Ammattidieselistä halutaan pikainen esitys
Järjestöt vaativat hallitukselta esitystä ammattidieselistä viimeistään marraskuun aikana. Kuva: Getty Images

Tästä syystä ammattidieselin lakiesityksellä on kiire: Järjestöt antavat aikaa marraskuun loppuun

Kuljetus- ja logistiikka-alaa edustava SKAL, Suomen Yrittäjät ja Keskuskauppakamari vaativat, että ammattidieselistä on tultava lakiesitys syksyn aikana.

Dieselin hinta on noussut viimeisen viikon aikana noin 20 senttiä litralta. Järjestöjen katse kohdistuu hallitukseen.

– Jos halutaan, että nykyinen eduskunta ehtii käsitellä lain ammattidieselistä, hallituksen esityksellä alkaa olla kiire. Käytännössä aikaa on enää muutamia viikkoja, Suomen Yrittäjien liikennepoliittinen asiantuntija Emma-Stina Vehmanen sanoo.

Hän painottaa, että kuljetusalan tilanne vaikeutuu entisestään polttoaineiden kallistuessa.

Järjestöt vaativat, että hallituksen esitys tulee saada viimeistään marraskuussa. Lisäpaineita ammattidieselin käyttöönotolle aiheuttaa eduskunnan käsittelyssä oleva jakeluvelvoitetta koskeva lainsäädäntö. Sen mukaan polttoaineen hintaan vaikuttavaa jakeluvelvoitetta lasketaan vielä ensi vuodelle, mutta sen jälkeen velvoitetta nostetaan kiihtyvällä tahdilla. Vuosien 2023-2024 vaihteessa polttoainelitran hinta uhkaa nousta jopa kymmenillä senteillä. Jakeluvelvoite vaikuttaa erityisen paljon dieselautoilijoihin, koska jakeluvelvoitetta täytetään enemmän uusiutuvalla dieselillä.

Lisäpaineita ammattidieselin käyttöönotolle aiheuttaa eduskunnan käsittelyssä oleva jakeluvelvoitetta koskeva lainsäädäntö.

Jakeluvelvoitteen tarkoituksena on edistää kestävien uusiutuvien polttoaineiden käyttöä moottoribensiinin, dieselöljyn ja maakaasun korvaamiseksi liikenteessä. Eduskunta käsittelee parhaillaan esitystä, jonka hyväksyminen nostaisi jakeluvelvoitteen 28 prosenttiin vuonna 2024. Siitä eteenpäin jakeluvelvoite kiristyisi asteittain siten, että vuonna 2030 se olisi jo 34 prosenttia.

Hallituksen valmistelu edennyt hitaasti

Ammattidieselin käyttöönotto tarkoittaisi kuorma-autoille tankatuista litroista maksettavaa veronpalautusta, mikä alentaisi yritysten kustannuksia. Yrittäjien Vehmanen ihmettelee, miksi asian valmistelu on edennyt hallituksessa varsin hitaasti.

– Kun polttoaineet kallistuivat nopeasti viime keväänä, eduskuntapuolueet kannattivat ammattidieseliä yksituumaisesti. Hallitus linjasi, että valmistelu käynnistetään, mutta jostain syystä se on edennyt hitaasti. Siihen olemme olleet pettyneitä.

SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala nostaa esiin ammattidieselin edut laajemmin Suomen taloudelle.

– Diesel on vielä tällä hetkellä ainoa laajasti soveltuva polttoaine valtaosassa kuljetuksia. Pitkällä aikavälillä raskaan liikenteen kilpailukyvyn säilyttäminen vaatii muutosta ja ammattidiesel on siihen yksi ratkaisu. Ammattidiesel mahdollistaa osaltaan kotimaisen kuljetus- ja logistiikkatoimialan kilpailukyvyn säilymisen, mutta parantaa muutenkin teollisuuden kilpailukykyä.

”Hallitus linjasi, että valmistelu käynnistetään, mutta jostain syystä se on edennyt hitaasti. Siihen olemme olleet pettyneitä.”

Emma-Stina Vehmanen, Yrittäjät

Kujalan mukaan on hyvä huomauta, että monessa EU-maassa ammattidiesel on käytössä ja polttoaineiden hinnat ovat sen ansiosta laskeneet.

– Kaikki tiedostavat, että ammattidiesel ei ratkaise akuuttia tilannetta eikä nyt juuri ennätyksellisten polttoainehintojen myötä tullutta kustannuskriisiä. Kyseessä on pitkän aikavälin ratkaisu.

Pauli Reinikainen