YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

9.5.2023 klo 13:00
Uutinen

Yhteisesti tavoitteellista ja kaverillista tekemistä

Istahdamme Jokikone Oy:n kahvihuoneeseen yrittäjä Marko Halosen sekä AtFlow Oy:n toimitusjohtaja Pekka Rönkkösen kanssa. Matkalla ihailin Riejun sähköpyörää. Oli se kyllä aitona vielä hienompi, kuin verkkokaupassa. Ostohousut jalkaan ja ukko kesäkuntoon?

– Vuonna 1980 perustettu Jokikone on yksi Suomen suurimmista ja vanhimmista vapaa-ajan konekaupoista. Tuotteita löytyy moottoriveneistä metsurin työhanskoihin. Tavoitteenamme on yksinkertaisuudessaan tarjota asiakkaille laadukkaampaa sekä parempaa vapaa-aikaa, kertoo yrittäjä Marko. – Vuonna 2008 perustettu AtFlow Oy on taas digiliiketoiminnan asiantuntijayritys, joka tarjoaa verkkokauppojen, verkkosivujen, digimarkkinoinnin ja verkkopalveluiden kehittämistä. Visiona on tuoda älykästä verkkokauppaa asiakkaille, että he voivat omalla sektorillaan olla edelläkävijöitä, lisää Pekka AtFlowsta.

Yhteen päädyttiin vuonna 2016, tietysti nuoremman polven kannustuksesta, kun aika oli kypsä Jokikoneen tuotevalikoiman vientiin koko valtakunnan nähtäville. Verkkokauppa lähti ideasta toteutukseen kivijalkatoiminnan tueksi.

– AtFlow valikoitui Jokikoneen kumppaniksi, sillä yritys osasi laittaa prosessin, otettavat askeleet sekä lopputuleman selkeästi esille ja helposti ymmärrettävä kokonaisuus oli näin myös helposti ostettavissa, Marko perustelee. – Yritys tarjosi lähtökohdiltaan myös hyvin kehityskelpoisen alustan, mikä oli tärkeää digitaalisten työkalujen ja ympäristön jatkuvassa muutoksessa. Apuna oltiin alusta asti sekä aina seuraavaan vaiheeseen kannustamassa, hän lisää.

Tänä päivänä verkkokauppa tukeekin erinomaisesti kivijalkatoimintaa. – Nykyisiä ja potentiaalisia asiakkaita tavoitetaan tehokkaammin sekä tuotteiden kartoittaminen ja vertailu on helpompaa ja monimuotoisempaa. Verkkokaupalla säästetään aikaa, rahaa, vaivaa sekä ympäristöä siirtymisten vähentyessä, Pekka avaa. – Lisäksi verkkokaupan pyöriessä 24 / 7 helpotetaan myös asiakaspalvelua.

Yrittäjät toteavat lopuksi, että yhteistyöstä jäi mieleen aito välittäminen, selkeys sekä asiakaspalveluhenkisyys. Hommaa tehtiin ja tehdään edelleen pitkällä katseella sekä yhteistyökumppaneina. – On ollut motivoivaa huomata, miten tekeminen on tuntunut kaverilliselta ja yhteisesti tavoitteelliselta. Paikallisten yritysten tukiessa ja käyttäessä toistensa palveluita rakennetaan alueelle luottamusta, yhteisöllisyyttä ja kannattavuutta.

Nyt ollaankin ottamassa seuraava iso askel, eli verkkosivujen päivitys kakkosversioon, jossa panostetaan erityisesti tuotekategorioiden tehokkaampaan, sujuvampaan ja hallitumpaan verkkomyyntiin sekä tuotteiden konfigurointiin.

Mutta nyt vertailemaan Riejun pyörät vielä kertaalleen sekä ostohousujen vyön kiristykseen.

Teksti ja kuva : Joonas Hiltunen