YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

11.5.2021 klo 18:18
Uutinen

Vuoden nuori yrittäjä on Willem van Schevikhoven

Järvenpääläinen Willem van Schevikhoven, 34, on Uudenmaan Yrittäjien Vuoden nuori yrittäjä. Hänen yrityksensä on autojen vara- ja viritysosia myyvä Race Performance / Race.Fi.

Katso video >>

– Yleinen harhaluulohan on, että asiakkaidemme autot ovat tuomiopäivän rotteloita tai formuloita, jotka rämisevät, paukkuvat ja kulkevat ainoastaan kahtasataa. Tyypillisin asiakkaamme on kuitenkin 25-40-vuotias herrasmies, joka pitää uudehkosta käyttöautostaan hyvää huolta ja viihtyy ratin takana. Auto on hyvin huollettu, hyvässä kunnossa ja siisti. Siihen halutaan alustasarja ja vanteet, ehkä vähän jarruja – kaikki hyvällä maulla, Willem van Schevikhoven kertoo.

20-vuotiaana yrittäjäksi

Willemin Van Schevikhoven harrasti kaksikymppisenä autoja ja työskenteli lukion jälkeen Tukologistiksilla keräilijänä.

– Se työ ei ollut mua varten. Yhtenä päivänä kävelin työnjohtajan toimistoon ja sanoin, että tämä olisi minun viimeinen päiväni keräilijänä. En ollut kovin hyvä keräilijä, joten työnjohtaja oli samaa mieltä.

Yrityksen aloittaminen kävi van Schevikhovenin mukaan suhteellisen helposti, koska se vaati lähinnä puhelimen ja vähän pääomaa.

– Huomasin tarpeen tietyn tyyppisille tuotteille, näin, että on tuotteita, joita voi myydä ja joista tiedän jotain, ja loppu on bisnestä.

– Alku lähti iisisti liikkeelle. Otin selvää mikä on y-tunnus ja miten alvit lasketaan, miten perustetaan verkkokauppa ja sivusto. Haalin valmistajasopimuksia ja sain tuote-edustuksia.

Verkkokauppa ja sosiaalisen median harrastajayhteisöt ovat kaiken keskiössä

Verkkosivut van Schevikhoven pystytti heti, mutta konsepti on verkon ja kivijalan yhdistelmä.

– Verkkokaupan ja kivijalan yhdistelmä on varmasti yksi menestyksen tekijä. Me ollaan luotettava toimija, jolla on kasvot, van Schevikhoven kertoo

– Asiakkaat ovat meihin paljon yhteydessä myös sähköpostitse ja puhelimitse ja käyvät paikan päällä käyvät hakemassa tuotteita. Ilman verkkokauppaa he eivät tietäisi, että tällaisia tuotteita on. Netti on näyteikkunamme.

Race.Fi tunnetaan hyvin harrastajapiireissä.

– Suuressa roolissa olivat aluksi autonharrastajien keskustelupalstat, ja näin on edelleen. Asiakkaat löytyvät sosiaalisen median harrastajayhteisöstä. Uskallan sanoa, että kyllä tietyt piirit meidät siellä tuntevat.

– Racellä järjestetään kesäisin kerran kuukaudessa harrasteautokokoontumisia, eli harrasteautomiittejä. Nämä eivät ole kaupallisia tapahtumia. Ollaan saatu kivasti Pornaisten Välitie täyteen autoja, parisataa autoa parhaimmillaan. Ihmiset tulevat tapaamaan toisiaan ja nauttimaan tapahtumasta. Osa tulee harrasteautolla, jota on rakennettu suurella vaivalla paljonkin. Osa taas on asiasta kiinnostuneita, jotka tulevat tapaamaan kavereita ja katsomaan autoja.

Verkkokauppa vaatii jatkuvaa kehittämistä

Verkkokaupat kasvattavat suosiotaan koko ajan.

– Oleellista tässä on asiakaslähtöiset nettisivut. Verkkokaupan tärkein tehtävä näyttää vierailijalle se tuote, mitä hän tarvitsee, van Schevikhoven sanoo.

– Nettisivuja uudistetaan ja muokataan koko ajan. Eniten muutosta on tapahtunut laitteissa, joilla kauppaa käytetään. Jos vuonna 2006 verkko-ostoksia teki puhelimella alle viisi prosenttia asiakkaista, nyt kahdeksankymmentä prosenttia käyttää puhelinta.

– Isolle näytölle saa paljon tavaraa esiin. Puhelimella tuotteiden näkyvyys on erilaista. Kun myös tuotemäärä kasvaa niin se asettaa teknisiä vaatimuksia, että voi näyttää relevanteimman tuotteen asiakkaalle.

Verkkokauppa ja nettisivut syntyivät ja uudistuvat edelleen itse asiaan perehtymällä ja tekemällä.

