Sofia Kraptsak
17-vuotias Sofia Kraptsak haluaa kasvattaa omaa vintage-vaatebrändiään.

”Vaatteet ovat arkipäivän taidetta” – 17-vuotias Sofia kasvattaa omaa vintage-brändiä ja toivoo, että yhä useampi nuori jättäisi pikamuodin

17-vuotias Sofia Kraptsak pyörittää omaa vintage-vaatteisiin erikoistunutta verkkokauppaa ja etsii parhaillaan sopivaa yhtiökumppania. 

Sofia Kraptsakin, 17, 4H-yritys muuttui tänä vuonna toiminimeksi, kun 4H-yrittäjyyden 8000 euron liikevaihtoraja ylittyi. Muutos sujui kivuttomasti.

– Minulla oli jo alustavaa tietämystä yrittäjyydestä. Kaveripiirissäni on yrittäjiä, joiden kautta sain tukea ja neuvoja. Myös kirjanpitäjä oli tärkeässä roolissa, Kraptsak kertoo. Hän pyörittää Fintage Store -verkkokauppaa, jolla on oma varastotila Helsingissä. Siellä Kraptsak muun muassa kuvaa kaikki myyntiin tulevat vaatteet. Hän on itse mallina kaikissa vaatekuvissa.

”Mielestäni vaatteet ovat arkipäivän taidetta.”

Sofia Kraptsak

Kaikesta aistii, että nuori yrittäjä on tosissaan ja tietää, mitä tekee. Alan valinnan taustalla on oma vahva kiinnostus kestävään muotiin ja kierrättämiseen.

– Mielestäni vaatteet ovat arkipäivän taidetta. Jokainen voi valita vaatteensa omien mieltymystensä mukaan. Vintage-vaatteet vievät aikaan, jolloin muoti ei ollut kertakäyttöistä. Vintage-vaatteet ovat vastuullisia, kierrätettyjä ja ilmastonäkökulmasta puhtaita, hän kertoo.

Kraptsak suosii omassa pukeutumisessaan erilaisia, tavallisesta poikkeavia tyylejä. Suosikkeja ovat 70- ja 90-luvun vaatteet. Hän toivoo vaikuttavansa nykymuotia kuluttaviin nuoriin.

– Olen ihminen, joka ei välttämättä tykkää nykyajan muodista. Siinä mallistot vaihtuvat monta kertaa vuodessa. 40-50 vuotta sitten jokaisella ihmisellä oli vain yksittäisiä vaatekappaleita, joita käytettiin mahdollisimman pitkään. Jos vaatteet vain mahtuivat päälle, saattoi olla, että niitä käytettiin koko elämän ajan. Silloin vaatteilla oli oikeasti arvoa. Nykyään vaatteita käytetään pari kertaa ja sitten ne viedään kierrätykseen.

”Teen kaiken itse”

Kraptsak haalii vaatteita myyntiin muun muassa kirpputoreilta, kierrätyskeskuksista ja alan verkkokaupoista.

– Etsin myös Suomen ulkopuolelta kuten Virosta. Valikoin tarkasti, mitä laitan myyntiin ja ostan, jos löydän jotain mieluisaa ja oikean hintaista. Täytyy vain tietää oikeat paikat. Myös sillä on väliä, milloin on ostamassa mitäkin.

Tällä hetkellä muodissa ovat etenkin trenssi- ja nahkatakit. Jälkimmäiset ovat osoittautuneet tärkeiksi myös myynnin kannalta, sillä niistä saa hyvän hinnan.

– Myös ihan tavalliset Suomi-brändit kuten Marimekko ovat edelleen suosittuja, Kraptsak kertoo.

Sofia huolehtii kaikesta itse.

Kauppa on käynyt hyvin, sillä esimerkiksi tällä viikolla myyntiin tulleesta uudesta kesämekkojen valikoimasta myytiin saman tien kolmannes. Kraptsak kertoo myyvänsä verkkosivujen kautta noin puolet tuotteistaan. Toinen puoli menee kaupaksi nettikirpputoreilla.

– Jokainen tuote voi olla asiakkaalle ainutlaatuinen. Jos joku on etsinyt juuri tietynlaista mekkoa, se menee välittömästi kaupaksi.

Yrittäjyytensä aikana Kraptsak on oppinut koko ajan lisää muun muassa hinnoittelusta. Hän joutuu miettimään paitsi hankintahintaa, myös myyntihintaa ja sitä, että katetta jää riittävästi.

– Verrattuna muihin vintage-jälleenmyyjiin, minun verkkokauppani hinnat ovat hieman keskitasoa halvempia. Jotkut tuotteet saan ostettua halvemmalla kuin muut. Tuottoprosentti on otettava huomioon.

Tavoitteena yhtiökumppani

Kraptsak on päätoiminen opiskelija, joten yrityksen pyörittäminen sivutoimisesti on välillä raskasta.

– Välillä asioita on vaikea hoitaa yksin, kun on koulu rinnalla. Vaikka teen tätä mielelläni, se vie paljon aikaa ja voimavaroja. Työ on myös melko vastuullista.

Kiireiden takia Kraptsak on päättänyt etsiä yhtiökumppanin, joka on valmis kehittämään ja kasvattamaan yritystä.

– Olen miettinyt, että ensi vuodesta alkaen minulla olisi yhtiökumppani. Mikään kiire ei ole, sillä en halua ketä tahansa vaan ihmisen, joka olisi kiinnostunut asiasta yhtä paljon kuin minä. Taloudellinen kasvu ei ole minulle tällä hetkellä niin tärkeää. Suuremmat tavoitteet ovat brändin kasvattamisessa niin, että yhä useampi nuori kiinnostuisi kierrätetyistä vaatteista.

Pauli Reinikainen