Elokuusta 2021 alkaen Tero Toivonen on entisöinyt Ruissalon telakalla vuonna 1937 rakennettua T-Kryssare (Turistiristeilijä) s/y Tuulikkia.
30.11.2022 klo 20:00
Uutinen

Tero Toivonen on valittu vuoden 2022 Hantvärkkäriksi

Turun Yrittäjät ry on valinnut vuoden 2022 Hantvärkkäriksi puuveneiden rakentajamestari Tero Toivosen. Hän on erikoistunut klassisten puuveneiden entisöintikorjauksiin ja uusien puuveneiden veistoon. Tero Toivosen entisöimä s/y Trial voitti vuonna 2019 klassisten 5.5M-luokan veneiden maailmanmestaruuden.  

Vuoden Hantvärkkärin valinta on Turun Yrittäjät ry:n kunnianosoitus perinteisille käsityöaloille, sillä kädentaitajat ovat pienyrittämisen ydinjoukkoa. Tänä vuonna Hantvärkkäri valitaan 26:n kerran. Myös Turun Yrittäjien juuret ovat Turun Käsityöläisyhdistyksessä.

Tero Toivosen kiinnostus puuveneisiin syttyi jo lapsena. Hän teki ensimmäisen korjausprojektinsa 10-vuotiaana kunnostaessaan isoisänsä rakentaman puuveneen. Ennen puuvenerakentajaksi ryhtymistä Toivonen työskenteli merillä kansimiehenä sekä Turun satamassa ahtaajana. 2000-luvun alussa hän opiskeli kalustepuuseppä artesaaniksi, ja myöhemmin hän suoritti veneenrakentajan ammattitutkinnon. Puuvenerakentajan mestaritutkinnon hän suoritti s/y Trialin entisöinnin yhteydessä.

– Unelmoin pitkään siitä, että elättäisin itseni tekemällä ja korjaamalla puuveneitä. Alku veneenrakentajana oli aikamoista selviytymistaistelua, kun referenssejä ei vielä ollut. Asiakkaita oli vaikeaa saada ja myös oman työn hinnoittelussa oli ongelmia. Puolison kannustus ja rohkaisu olivat korvaamattoman tärkeitä. Sain myös yrittäjyyden alkuvaiheessa arvokkaita neuvoja yrityskummi Timo Aholta mm. oman työn hinnoitteluun. Sen jälkeen, kun sain s/y Trialin entisöinnin valmiiksi vuonna 2016, tilanne on helpottunut, ja nyt tilauskirjassa on varauksia pitkälle eteenpäin. Asiakkaani ovat enimmäkseen Turun ympäristöstä ja Helsingin seudulta, mutta myös muualta Suomesta, Tero Toivonen kertoo.

Hyvä asiakaspalvelu on tärkeää

Elokuusta 2021 alkaen Tero Toivonen on entisöinyt Ruissalon telakalla vuonna 1937 rakennettua T-Kryssare (Turistiristeilijä) s/y Tuulikkia, joka valmistettiin aikanaan osana neljäntoista veneen sarjaa. Se tehtiin Helsinkiin vuodeksi 1940 suunniteltujen kesäolympialaisten kisaturisteille vuokraveneeksi osana matkailun edistämishanketta.  

– Enimmäkseen teen puuveneiden entisöinti- ja korjaustöitä. Uusia veneitä valmistan ainoastaan tilaustyönä. Puuveneen korjauksessa ja entisöinnissä oleellista on kädentaitojen lisäksi hyvä vuorovaikutus asiakkaiden kanssa. On tärkeää käydä työn tilaajan kanssa selkeästi läpi materiaali- ym. valinnat, että harmittavilta yllätyksiltä vältytään projektin aikana, Tero Toivonen sanoo.

Teksti ja kuva: Terhi Haverinen