– Eivät nämä ole kauhean monimutkaisia asioita, mutta optimointi ja löydettävyyden parantaminen ovat pitkäjänteistä hommaa. Mekin ollaan rakennettu linkkejä viimeiset viisitoista vuotta. Hakukoneetkaan eivät ole tyhmiä, van Schevikhoven kertoo.

Ensimmäinen työntekijä oli lapsuudenkaveri

Ensimmäisen työntekijän Willem van Schevikhoven rekrytoi reilun vuoden kuluttua yrityksen perustamisesta.

– Oli kasvua ja kasvuhalua. Olisi varmaan voinut toimia vielä hetken aikaa yksin, mutta halusin kasvattaa yritystä ja kehittää, van Schevikhoven kertoo.

– Palkkasin lapsuudenkaverin, joka asui naapurissa. Hän oli tuttu kaveri, autonharrastaja itse, joten tiesi miten puhutaan ja itse tiesin, että häneltä löytyi selkäranka. Siitä on tultu eteenpäin 13 vuotta ja on ehtinyt tapahtua yhtä sun toista. Ensimmäisen työntyöntekijän kanssa ollaan edelleen parhaita kavereita, hän on nyt yrittäjä Hämeenlinnassa.

Nyt Racella kaksi myyjää. Vuoden 2014 lopussa van Schevikhoven palkkasi yritykseensä osa-aikaisesti myös äitinsä.

– Olin lähdössä armeijaan ja ajattelin että tarvitsin henkilön, johon voin luottaa 100-prosenttisesti, antaa pankkitunnukset kouraan ja sanoa että hoida homma, van Schevikhoven kertoo.

Koulutus laajentaa osaamista

Yrittämisen myötä Willem van Schevikhoven on innostunut opiskelemaan. Alkajaisiksi hän suoritti kaksi erikoisammattitutkintoa.

– Molemmat olivat hyviä. Tuote- ja prosessikehittäjän opinnoista suurin anti päivittäiseen duuniin on into purkaa asioita prosesseiksi ja palasiksi, joita voi koota eri järjestyksessä ja eri tavoin tehokkaammiksi.

Parhaillaan työn alla on liiketalouden opinnot Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa. Korkeakoulututkinto on van Schevikhovenin mielestä hyvä sijoitus tulevaisuuteen.

– Yrittäjänä kyllä oppii työn kautta välttämättömät asiat, mutta koulutus laajentaa osaamista ja laajempi osaaminen on hyödyllistä, kun oppii ajattelemaan laatikon ulkopuolella ja kehittämään eri näkökulmia, hän sanoo.

Tulevaisuus on työn alla

Epävarmoina aikoina ihmiset ovat varovaisia kuluttamisessaan. Korona-epidemian aikana race.fi:n verkkokauppa ei ole kasvanut yhtä nopeasti kuin verkkokauppa yleensä.

– Meidän ostokset ovat euromääräisesti usein suuria, ja se on varmaan vaikuttanut asiaan, kun ihmiset ovat matalasuhdanteessa luontaisesti aika varovaisia. Samaan liikevaihtoon päästään kuin viime vuonnakin, van Schevikhoven arvioi.

– Meillä on monta houkuttelevaa kasvusuuntaa työn alla. Olemme aloittamassa omaa piensarjatuotantoa, kehittämässä uusia muiden alojen verkkokauppoja, sekä aloittamassa asennus-, huolto- ja moottorioptimointipalveluita vuoden 2021 aikana.

Toimi nyt!

Entä mitä Uudenmaan Yrittäjien Vuoden nuori Yrittäjä haluaa sanoa muille nuorille?

– Kun on nuori, voi joskus kuvitella, että on vielä koko elämä aikaa, jolloin houkuttaa jäädä toimettomaksi. Tee kuitenkin jo tänään se, minkä kuvittelet voivasi tehdä vasta huomenna. Aseta maalitaulu niin korkealle, että vaikka et ihan siihen osuisikaan, olet silti jo voittaja. Pyri eteenpäin ja rakenna hyvää tulevaisuutta silloin kun energiaa on – älä ajattele, että ehdin myöhemminkin. Menestystä elämääsi, oman elämäsi toimitusjohtaja!

Lopuksi van Schevikhovenilla on vielä terveisiä päättäjille, yrittäjille ja lähipiirille.

– Paraskaan yrittäjä ei menesty ilman parhaita työntekijöitä, eikä paraskaan alansa ammattilainen ilman hyvää yrittäjää. Vastakkainasettelu ja oman edun tavoittelu repii rikki yhteiskuntaamme – Suomea rakennetaan yhdessä, ja tähtäimen on oltava yhteisessä maalissa! Kiitos siis vaimoni Paula, työntekijät Ari-Matti, Riku, Jaana. Joni, Allu, Valle, Turo, Tomi ja kaikki jopa vain arjessamme pistäytyneet, Yrittäjät ja ennen kaikkea kaikki asiakkaamme tämän mahdollistamisesta!