27.4.2022 klo 11:00
Uutinen

Työmarkkinatori korvaa te-palvelut.fi -sivuston toukokuun alusta

Työmarkkinatori korvaa valtakunnallisen te-palvelut.fi-sivuston toukokuun alussa. Käytännössä se tarkoittaa, että valtakunnallisten verkkosivujen sisällöt ja TE-asiakaspalvelukeskuksen neuvontapalvelut löytyvät jatkossa Työmarkkinatorilta. Kun käyttäjä menee te-palvelut.fi-sivustolle toukokuun alussa, hän ohjautuu automaattisesti osoitteeseen www.tyomarkkinatori.fi . Työmarkkinatorilta löytyy työelämään liittyvää tietoa, palveluita ja avoimia työpaikkoja.

TE-toimistojen paikalliset sivut säilyvät edelleen ja löydät sieltä alueellista tietoa. Työnhakuun, työttömyysturvaan ja työnantajan palveluihin liittyvä Oma asiointi -verkkopalvelu toimii kuten ennenkin ja sinne pääsee helposti Työmarkkinatorin kautta.

Työnantaja voi ilmoittaa avoimen työpaikan tai selata työnhakijoiden julkaisemia työnhakuprofiileja Työmarkkinatorilla. Edelleen avoimen työpaikan voi ilmoittaa Uudenmaan TE-toimistoon myös joko sähköpostilla rekrytointi.uusimaa@te-toimisto.fi tai puhelimitse 02950400002 (klo 9.00 – 16.15). TE-toimistoon ilmoitetut paikat siirtyvät automaattisesti myös Työmarkkinatorille.

Työmarkkinatori on osa TE-palvelujen uudistusta, jonka tavoitteena on tarjota työnhakijoille ja työnantajille nykyistä paremmat digitaaliset palvelut.

 Starttirahan haku siirtyy aluehallinnon TE-asiointipalveluun

Starttirahaa koskevat hakemukset siirtyvät aluehallinnon TE-asiointipalveluun 2.5.2022. Asiakkaat reititetään palveluun automaattisesti TE-palveluiden henkilöasiakkaalle suunnatun Oma asiointi -palvelun kautta. Starttirahan viranomaiskäsittely tapahtuu Yleisessä avustusjärjestelmässä (YA).

Asiointipalvelu ohjaa asiakasta hakemuksen jättämisessä ja tarkistaa myös, ettei siitä puutu tärkeitä tietoja. Sähköisesti asioimalla asiakas voi jättää hakemuksen, vastata täydennys- ja lisätietopyyntöihin, täydentää hakemusta ja vastaanottaa päätökset. Myös tuen maksatusta haetaan päätöksen mukaisesti asiointipalvelussa.

Starttirahan myöntää TE-toimisto tai kunnan työllisyyspalvelu, jos asiakkaan asuinkunta on mukana työllisyyden kuntakokeilussa ja hän kuuluu sen kohderyhmään. Tuen maksaa KEHA-keskus.

Tuki pysyy ennallaan – ainoastaan sen hakeminen ja käsittely muuttuu

Starttirahaa koskevat hakemukset jätetään TE-palveluiden henkilöasiakkaan Oma asiointi -palvelun kautta. Kirjautuminen asiointipalveluun tapahtuu turvallisesti henkilökohtaisella pankkitunnisteella, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Kirjautumisen jälkeen asiakas ohjautuu automaattisesti aluehallinnon TE-asiointipalveluun.

Hakemusten jättäminen asiointipalvelussa korvaa tulostettavat ja tallennettavat hakulomakkeet. Palvelu ohjaa hakijaa tuen hakemisessa ja tarkistaa, ettei hakemuksesta puutu tärkeitä tietoja. Hakemus ja siihen tarvittavat liitteet täytetään asiointipalvelun palveluvalikon kautta. Ohjeet ja liitelomakkeet ovat lisätty asiointipalveluun linkkeinä ja ne ovat myös edelleen saatavissa Suomi.fi-palvelusta.

Hakemuksen voi täyttää keskeneräisenä ja jatkaa sen täyttöä myöhemmin. Asiakas saa ilmoituksen, kun hakemus on otettu vastaan, otettu käsittelyyn tai jos sen käsittelemiseksi tarvitaan täydentäviä tietoja. Täydennyspyyntöihin vastataan suoraan asiointipalvelussa ja tarvittaessa asian käsittelyyn voi liittää mukaan myös muita henkilöitä. Asiakas saa asiointipalveluun kaikki käsittelyyn liittyvät tiedot ja dokumentit sekä myös päätöksen, kun asia on ratkaistu. Dokumentit voi tallentaa tai tulostaa palvelusta omaan talteen.

Starttirahan ensisijainen hakutapa on sähköinen ja tulostettavia lomakkeita käytetään vain poikkeustapauksissa. Jos asiointipalvelun käyttö ei ole mahdollista tai asiakkaalla ei ole vahvaan tunnistautumiseen tarvittavia välineitä, tulostettavat lomakkeet löytyvät Suomi.fi-palvelusta.

Lisätietoja starttirahakäsittelyn muutoksista: palveluvastaava Markku Visti, p. 0295040877, markku.visti@te-toimisto.fi