampi sähköauto jää tielle rengasrikon takia. Autoissa on tyypillisesti matalaprofiilirenkaat, jotka Schaffterin mukaan joutuvat koville tehokkaan ja painavan auton alla. Ongelmaa pahentaa Suomen tiestön heikko kunto.

Sähköautojen onnettomuusriskiä lisää myös se, että omistajat asuvat pääsääntöisesti Uudellamaalla, jossa on muuta Suomea enemmän autoja, vilkkaampi liikenne ja enemmän onnettomuuksia kuin muualla maassa.

– Sähköautojen omistajat ovat enimmäkseen 30–50-vuotiaita, kun taas perinteisempien käyttövoimien ajoneuvot jakautuvat tasaisemmin eri ikäluokkien kesken. Tilastojen mukaan nuoremmille kuljettajille sattuu enemmän liikennevahinkoja. Tämä korostuu, kun tehokkaampi sähköauto kiihtyy nopeasti ja suuremman massan vuoksi jarrutusmatka pitenee.

“Sähköautoille sattuu merkittävästi enemmän hinaus- ja tiepalvelua vaativia vahinkoja, ja sähköautoihin erikoistunut korjaamo saattaa sijaita melko pitkänkin matkan päässä.”

Henri Schaffter, Fennia

Huomioi tämä pikalatauksesta

Sähköauton omistajan kannattaa asiantuntijan mukaan varmistaa myyjältä, millainen lataus on suositeltavaa juuri kyseiselle sähköautolle.

– Jatkuva pikalataus saattaa laskea akun kapasiteettia. Etenkin käytettyä sähköautoa hankittaessa akun kunto kannattaa tarkastaa ulkoisesti ja testauttaa mittauslaitteella.

Schaffterilla on tärkeä vinkki käytetyn täyssähköauton ostajalle.

– Kun auto vakuutetaan kaskovakuutuksella, vakuutus ei korvaa takautuvasti sellaisia vaurioita, jotka ovat syntyneet ennen vakuutuksen voimaan astumista. Sen vuoksi on tärkeää, että käytettynä myyty täyssähköauto on tarkistettu huolellisesti. Jos edellinen omistaja on ajanut esimerkiksi töyssyyn tai syvään lammikkoon, akustoon on voinut jäädä vaurioita, joita on vaikea havaita. Ne voivat aiheuttaa merkittäviä riskejä auton toimivuuteen.

Ilta-Sanomat kertoi äskettäin sähköautojen hylkäyksistä katsastuksissa. Schaffterin mukaan katsastusasemilla ollaan nyt erityisen tarkkoja sähköauton akun kunnon suhteen.

– Käytettyä autoa ostaessa on hyvä muistaa, ettei alle neljän vuoden ikäistä sähköautoa ole välttämättä vielä katsastettu, hän huomauttaa.

Fennian markkinaosuus on kasvanut viime aikoina etenkin ladattavissa autoissa. Yhtiöstä kerrotaan, että sähköautojen vakuuttamiseen suhtaudutaan positiivisesti. Yhtiössä toivotaan, että sähköautojen akuston korjattavuutta ja suojausta kehitettäisiin nykyistä kestävämmäksi.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen