22.8.2019 klo 14:12
Uutinen

Tam-Silk julkaisi vastavedon Ikealle ja Finlaysonille – myynti räjähti!

Kangasalan Sanomat -lehdessä julkaistussa kokosivun mainoksessa Tam-Silk ehdottaa: Ikea ja Finlayson, siirtäkää tuotanto Suomeen, niin jatketaan keskusteluja. Terveisin Tam-Silk, Made in Kangasala.

Markkinointi & Mainonta -lehden haastattelema Tam-Silkin omistaja ja hallituksen puheenjohtaja Tuomo Saarni uskoo kotimaiseen tekstiilituotantoon.

– Olen tullut tekstiilibisnekseen muutama vuosi sitten it-alalta, jossa näin sen buumin, kun kaikki tuotanto yritettiin siirtää Intiaan ja Kiinaan 10–20 vuotta sitten. Aika nopeasti huomattiin, että lasketut säästöt eivät toteudu Kaukoidässä, vaan sieltä tuli yllättäviä oheiskustannuksia kuten laatuun liittyviä. Nythän ohjelmistotuotanto on palannut hyvin Suomeen ja Eurooppaan, Saarni kommentoi Markkinointi & Mainonta -lehdelle.

Tam-Silkille kotimaisuus on markkinointi- ja myyntivaltti.

– Usein kuultu argumentti on, että jos tuotanto olisi täysin kotimaista, olisi loppuhinta kuluttajalle kestämätön. Pitää miettiä kokonaiskustannusrakennetta. Tarvitaanko kaikkia kustannuksia? Jos hallinnossa on enemmän väkeä kuin tuotantolattialla, silloin on ongelma käsissä, Saarni sanoo M&M:n haastattelussa.

Kangasalan Sanomat kertoo, että mainoskohun seurauksena Tam-Silkin verkkokaupan tilausmäärä kasvoi vuorokaudessa 20-kertaiseksi. Yhdessä päivässä tehtiin kuukauden normaali myynti. (JUTTU JATKUU KUVAN ALAPUOLELLA)

Finlayson ja Ikea julkaisivat keskustelua herättäneet mainoksensa tämän kuun alkupuolella. Finlayson mainosti Helsingin Sanomien etusivulla siirtymistään kartonkipakkauksiin ja luomupuuvillaan lakanoissaan ja haastoi Ikean tekemään saman perässä.

Ikea vastasi nopeasti haasteeseen sosiaalisessa mediassa ilmoittamalla, että se on siirtynyt vuonna 2015 käyttämään lakanoissaan puuvillaa, joka on tuotettu kestävämmillä menetelmillä kuin aiemmin.

Leila Itkonen

leila.itkonen(at)yrittajat.fi