26.11.2017 klo 07:04
Uutinen

”Suomen Yrittäjien neuvontapalvelu pelasti yritykseni”

Pohjoiskarjalainen monialayrittäjä Jesse Kuronen on käyttänyt lukuisia kertoja Suomen Yrittäjien jäsenilleen tarjoamaa neuvontapalvelua. – Lähetin neuvontapalveluun useita kiittäviä ja ylistäviä viestejä oikeudenkäynnin jälkeen. Neuvontapalvelu pelasti yritykseni.

Jesse Kuronen lähti yrittäjäksi toiminimen voimin vuonna 2007. Yrittäjyys oli iskostunut mieheen pienestä pitäen.

– Äiti oli ollut yrittäjänä kolmisenkymmentä vuotta. Sitä läheltä seuranneena tuntui siltä, että voisin haluta elämältäni yrittäjyyttä. Siinä saa kuitenkin määrätä itse työtahtinsa, Kuronen muistelee.

Lisävauhtia päätökseen antoi Kurosen silloisen työnantajan, komponenttivalmistaja Perloksen ratkaisu sulkea tehtaansa Pohjois-Karjalassa. Oli pakko keksiä jotain.

– Ilmalämpöpumpuista oli puhuttu pitkään ja buumi rantautui Suomeenkin. Ajattelin, että niiden asentamisella voisi saada elantonsa, Kuronen kertoo.

Uusi yrittäjä kohtasi pian ensimmäiset haasteet.

– Perustamisvaiheessa piti täyttää lippuja ja lappuja erilaisista sopimusasioista. Ei minulla ollut niistä mitään tietoa. Olin alussa ihan hukassa.

– Soitin Suomen Yrittäjien jäsenilleen tarjoamaan neuvontapalveluun useammastakin asiasta. Ilman sitä olisin joutunut kokeilemaan kepillä jäätä, täyttämään kaavakkeita vailla oikeaa tietoa siitä, pitääkö niitä ylipäänsä täyttää, ja olenko täyttänyt ne edes oikein, Kuronen sanoo.

Laskuja ja perintäuhkauksia

Yhtenä päivänä ilmalämpöpumppuyritys JK Lämmön puhelin soi.

Soittaja oli hakemistopalveluyritys Directasta. Hän tarjosi yritykselleni näkyvyyttä. Minulla ei aloittelijana ollut kuitenkaan varaa sijoittaa siihen ja olin ymmärtänyt, että palvelut olivat turhia, jos jotain voi tehdä itsekin.

– Kiitin soitosta ja ilmoitin, ettei minulla ole kyseiseen palveluun rahaa enkä muutenkaan tarvitse niitä.

Tästä huolimatta Kuroselle alkoi sataa laskuja, laskumuistutuksia ja perintäilmoituksia. Puhelutkin jatkuivat.

– Päätin jälleen ottaa yhteyttä SY:n neuvontapalveluun. Sain kuulla, että en ollut ainoa vastaavia soittoja saanut yrittäjä.

– Neuvontapalvelu yhdisti minut asianajajan kanssa ja sain apua reklamaation tekemiseen. Yksin en olisi tähän kyennyt.

Oikeudenkäynti

Vuonna 2011 juttu päätyi oikeuteen Kurosen ollessa yksi kantajista.

– Polku oli raskas ja pitkä, en ole koskaan viettänyt niin paljon unettomia öitä. Sain kuitenkin apua ja tärkeitä neuvoja. Yksin olisi ollut aika iso kynnys marssia asianajotoimistoon. Noin iso juttu olisi vaikuttanut yhden miehen yritystoimintaankin kulujen kasvaessa useisiin satoihintuhansiin euroihin. Niiden kulujen maksaminen olisi kaihertanut pitkään mielessä.

SY otti hoitaakseen neljä ensimmäistä Directan nostamaa velkomuskannetta kyseisten yrittäjien suostumuksella. Tapaukset hoiti asianajotoimisto ja SY otti vastatakseen mahdollisista kuluista.

Käräjä- ja hovioikeuksissa Directan nostamat kanteet hylättiin.

– Olo oli todella helpottunut. Lähetin neuvontapalveluun useita kiittäviä ja ylistäviä viestejä. Neuvontapalvelu pelasti yritykseni.

Kuronen on myöhemminkin hyödyntänyt neuvontapalvelun asiantuntemusta.

– Muutaman kerran olen kysynyt apua laskutusta koskevissa riitatapauksissa jos asiakkaat ovat jättäneet maksamatta vedoten johonkin pykälään. Kaikki ei ole aina täysin selvää, mutta hyvä, että on olemassa tuollainen paikka, josta voi kysyä. Kaikkeen on aina löytynyt vastaus ja sen oikeellisuuteen voi luottaa. Ei tarvitse arpoa ja kysyä sen lisäksi kymmenestä muusta paikasta samaa asiaa.

Apua löytyi myös liiketoimintakaupan myötä Maija-vaimon kanssa hankitun Nordpap Oy:n ”sopimuskiemuroihin”.

Vuosittain SY:n neuvontapalveluun tulee jopa 50 000 puhelua. Lisäksi aluejärjestöt tarjoavat neuvontapalveluita.

Nämä ovat neuvontapalvelun yleisimmät aiheet

– Työoikeus, työlainsäädäntö ja työsuhteisiin liittyvät kysymykset

– Työntekijän palkkaaminen, työsopimuksen tekeminen, irtisanominen, lomauttaminen, perhevapaat, sairauslomat sekä muut työsuhteen koko elinkaareen liittyvät kysymykset

– Neuvot ja vinkit sopimusjuridiikkaan

– Sopimusten laadinta ja tulkinta, sopimusriidat

– Harhaanjohtava markkinointi

– Valelaskut, puhelinmyyntihuijaukset jne.

– Yrittäjän sosiaaliturva

Teksti: Pasi Lehtinen

pasi.lehtinen(at)yrittajat.fi

Kuvat: Mikko Makkonen