22.9.2017 klo 12:28
Uutinen

Space Nation kiitää kohti ensimmäistä avaruuslentoa – Palkkasi Applen entisen markkinointigurun

Applen entinen markkinointijohtaja on jatkossa mukana lanseeraamassa suomalaisyhtiö Space Nationin astronauttiohjelmaa.

Forbesin vuoden 2017 kiinnostavimmaksi eurooppalaiseksi kasvuyritykseksi listaama suomalaisyhtiö Space Nation yhdistää voimansa Applen entisen markkinointi- ja viestintäjohtaja Allison Johnsonin ja hänen perustamansa yrityksen Westin kanssa.

Johnson tunnetaan erityisen hyvin Applen lähihistoriasta. Hän oli yhtiön edesmenneen pääjohtajan Steve Jobsin rinnalla lanseeraamassa ensimmäistä iPhonea ja iPadia. Johnson oli Applen palveluksessa vuodesta 2005 vuoteen 2011 ennen kuin lähti perustamaan omaa yritystä.

Space Nationin vauhti on ollut tänä vuonna huimaa, sillä yhtiö rikkoi joukkorahoitusennätyksen helmikuussa kerätessään ensimmäisen miljoonan 43 minuutissa. Sen lisäksi Space Nation on liittynyt maailman ensimmäisen avaruusyrityksenä YK:n kansainväliseen matkailujärjestöön UNWTO:hon toukokuussa sekä allekirjoittanut sopimuksen (Space Act Agreement) NASA:n kanssa elokuussa.

NASA:n kanssa tehdyn sopimuksen ansiosta Space Nation saa käyttöönsä avaruushallinnon teknisen osaamisen sekä järjestön tallenteita ja kuva- ja videomateriaaleja helmikuussa lanseerattavaan astronauttikoulutusohjelmaan (Space Nation Astronaut Program), joka alkaa ilmaisella älypuhelinsovelluksella.

San Franciscossa toimistoaan pitävä Westin roolina on suunnitella ohjelman kansainvälistä lanseerausta varten. West koostuu monien arvokkaimpien brändien kuten Googlen, YouTuben, Niken ja Red Bullin entisistä tuote-, brändi- ja kasvustrategeista ja suunnittelijoista.

– Olin yksi niistä lapsista, jotka haaveilivat tulevansa isona astronautiksi, mutta ajattelin sen aina olevan täysin mahdotonta ilman astrofysiikan tutkintoa ja huippu-urheilijan fyysistä ja henkistä harjoittelua, Allison Johnson sanoo.

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen@yrittajat.fi