Yli 20 vuotta autokatsastusta Somerolla

Teksti ja kuva Sauli Kaipainen/Somero-lehti


Someron Autokatsastus avasi Pappilantien varteen liikkeen 1997. Vuodesta 2005 asti omistajana on ollut Yksityiset K-asemat Oy, joka on puolestaan osa isompaa A-Katsastus Groupia.
Ville Ajanko on esimiehenä Forssassa kolmella katsastusasemalla sekä lisäksi Karkkilan, Loimaan ja Someron toimipisteissä. Hän kertoo autokatsastuksen vapautuneen vuonna 1994, jolloin valtio luopui monopolistaan.
– Suomessa toimii nykyisin noin 500 katsastusasemaa, kun 10 vuotta sitten niitä oli noin 250. Alalle on tullut vuosi vuodelta lisää kilpailua ja hinnat ovat alemmat kuin meidän aloittaessamme. Ajanvaraukset toimivat nykyisin netin kautta.
Katsastusalan vapauduttua autokorjaamoilla on mahdollisuus perustaa katsastusasemia.
– Meille on tullut sen myötä mahdollisuus myydä tarvikkeita ja tehdä pieniä huoltotoimenpiteitä, kuten esimerkiksi tuulilasinpyyhkijöiden vaihtoja sekä pissapojan nesteen ja moottoriöljyn lisäyksiä.
Autokanta on Somerolla vanhempaa kuin isommissa kaupungeissa. Somerolla autojen keski-ikä on 15,1 vuotta. Forssassa päästään 14 vuoteen ja Salossa 13 vuoteen. Helsingissä keski-ikä on 10,5 vuotta.
– Autojen yleisimmät viat katsastuksissa liittyvät jarruihin, käsijarruun ja ohjausniveliin. Kun kilometrejä ja ikää kertyy, niin vastaan tulevat Suomen olosuhteissa mahdolliset ruostevauriot.
Ajanko toteaa, että puhkiruostumista voi esiintyä jo alle 10 vuotta vanhassa autossa.
– Merkkikohtaisia eroja on, sekä autojen alkuperäisessä ruostesuojauksessa ja mahdollisessa sinkkikorissa tai -alustassa. Nollan molemmin puolin sahaavat talvilämpötilat ovat petollisinta aikaa. Kun siihen lisätään suola, tulee yhtälöstä pahanlaatuinen.
Autoilijalle ruostuminen tulee vastaan yleensä yllätyksenä.
– Täällä omistaja näkee auton ylhäällä, joka on ihan eri asia kuin alhaalla katseleminen. Me annamme täällä tietoa ja kerromme vinkkejä, mitä autolle voisi tehdä.
Myös renkaiden kuluminen näkyy paremmin, kun auto on ylhäällä.
– Renkaat ovat nykyisin pehmeitä paremman pidon ja pienempien vierintä-äänien takia. Uuden renkaan urasyvyys on noin 8 millimetriä, kun lain vaatimus on ainoastaan 1,6 millimetriä. Silloin rengas on käytännössä jo ihan loppu.
Ville Ajanko toteaa autojen parantuneen 20 vuoden aikana.
– Oikein huonot autot ovat hävinneet. Käytettyjen hinnat ovat laskeneet, kun ulkomailta on ostettu Suomeen autoja.
Kevät on autokatsastuksessa ruuhkaisinta aikaa. Silloin otetaan käyttöön kesä- ja harrasteautot, jotka ovat olleet talven pois liikennekäytöstä.

Julkaistu: 26.4.2018 | 14:48