Taksiyrittäjän mukaan sähköauto ei ole autuaaksi tekevä asia.

Taksiyrittäjä avautuu alan vaikeasta tilanteesta, sähköauto ei ole pelastava enkeli: ”Pienyrittäjä on kiikun kaakun”

Sähköauto ei ole aina autuaaksi tekevä asia, sillä kallis huolto voi yllättää.

Sähkötaksialan pioneeri, 13 vuotta sitten ensimmäisen sähköautonsa hankkinut yrittäjä Seppo Rosvall operoi tällä hetkellä viittä taksia, joista kolme on täyssähköistä ja kaksi käyttää biokaasua. 

– Alun perin minulla oli muunnossähköautoja, sitten tuli ladattavia hybridejä ja sen jälkeen täyssähköautot. Nollapäästöisyys on itselleni tärkeä asia, mutta toki yrittäjä miettii ensisijaisesti rahansäästöä. 

Moni taksiautoilija haikailee sähköauton perään, mutta niiden saatavuus on juuri nyt heikko kallistuneen polttoaineen aiheuttamien markkinamuutosten takia. Uusien autojen jonotusajat voivat venyä yli vuoteen.

Rosvallin mukaan taksialan taloudellinen kannattavuus on heikentynyt viime vuosina muun muassa taksilain muutoksen seurauksena, mikä on osaltaan saanut yrittäjiä etsimään säästöä esimerkiksi sähköautoista. Niiden kohdalla on kuitenkin myös haasteita.

– Lataamiseen kuluu työaikaa. Pääosin lataan tallissa yöllä, mutta vilkkaana päivänä joutuu jonkin verran lataamaan yleisillä latausasemilla. Muun muassa Teslan kanssa on ollut ongelmia pitkien huoltoaikojen ja isojen korjauskulujen kanssa, jos takuu on päättynyt.

Vaikka sähköautoa huolletaan vähemmän kuin polttomoottoriautoa, ongelmia voi tulla.

– Sähköauto on hyvä valinta energian säästön vuoksi. Teslan kohdalla huoltopalveluihin on kuitenkin uhrattu liian vähän resursseja, Rosvall jatkaa.

Rosvallin mukaan ala on etenemässä kovaa vauhtia sähköautojen käyttöön. Myös pitkät taksikyydit onnistuvat jo melko hyvin, kun latauspaikkojen määrä on lisääntynyt.

Hintakilpailu syö katteita

Rosvall on joutunut huomaamaan, että läheskään kaikki taksiyrittäjät eivät pysty vastaamaan hintakilpailuun. Pääkaupunkiseudulla yrittäjillä voi olla vaikeuksia etenkin lentokenttäkyytien kohdalla, sillä hinnat on kilpailutettu.

– Pienyrittäjä on monin paikoin kiikun kaakun. Kaksi koronavuotta iskivät todella pahasti toimintaan, Rosvall kertoo. Hän toivoo, että asiakkaat huomioisivat palvelussa muunkin kuin hinnan.

– Ihminen on sellainen, että ei välitä, kunhan kyyti on tosi halpa. Sillä perusteella valitaan halpataksiyhtiö.

Lähitaksin toimitusjohtaja Pasi Rokosa myöntää, että pelkästään lentokenttäkuljetuksia ajavat voivat olla kovilla kilpailutettujen hintojen kanssa.

– Lentoliikenne ei ole vielä normalisoitunut koronaa edeltävälle tasolle. Käsittääkseni osa taksiyrityksistä ajaa pelkästään lentokentältä. Silloin voi olla tiukkaa.

Taksien asiakashintoja on korotettu kevään aikana polttoaineen rajun kallistumisen takia. Rokosa odottaa, että myös Kela-kyytien hintoja nostetaan kesän aikana, kuten Kela on lupaillut.

Pauli Reinikainen