Turkulaisen ruokakaupan asiakasmäärä romahti koronaepidemian aikana ja sen jälkeen
Korona-ajan jälkeinen työelämän murros on näkynyt ikävästi Turussa toimivan ruokakaupan asiakasmäärissä. Kuvituskuva. Kuva: Getty Images
23.1.2023 klo 09:37
Uutinen

Turkulaisen Satu Nurolan ruokakauppa menetti noin 1 000 asiakasta päivässä: ”Pankki pitää huolen siitä, että täytyy jaksaa ja jatkaa”

Koronapandemian jälkeinen työ- ja opiskeluelämän murros on aiheuttanut pahoja ongelmia BioCityn alueella toimivalle ruokakaupalle.

– Tosi tiukilla ollaan.

Helsingin Sanomat uutisoi äskettäin Turun Kupittaalla M-marketia pyörittävästä yrittäjästä Satu Nurolasta, joka on vaikeassa tilanteessa alueen hiljennyttyä koronaepidemian aikana ja sen jälkeen.

Nurolan kauppa sijaitsee BioCity Turun alueella. Se on Turun yliopiston ja Åbo Akademin yhteinen biokeskus, joka tunnetaan biotieteisiin ja molekyylilääketieteeseen keskittyvän tutkimuksen keskuksena. Alueella liikkui ennen pandemiaa tuhansia alan ammattilaisia ja opiskelijoita.

Koronan jälkeen yleistynyt etätyö on verottanut Kupittaalla liikkuvien ihmisten määrää. Se on puolestaan näkynyt Nurolan kaupan asiakasmäärissä.

– Arkipäivinä asiakkaita on noin tuhat vähemmän kuin ennen koronaa. Silloin heitä oli 1 500, nyt 500-600, Nurola harmittelee Yrittajat.fille.

”Etäopiskelu ja etätyöt ovat tulleet jäädäkseen. Jonkin verran ihmisiä on palannut, mutta ei ollenkaan niin paljon kuin kuvittelin.”

Satu Nurola

Pahimpaan korona-aikaan BioCity oli lähinnä autiokortteli. Nyt työläisiä ja opiskelijoita on palannut alueelle, mutta Nurola arvioi muutoksen olevan pysyvä.

– Etäopiskelu ja etätyöt ovat tulleet jäädäkseen. Jonkin verran ihmisiä on palannut, mutta ei ollenkaan niin paljon kuin kuvittelin.

Kaupan pienentäminen ei onnistu

Nurolan kaupassa käyvät asiakkaat ovat ihmetelleet, miksi hyllyt ovat paikoin tyhjillään. Vaihtoehtoja ei ole, sillä Nurolan ei kannata hankkia kauppaansa tuotteita, jotka eivät mene kaupaksi.

Satu Nurola.

– Meiltä ostetaan pääsääntöisesti valmisruokaa ja take away -tuotteita evääksi. Kaikesta muusta olen joutunut paljon tinkimään. Sellaista mitä ei juurikaan myydä, en ehdoin tahdoin hanki.

Aamuisin asiakkaat hakevat työpaikalleen lounaita, mutta ostosten määrä on vähentynyt reilusti. Nurola haluaisi pienentää kauppansa neliömäärää, mutta se ei ole helppoa ja saattaisi tulla kalliiksi.

– Kaiken kaikkiaan minulla on myymäläpinta-alaa tällä hetkellä noin 330 neliötä. Näihin olosuhteisiin nähden se on ihan liikaa, mutta minkäs teet. Malliltaan kauppa on sellainen, että sitä on mahdoton pienentää ja kylmälaitteiden siirtäminen seinältä toiselle ei ole aivan halpaa.

Vuokraa nostettiin

Lisähaastetta kaupan pyörittämiseen on tuonut kymmenen prosentin vuokrankorotus vuoden alusta. Nurola luonnehtii tilannetta ”katastrofaaliseksi”.

– Yritän neuvotella vuokran alennuksesta. Sähkösopimukseni on onneksi kohtuullinen.

Nurola on yrityksen ainoa omistaja. Hän pyörittää kauppaa kommandiittiyhtiönä eli vastaa liiketoiminnasta koko omaisuudellaan.

Kaupan vuokrasopimus on määräaikainen, eikä siitä pääse vielä eroon, jos yrittäjä niin haluaisi.

– Tietenkin haluan uskoa siihen, että tämä tästä paranee, mutta kun laskuja kertyy, tilanne on ikävä. Ei ole vaihtoehtoja. Pankki ja muut pitävät huolen siitä, että täytyy jaksaa ja jatkaa.

Nurola on yrityksen ainoa omistaja. Hän pyörittää kauppaa kommandiittiyhtiönä eli vastaa liiketoiminnasta koko omaisuudellaan.

Aikaisemmin Nurolan kauppa kuului K-ketjuun, mutta muun muassa markkinointikustannusten takia hän siirtyi sittemmin edullisempaan M-ketjuun.

– Täytyy myöntää, että tässä tilanteessa K-Marketina toimiminen olisi erittäin haasteellista ketjumaksujen ja markkinointikulujen takia. M-ketjussa ketjumaksua ei ole.

Nykyisessä sijainnissa Nurola aloitti päivälleen kymmenen vuotta sitten 23. tammikuuta vuonna 2013. Synttäreitä hän ei aio silti juhlia.

– Siihen ei ole nyt aihetta.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen