– Pysyttelemme jatkuvasti aallonharjalla, kun seuraamme, mikä trendi milloinkin on pinnalla ja kehitämme osaamistamme. Olemme myös ketterä toimisto, joka taipuu moneen ja on innovatiivinen, Suvi Sorsa kertoo Brändpan toiminnasta. Kuva: Brändpa Oy
24.4.2024 klo 07:15
Uutinen

Suvi Sorsa aloitti mainostoimiston vaatehuoneessaan, laajentuneella yrityksellä on nyt satoja asiakkaita – ”Nuorena naisyrittäjänä olen joutunut näyttämään”

Suvi Sorsan yrityksen konttorina toimi alkuaikoina kodin vaatekomero. Nykyisin palkitulla mainos- ja painotalolla on satoja asiakkaita ja satojen tuhansien eurojen liikevaihto.

Suvi Sorsa oli 23-vuotias, kun hän perusti oman mainostoimiston – kotinsa vaatehuoneeseen. Nykyisin Sorsan Brändpa-yrityksellä on satoja vakioasiakkaita, ja liikevaihto on kivunnut satoihin tuhansiin euroihin.

Suvi Sorsan yrityksen taustasta uutisoi ensin Karjalainen.

Yrittajat.fille Sorsa kertoo saaneensa kipinän oman yrityksen perustamiseen, kun hän suoritti markkinoinnin tradenomin tutkintoon kuuluvaa työharjoittelua eräässä vasta perustetussa yrityksessä.

– Yrityksen markkinoinnin palvelut tuntuivat olevan hajallaan ja mainosten luominen vaikutti alkeelliselta. Minussa heräsi ajatus, voisivatko markkinoinnin palvelut olla samassa paketissa, Sorsa kertoo.

Ajatus poiki idean omasta mainostoimistosta, ja seuraavaksi Sorsa suoritti yrittäjän ammattitutkinnon.

Vuonna 2016 Sorsa perusti mainostoimiston, jonka konttorina toimi ensimmäisen vuoden ajan oman kodin vaatehuone. Muutaman neliön suuruisessa komerossa oli työpöytä ja -tuoli sekä ikkuna.

– Ikkunasta tuli valoa, joten en tehnyt hämärähommia. Tilassa ei ollut liikaa ärsykkeitä, joten pystyin keskittymään innovointiin ja siihen, miten pääsen pikkuboksista pois, Sorsa naurahtaa.

Koti sijaitsi pienessä Uimaharjun taajamassa viitisenkymmentä kilometriä Joensuun keskustasta. Alkuaikoina Sorsa teki asiakkailleen pääosin graafista suunnittelua, nettisivuja ja logoja.

Kun yrityksen toiminta oli pyörinyt vuoden verran vaatehuoneessa, Sorsa avasi mainos- ja painotalon Uimaharjussa sijaitseviin liiketiloihin. Siellä oli tilaa paitsi toimistolle, myös showroomille ja tuotannolle.

– Uimaharjussa on vain muutama tuhat asukasta, joten jotkut ihmettelivät, kuinka pikkukylässä voi toimia mainostoimisto.

Kokonaisvaltaista palvelua

Vuonna 2017 Sorsa palkkasi ensimmäisen työntekijän, ja samana vuonna Brändpa voitti liikeideallaan ensimmäisen palkinnon Digitalisoituva maailma -kilpailussa.

Mainos- ja painotalon liikevaihto on kasvanut tasaista tahtia kahdeksan vuoden aikana. Nykyisin yrityksen palkkalistoilla on sesonkiaikana yhdeksän ja talviaikoina viisi työntekijää.

– Sesonkiaikana on tapahtumia, ja silloin teemme muun muassa enemmän teippauksia, valomainoksia ja muuta ulkomainontaa.

Mainosalaa pidetään tuulisena ja vaikeana alana. Sorsan mukaan hänen yrityksensä pärjäämisen takana on useampi kivijalka.

– Pystymme palvelemaan yrityksiä kokonaisvaltaisesti ja tarjoamme niille kaikki markkinoinnin palvelut suunnittelusta lopputuotteeseen. Pysyttelemme jatkuvasti aallonharjalla, kun seuraamme, mikä trendi milloinkin on pinnalla ja kehitämme osaamistamme. Olemme myös ketterä toimisto, joka taipuu moneen ja on innovatiivinen.

Konkreettisina esimerkkeinä megatrendien seuraamisesta Sorsa mainitsee ekologisuuden huomioon ottamisen tuotannossa ja tekoälyn soveltamisen aineiston suunnittelussa.

Sekä yrityksen hallitus että henkilöstö tekevät kvartaaleittain tilannekatsauksia.

– Seuraamme suhdanteita ja sitä, mikä ala ja kysyntä ovat menossa ylös ja mitkä alas.

Päämääränä vau-reaktio

Sorsalla on tapana myös piipahtaa ulkomailla messuilla hakemassa inspiraatiota, jotta yritys voi esitellä uusimpia markkinoinnin keinoja omille asiakkailleen.

Sorsan mukaan yrityksen valttina on niin ikään se, että yritys panostaa suunnitteluun, olipa kyseessä yksittäinen mainosmuki tai laajempi mainoskampanja.

– Haluamme, että kaikki tuotteet erottuvat massasta ja saavat siten asiakkaamme erottumaan edukseen. Pyrimme aina saamaan aikaan vau-reaktion.

Suvi Sorsa valjastaa jatkuvasti myös oman luonteensa ja persoonansa yrityksen palvelukseen.

– Olen pirskahteleva karjalainen, ja joudun välillä hillitsemään itseäni, kun innostun kovasti asiakkaiden projekteista.

Brändpan asiakkaiden skaala ulottuu yksinyrittäjistä suurempiin konserneihin. Sorsan mukaan jatkuvia asiakkuussuhteita on satoja.

Yksi merkittävä virstanpylväs oli vuonna 2021, jolloin Brändpa osti Joensuusta kilpailevan firman ja muutti sen tiloihin.

Hyvä meininki välittyy asiakkaille

Viime vuonna Suvi Sorsa valittiin kakkossijalle Suomen Yrittäjien aluejärjestöjen Vuoden Nuori Yrittäjä -kilpailussa. Palkintoperusteluissa Sorsaa kuvailtiin innovatiiviseksi muutosjohtajaksi, joka haluaa kehittää yritystoimintaa ja kehittyä myös itse.

Hänen todettiin olevan aidosti työntekijöiden ja yrityskulttuurin puolestapuhuja, joka pyrkii saamaan asiakkailleen parhaan mahdollisen näkyvyyden samalla budjetti huomioon ottaen.

– Minulle on tärkeää, että työntekijäni kokevat olevansa samalla viivalla kanssani. Myös asiakkaat huomaavat, että yrityksessämme on hyvä pöhinä, Sorsa sanoo.

Haasteita on myös mahtunut vuosien varrelle.

– Mainosmaailma on raaka. Nuorena naisyrittäjänä olen joutunut näyttämään, että minulla on homma hanskassa.

Suvi Sorsa viihtyy edelleen mainiosti yrityksensä ohjaksissa.

– Kahdeksan vuoden jälkeen tämä ei edelleenkään tunnu työltä. Olen kasvanut ihmisenä paljon, ja minulla on kiitollinen olo.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Milla Rautiainen