Tiedote: Maatalous on alueellamme vahvaa ja kotimainen ruoantuotanto kriittinen toimiala

Ruoantuotanto on kriittisen tärkeä osa Suomen taloutta ja huoltovarmuutta. Jos ketju häiriintyy eikä kotimaista ruoantuotantoa ole, tulee nälkä nopeasti.

• Keski-Suomelle on tärkeää, että tuottajien ammattitaito pysyy huipussaan, metsät hoidettuina, energiantuotanto hyödynnettynä ja pellot viljeltyinä. Toimiva alkutuotanto pitää kotimaisen elintarviketeollisuuden rattaat pyörimässä, toteaa Keski-Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Jari-Pekka Koponen.

Eläimet Suomessa hoidetaan hyvin. Esimerkiksi jokainen eläin on rekisteröity, ja niiden hyvinvointia valvotaan tiukasti. Tuotantoeläinten elinneliöt on merkitty tarkkaan, eläimille on järjestettävä virikkeitä ja ulkona pitoon on omat velvoitteensa. Voimme olla ylpeitä alueemme maatalousyrittäjyydestä, jonka merkitys myös työpaikkojen luojana on suuri.

• Toimiva alkutuotanto vaatii hyvät elinolosuhteet eläimille. Ei ole pienintäkään syytä epäillä maatalousyrittäjiämme. Nyt tarvitaan yhdessä tekemisen meininkiä ja työrauhaa alan yrittäjille. Yrittäjien yhteistyö kasvattaa ostovoimaa ja luo uutta yrittäjyyttä sekä työpaikkoja. Keski-Suomi elää yrittäjyydestä, kommentoi Keski-Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Sanna-Mari Jyräkoski.

Suomalainen ruoantuotanto ja kotimainen yrittäjyys kestävät vastuullisuudessaan ja kestävyydessään kansainvälisen vertailun. Haastavat olosuhteet viime vuosina ovat aiheuttaneet ongelmia, joiden osalta Suomen Yrittäjät on lausunut mm. erilaisten energiatukien osalta ja puolustanut yrittäjyyden olosuhteita koko maassa.

Lisätietoja:

Jari-Pekka Koponen, Keski-Suomen Yrittäjien puheenjohtaja, p. 0400 833211