20.12.2017 klo 17:12
Uutinen

Uusi huijauskeino leviää entistä röyhkeämpänä – grilliyrittäjän epäilys pelasti 20 000 euroa

Yrittäjiin kohdistuvat niin kutsutut hyvityshuijaukset jatkuvat ja saavat entistä röyhkeämpiä piirteitä.

Maanantaisen Helsingin Uutisten mukaan hyvinkääläisestä autogrillistä yritettiin viedä maksupäätteen avulla 20 000 euroa viime viikolla.

Lehden haastattelema yrittäjä Sari Kosonen sai naisasiakkaan.

– Hän sanoi, että mies maksaa, mutta istuu autossa eikä voi tulla maksamaan, koska jalka on kipeä, Kosonen kertoi Helsingin Uutisille.

Tilauksen tehnyt nainen pyysi Kososelta grillin maksupäätettä mukaansa autoon.

– En tietenkään konetta antanut. Siinä vaiheessa tapahtui ihmeparantuminen ja isäntä tuli luukulle kovasti kiukkuisena, yrittäjä muistelee.

Poliisi: Uudenlainen rikoksentekotapa

Kosonen ojensi päätteen asiakkaalle pin-koodin näppäilyä varten. Siinä vaiheessa mies nappasi päätteen itselleen ja poistui takaisin autoon.

– Huusin perään, mutta sinne menivät. Juoksin pihalle ja auton luo, sain koneen takaisin ja kortti ei ollutkaan toiminut. Yllättäen heiltä löytyikin käteistä, Kosonen totesi lehdessä.

Maksupääteyhtiöön soittanut epäluuloinen Kosonen sai kuulla, että asiakkaat olivat tehneet kahdella eri kortilla kaksi eri hyvitystä, yhteensä 20 000 euron arvosta.

Nopean reagoinnin ansiosta hyvitykset saatiin peruttua.

Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen rikoskomisario, tutkinnanjohtaja Juha Springare kertoi Helsingin Uutisille, että Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen alueella on tutkinnassa kymmenkunta saman tyyppistä rikostapausta.

– Voisi luonnehtia niin, että kyseessä on uudenlainen rikoksentekotapa. Kaikki tutkinnassa olevat tapaukset ovat sattuneet tämän alkutalven aikana, Springare toteaa lehdessä.

”Kuitti kannattaa aina katsoa”

Suomalaisen maksupäätetoimittaja Poplatek Paymentsin mukaan hyvitysten ongelmallisuus on ollut maksupäätealalla tiedossa, eikä vastuuta voi sälyttää täysin kauppiaan hartioille.

– Hyvitystapahtuma olisi mahdollista varmentaa myös vaikka puhelimella hyväksymällä. Tämä on kuitenkin tasapainoilua sen välillä, miten hankalaksi hyvityksen voi tehdä kauppiaalle. Erillismaksupäätteiden käytössä nyrkkisääntö on, että kuitti kannattaa aina katsoa. Samoin epäilysten tulisi herätä, jos asiakas käsittelee maksupäätettä poikkeuksellisen pitkään, sanoo tuotekehityksestä vastaava Janne Räsänen yhtiön tiedotteessa.

Yhtiön mukaan paljastuneissa tapauksissa huijaukset oli tehty liikuteltavilla erillismaksupäätteillä hyödyntäen kauppiaan käyttöön suunnattuja ominaisuuksia.

Joidenkin valmistajien erillismaksupäätteissä kauppiaalle tarjotaan mahdollisuus asettaa suojakoodi niille valikoille, joiden kautta hyvitykset hoidetaan. Aina suojakoodia ei kuitenkaan aseteta, jolloin hyvityksiä pystyy tekemään vapaalla summalla – parilla napinpainalluksella.

”Tulivat tällaisena ryöppynä”

Yrittäjäsanomien viime viikolla haastattelema, maksujärjestelmiä tarjoavan Netsin kaupallinen johtaja Sami Toivonen kertoi, että hyvityshuijaukset tulivat yhtiön tietoon marraskuun puolivälin jälkeen.

Ylen mukaan huijauksen kohteeksi on joutunut esimerkiksi eläinlääkäri, jolta vietiin vajaat 10 000 euroa vastaavalla tavalla.

– Näitä on tullut joitain kymmeniä vastaan. Ne tulivat tällaisena ryöppynä, mikä viittaa siihen, että tekijäjoukko on pitkälti sama. Tässä ei ole kyseessä maksupäätteen haavoittuvuus, tai muunkaltainen hyväksikäyttö, vaan päätettä on käytetty ikään kuin kassanhoitajan roolissa. Vähän sama kuin, että otettaisiin kassalipas käyttöön, Sami Toivonen kertoi Yrittäjäsanomille.

Toivonenkin toivoo valppautta yrittäjiltä.

– Älä jätä maksupäätettä vartioimatta. Koska monet päätteet ovat kannettavia, joku saattaa sen varastaakin. Toinen neuvo on olla tarkkana, jos maksutapahtuma etenee oudosti, esimerkiksi kestää pitkään tai asiakas näppäilee sitä pitkään. Silloin voi olla, että asiakas meneekin PIN-numeron syöttämisen sijaan maksupäätteen valikoihin. Kuitti kannattaa tarkistaa; kuitissa lukee, onko kyseessä osto vai hyvitys.

Lue lisää: ”Hyvityshuijausten tekijäjoukko on pitkälti sama” – kaksi tärkeintä neuvoa kauppiaille

Pasi Lehtinen

pasi.lehtinen (at) yrittajat.fi

Kuva: IStockphoto