YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Yrittäjä Janne Nyyssönen esittelee Nato-hihamerkkiä.
Yksinyrittäjä Janne Nyyssönen esittelee Nato-hihamerkkiä.
21.3.2023 klo 08:55
Uutinen

Yksinyrittäjä Janne Nyyssönen otti yhteyttä Natoon ja hämmästyi: ”Positiivinen suhtautuminen yllätti”

Verkkokauppaa pyörittävä riihimäkeläisyrittäjä otti selvää Nato-lipun käytöstä verkkokauppatuotteessa ja sai yllättävän nopeasti yhteyden sotilasliiton markkinointiosastoon.

Tammikuussa maanpuolustusaiheisiin tarvikkeisiin keskittyvän verkkokaupan perustanut riihimäkeläinen Janne Nyyssönen otti äskettäin yhteyttä Natoon ja yllättyi saamastaan vastauksesta. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Aamuposti.

Nyyssönen pyörittää Mil-Spec -verkkokauppaa, jonka valikoimiin hän on kaavaillut Nato-logolla varustettua hihalippua.

– Tilasin Suomen lippuja ja erilaisia merkkejä ja tilauksen mukana tuli ylimääräistä mainosmateriaalia. Yksi niistä oli Naton lippu. Kun esittelin kuvaa sosiaalisessa mediassa, joku kysyi, pitääkö minun maksaa jonkinlaista provisiota Natolle, jos käytän lippua hihamerkissä. Vastasin, etten tiedä.

Niinpä Nyyssönen päätti selvittää asian. Hän löysi yhteystiedot Naton markkinoinnista vastaavaan toimistoon.

– Laitoin sinne sähköpostia. Seuraavana päivänä sain soiton Belgiasta Naton markkinointiosastolta.

“Toisessa päässä oltiin kiitollisia, että otin yhteyttä ja kysyin.”

Janne Nyyssönen

Nyyssöseltä tiedusteltiin, millaiseen käyttötarkoitukseen lippua käytetään ja mihin tuotetta on tarkoitus myydä.

– Olin ensin skeptinen siitä, saisinko luvan käyttää lippua. Minulle kerrottiin, että virallisesti Nato ei anna lupia, mutta että yritykseni ei ole ensimmäinen eikä viimeinen, joka käyttää Naton logoa tuotteissaan. Siitä ymmärsin, että ilmeisesti yleensä näissä asioissa ei kysytä Natolta lupaa. Toisessa päässä oltiin kiitollisia, että otin yhteyttä ja kysyin, yrittäjä kertoo.

Pian Nyyssönen sai sähköpostiinsa Naton brändiohjeistuksen, joka määrittelee muun muassa oikean värisävyn logolle.

– Naton edustajien positiivinen suhtautuminen yllätti ja ylipäätään se, että noin isosta organisaatiosta oltiin yhteydessä noin pian.

Nato-kahvikuppi kenties tulossa

Nyyssönen aikoo myydä Nato-hihamerkkiä suomalaisille reserviläisille ja muille aiheesta kiinnostuneille.

Hän ei usko, että Suomen Nato-hakemuksella oli merkitystä periaatteellisen luvan saamiselle.

– Kyllä me siitä hetken keskustelimme. Naton edustajat toivoivat, että prosessi saadaan pian maaliin.

Jatkossa Nyyssönen pitää hyvinkin mahdollisena, että hän myy muitakin Nato-tuotteita.

– Tällaisilla tuotteilla on selvästi kysyntää nyt, kun Nato-keskustelu on pinnalla. Hihamerkkejä on myyty vajaat sata viikossa. Jatkossa voisin laittaa myyntiin esimerkiksi Nato-paitoja ja kahvikuppeja, joita on jo kyselty. Ihmiset haluavat juoda niistä viralliset Nato-kahvit.

Nyyssönen on itse aktiivinen reserviläinen ja Maanpuolustuskurssin kurssijohtaja. Sotilasarvoltaan hän on reservin luutnantti.

– Idea verkkokauppaan tuli, kun mietin, miten voisin omalta osaltani auttaa Ukrainaa. Osa verkkokaupan tuotoista menee Your Finnish Friends ry:lle, joka varustaa Ukrainassa taistelevia suomalaisia muun muassa suojaliiveillä ja kypärillä.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen