YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

17.9.2021 klo 09:21
Uutinen

Veke kasvaa 1647 hakusanan voimin – Perinteinen pohjoisen toimija kiilaa isosti kalustemarkkinoihin

Sisustusinto on vauhdittanut ranualaisen huonekalukaupan Veken ennätykselliseen kasvuun. Perinteinen pohjoisen toimija panostaa erityisesti verkkokauppaan ja digitaalisuuteen.

Veken viime vuosi oli ennätyksellisen vilkas. Verkkokauppa kasvoi hurjaa vauhtia, ja liikevaihto liki kaksinkertaistui edellisvuodesta.

− Kodin merkitys on korostunut. Vuosi 2020 oli meille hyvin poikkeuksellisen ja voimakkaan kasvun vuosi. Työllistämme nyt 115 työntekijää, nykyisin hallituksen puheenjohtajana toimiva, yrityksen perustaja Veijo Ranua kertoo.

Voimakas kasvu johtuu etenkin verkkokaupasta, jonka osuus liikevaihdosta on jo kaksi kolmannesta. Ostopolku lähtee hakukoneista, ja siihen on myyjän vastattava.

− Olemme kokoon suhteutettuna Suomen vahvin kalusteiden verkkokaupassa. Seuraamme ja mittaamme 1647 hakusanalla orgaanisen näkyvyyden kehittymistä. Tuloksissa olemme usein piikkipaikalla, toimitusjohtaja Markus Ranua kertoo.

Yritys on panostanut digitaaliseen liiketoimintaan palkkaamalla siihen oman tiimin.

− Hakukonenäkyvyys on pitkän työn tulosta. Se vaatii joka päivä panostusta ja tekemistä. Markkinoinnissa haluamme erottua sisällöllä, Markus Ranua tähdentää.

Veke on leikannut yhä isompaa siivua isojen ketjuliikkeiden markkinaosuuksista. Siihen on Markus Ranuan mukaan useita syitä.

− Meillä on yhdessä vuosikymmenien toimialaosaaminen. Tunnemme alan ja näymme verkossa oikealla tavalla.

Tulevaisuutta suunnitellaan korkein tavoittein.

− Meillä on vielä paljon potentiaalia tunnettuuden lisäämisessä. Suunnitelmissa on esimerkiksi yhdistää sisustamisen sisältöjä ja kaupallisia ratkaisuja. Sisältömarkkinointi on hidasta, mutta vaikuttavaa etenemistä.

Kasvua on siivittänyt myös uuden kivijalkaliikkeen perustaminen Vantaalle Oulun ja Rovaniemen liikkeiden jatkoksi. Typistetyt avajaiset olivat Vantaalla 16. maaliskuuta 2020 eli päivänä, jona Suomi siirtyi poikkeusoloihin.

− Vedimme avajaiskampanjan koronan takia pois, mutta myynti lähti silti hyvin liikkeelle. Verkkokaupan kautta brändi tunnettiin jo, Veijo Ranua sanoo.

Isot varastot valttina

Veken päätoimipaikka sijaitsee Ranualla, jossa keskusvarasto nousee korkealle. 5000 neliötä on täynnä kalusteita, mattoja ja sisustustuotteita. Isot varastot ja nopeat toimitusajat ovat yrityksen valtteja.

− Lahden keskusvarastolla meillä on 10 000 neliötä korkeata tilaa. Siellä varastoimme isot kalusteet, kuten sohvat, sängyt ja puutarhakalusteet. Tuotteita on noin 6500, Markus Ranua kertoo.

Vaikka korona ei hidastanut myyntiä, se vaikeuttaa edelleen toimintaa.

− Raaka-aineista on pulaa ja toimituksissa on ollut isoja haasteita. Myös rahtien hinnat ovat karanneet käsistä.

Kun kontti liikkui Kaukoidästä aiemmin 1 500 dollarilla, nyt kuljetuksesta joutuu maksamaan 8–15 000 dollaria. Ranuat ovat lisänneetkin kotimaisten ja lähialueiden tuotteiden määrää, ja aikovat tehdä niin jatkossakin.

Myymälät kymmeneen kaupunkiin

Veken työntekijät työskentelevät eri puolilla Suomea. Ranualla tekee töitä noin 40 henkeä, mikä nostaa yrityksen yhdeksi suurimmista yksityisistä työnantajista 3700 asukkaan kunnassa.

Henkilöstömäärä nousee isosti jälleen marraskuussa, kun Tampereelle avataan myymälä. Tämän jälkeen työntekijöitä on jo 130.

Uusien myymälöiden lisäksi lisätilaa on tuonut Ranuan ja Lahden keskusvarastojen laajennus.

− Olemme perinteinen pohjoisen toimija eli elämme omavaraisesti ja omaehtoisesti. Haluamme pitää esimerkiksi logistiikan, markkinoinnin ja tuotekuvauksen omissa hyppysissä, Markus Ranua sanoo.

Veijo Ranua lisää, että yritys ei ole saanut viimeisimpiin, suuriin laajennuksiin ollenkaan investointitukea, ei alueellisilta eikä kunnallisilta toimijoilta.

Kaupanteon perusta on yrittäjien mukaan sopivan kokoinen myymälätila keskeiseltä paikalta. Vantaalla ollaan Porttipuistossa ja Tampereen Lielahdesta löytyi entinen Kodin Ykkösen liiketila.

− Tavoitteenamme on avata myymälä noin kymmeneen suurimpaan kaupunkiin. Verkkokauppa ja kivijalka täydentävät toisiaan, ja haluamme rakentaa monikanavaista palvelua, Markus Ranua korostaa.

Vastuuta nuoremmille

Perheyrityksessä johtajuus on siirtynyt toiselle sukupolvelle; Veijo Ranuan poika Markus Ranua aloitti toimitusjohtajana vuosi sitten kesällä.

− Kun aloin yrittäjäksi, oli itsestään selvä tavoite, että yritys jatkuu yli sukupolven. Olin melko nuori, 49-vuotias tehdessämme ensimmäiset osakekaupat, Veijo Ranua kertoo.

Miikka Ranua toimii varastosta ja myymälöistä vastaavana johtajana, Matias Ranua ostojohtajana. Myös kaksi muuta sisarusta työskentelee yrityksessä.

Veljesten mielestä perheyrityksen ydin on työssä viihtyminen.

− Veijo on antanut vastuuta ja tilaa meille nuoremmille. Tärkeintä on, että työssä viihtyy ja uskoo tulevaan, Markus Ranua kiteyttää.

Tiina Rantakoski
tiina.rantakoski (at) yrittajat.fi

Kuvat: Jouni Porsanger

Laajempi juttu on julkaistu Yrittäjä+-lehden numerossa 4/2021.

Kuva alla: Veken Rovaniemen liike