6.11.2020 klo 09:00
Uutinen

Yrityksestä luopumiseen liittyy monia tunteita – It-alan yrittäjä Jari Taimi pohti prosessissa itseään, lapsiaan ja henkilökuntansa tulevaisuutta

Jari Taimi myi SataComin Vakka-Suomen puhelimelle vuonna 2019. Luopuminen on moninainen prosessi, jossa täytyy käydä läpi monta ajatusta.

Satakuntalainen yrittäjä Jari Taimi tietää, miten yrityskauppa tehdään. Hän on tehnyt niitä muutamia vuodesta 1989 alkaneen yrittäjäuransa aikana. Viimeisin, vuonna 2019 tehty Satacomin yrityskauppa on kuitenkin erilainen tapaus kuin aikaisemmin.

– Yrityksellä on kehitysvaiheita, ja omassa yrityksessäni ne ovat tulleet kolmesta viiteen vuoteen syklillä. Seuraava muutos olisi ollut tulossa ja mietin, jaksanko sen. Jos yritystä ei kehitä, se kuolee, Taimi kertoo.

Taimi puhui yrityskaupan tekemisen tunnelmista Omistajanvaihdosfoorumissa 3. maraskuuta.

Lapsille perintö ja henkilökunnalle tulevaisuus

SataComille ei löytynyt jatkajaa lapsista, jotka olivat jo muuttaneet Vantaalle ja Turkuun. SataCom on vahvasti satakuntalainen yritys. Taimi järkeili, että yritys olisi parempi myydä, sillä lapsille on parempi jättää perintönä rahaa kuin yksityisen yrityksen osakkeita.

Taimi mietti myös yrityksen henkilökuntaa. Hekin tarvitsevat tulevaisuudennäkymät.

– Olen yli 60-vuotiaana vanhempi kuin monen heidän isänsä. Kyllä joku voi miettiä, käykö tuo Jari enää täysillä ja onko se kunnossa, Taimi sanoo.

Taimi kuuli tutulta Vakka-Suomen puhelimen liiketoimintajohtajalta, että yhtiö oli laajentamassa IT-toimintojaan. Taimi tiesi, että ostaja oli löytynyt.

– En puhunut muille mitään siltä varalta, että suunnitelma menee mönkään. Muut osakkaat eivät lopulta suuttuneet siitä. Minulle oli tärkeää, että ostaja osti osakkeet, eikä vain liiketoimintaa. muuten olisin kätellyt kiitos ja näkemiin, Taimi kertoo.

Taimi neuvoo yrityskauppaa suunnittelevia varautumaan prosessiin sekä taloudellisesti että henkisesti. Vastassa voi olla monta yllätystä.

Yrityskauppaprosessi on pitkä

Yrityksen pitäisi olla kannattava ainakin pari kolme vuotta ennen yrityskauppaa. Kukaan ei osta kannattamatonta yritystä, ellei sillä ole jotain erityistä tuotetta, josta kannattaa maksaa.

Due diligence -prosesi, eli yrityksen arviointi on hidasta. Taimi aloitti keskustelut vuonna 2018.

– Vasta 2019-vuoden puolella päästiin puhumaan rahasta. Keskustelimme myös henkilökunnan rooleista ja jatkosta.

Käytä ammattilaisia apuna

– Tein paljon itse tässä prosessissa, koska olen tehnyt yrityskauppoja ennenkin. Jos on epävarmuuksia, käytä asiantuntijaa, Taimi neuvoo.

Yritystä täytyy kehittää myyntiprosessin aikanakin

Yrityksen täytyy pyöriä ja kehittää asioita, vaikka tiedossa on omistajanvaihdos, joka voi laittaa kaiken uusiksi. Yritys ei voi jäädä tyhjäkäynnille prosessin ajaksi. Yrittäjän on myös oltava valmis jatkamaan yrityksen toimintaa, sillä voi olla, että ostaja perääntyy viime metreillä.

– Se on vähän skitsofreeninen olotila. Yrittäjän täytyy sitoutua, kehittää ja jatkaa. Tehdään kunnes ei enää tehdäkään, Taimi summaa.

Hintaan vaikuttaa moni asia

Yrityskaupan hinta ei määräydy ainoastaan liiketoiminnan lukujen perusteella. Asiakkuudet, sopimukset, tuotteet ja avainhenkilöt voivat antaa vääntöapua neuvotteluissa. Myös oma rooli jatkossa vaikuttaa hintaan. Usein myyjä jää yritykseen johonkin rooliin kaupan jälkeen määräajaksi.

– Halusin itselleni mahdollisimman lyhyen määräaikaisen sopimuksen, kuusi kuukautta. Se aika kului henkilökunnan kanssa keskusteluun, muutoksen markkinointiin, tilanteen selittämiseen asiakkaille. Pidin myös juhannuksesta viisi viikkoa lomaa – se pyyntö meni heti läpi! Sain puoli vuotta palkkaa siitä, että mietin, mitä teen seuraavaksi. Siinä ajassa kypsyy siihen, ettei ole enää omistaja.

Mieti, mitä sitten

Yrityksestä, jonka on kasvattanut ja joka voi olla elämäntyö, on vaikea luopua. Yrityskauppa vie mennessään sen, mitä yrittäjä on voinut tehdä vuosikymmenten työuran. Jotain täytyy miettiä tilalle. Myynti sulkee ovia, mutta avaa myös uusia.

– Älä päästä itseäsi sammaloitumaan. Kutsuja ei enää tule ja status putoaa, eli siihen täytyy varautua. Minä suoritin loppuun yrittäjätradenomiopinnot, tein kotiremonttia sitä listaa, josta minulle on 30 vuotta huomautettu. Politiikka on myös aina kiinnostanut, joten asetuin ehdolle valtuustoon.

Pöytälaatikossa on yrityskin tuloillaan. Taimi on myös makoillut sohvalla ja miettinyt maailman menoa.

– Samalla on poistunut 17 ihmisen, eli henkilöstön huolet, ja olen nukkunut paremmin, hän kertoo.

Kauppa on tehty, muista viestintä!

Yrityskauppa on muutos henkilökunnalle, asiakkaille ja yhteistyökumppaneille. Heille viestintä on tärkeää.

– Palveluyrityksessä työntekijä on tärkein, sitten asiakkaat ja sopimusyritykset. Vasta sen jälkeen voi lähettää lehdistötiedotteen, jos kokee tarpeelliseksi, Taimi neuvoo.

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi