Yrittäjä kertoo kokemuksiaan sähköpakettiautosta
Sähköpakettiauton ostanut yritys joutui odottelemaan pitkään vian etsimistä. Kuvituskuva: Kuva: Getty Images

Yritys hankki sähköpakettiauton – Omistajat kertovat kokemuksistaan: ”Ei hirveästi herättänyt luottamusta”

Timo Silver ei ole ollut erityisen tyytyväinen yrityksensä hankkimaan sähköpakettiautoon. Toisin kävi Suonenjoella.

Timo Silverin yritys hankki Nissan Townstar EV -sähköpakettiauton leasing-sopimuksella viime kesänä. Kyseessä oli Townstarin lyhyempi malliversio.

– Laskeskelimme, säästäisikö auto itsensä takaisin vertailussa polttoainekuluihin. Kävi ilmi, että polttomoottoriauto olisi meidän kohdallamme edullisempi, koska kilometrejä tulee sen verran vähän. Ajattelimme silti, että otamme yhden sähköisen pakettiauton kokeiluun.

Silverin osittain omistama Integrio Oy tarjoaa rakennusautomaatioalan urakointia ja huoltoa pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Oulussa.

Timo Silverin yritys hankki leasing-sopimuksella käyttöönsä Nissan Townstar EV -sähköpakettiauton.

Uusi sähköauto otettiin työntekijöiden keskuudessa innolla vastaan. Tiloiltaan pienemmän luokan pakettiauto osoittautui ketteräksi kaupunkiajossa.

Eräänä päivänä Nissan ei kuitenkaan startannut.

– Auto hinattiin huoltoon, mutta vikaa ei löytynyt. Ongelmaa yritettiin ratkaista päivityksellä, mutta Nissanin palvelimet olivat alhaalla eikä se onnistunut.

Lopulta Townstar oli huollossa yli kaksi viikkoa.

– Aina kun soitimme, huollosta sanottiin että he yrittävät jälleen huomenna. Sitten ei kuulunut mitään. Se ei hirveästi herättänyt luottamusta, Silver kertoo.

Ongelma korjaantui pitkän odotuksen jälkeen ohjelmistopäivityksellä. Vika liittyi auton sähköjärjestelmään.

”Aina kun soitimme, huollosta sanottiin että he yrittävät jälleen huomenna. Sitten ei kuulunut mitään.”

Timo Silver

Olemme aikaisemmin kertoneet sähköautojen huolloista täällä.

Ei parhaimmillaan moottoritiellä

Yritykselle auton pitkä viipyminen huollossa aiheutti ongelmia.

– Osa työntekijöistä ei tule töihin omalla autolla, joten heillä oli vaikeuksia päästä urakkakohteisiin. Meillä ei ollut kyseisen auton vakuutuksessa keskeytysturvaa, jonka kautta olisi saanut sijaisauton.

Silver on sittemmin ollut etupäässä tyytyväinen Nissanin hankintaan auton akuston verrattain pienestä kapasiteetista huolimatta.

– Kapasiteetti on ainoastaan 54 kilowattituntia, mutta se riittää kaupunkiajoon. Kesällä lataus ei riittänyt Tampereelta Helsinkiin. Kulutus kasvaa merkittävästi heti, kun siirtyy moottoritielle.

Silver suosittelee vastaavan kaltaista sähköpakettiautoa esimerkiksi jakeluliikenteeseen tai esimerkiksi kiinteistöjen huoltokäyntejä kaupungin sisällä tekevälle yritykselle.

”Maksamme autoa polttoainesäästöillä”

Vanhamäki-säätiön markkinoinnista vastaava Tatu Laine hankki säätiön ja sen alivuokralaisina olevien yrittäjien käyttöön sähköpakettiauton noin puolitoista vuotta sitten. Valinta kohdistui Maxus e-Deliver 3 -malliin.

Tatu Laine on ollut tyytyväinen Maxukseen.

Kiinalainen sähköpakettiauto oli lajissaan ensimmäinen Suomessa. Sen jälkeen kilpailijoilta on tullut saataville useita sähköpakettiautomalleja.

– Vähän yli 40 000 euron auto oli hinnaltaan sopiva. Hankimme sen leasing-sopimuksella. Samalla luovuimme kahdesta polttomoottoritoimisesta pakettiautosta. Huomasimme pian, että maksamme autoa pelkillä polttoainesäästöillä, Laine kertoo.

Auto on käytössä muun muassa säätiön vuokralaisena olevan lounasravintolan ja pitopalvelun yrittäjällä ja henkilökunnalla. Mittariin on kertynyt runsaat 30 000 kilometriä.

Vain 150 kilometriä talviajossa

Maxuksen 52,5 kilowattitunnin akkukapasiteetti ei yllä markkinoiden kärkikastiin. Talviajossa akussa riittää virtaa vajaan 150 kilometrin ajorupeamaan, kesällä reiluun 200 kilometriin. Laineen mukaan lyhyisiin ajoihin tämä riittää. Tärkeintä on ollut kustannusten säästö. Pikalaturin päässä autoa tarvitsee ladata korkeintaan puoli tuntia, jotta saavutetaan riittävä ajokapasiteetti.

– Auto on käytössä etupäässä kaupunkiajossa, joka oli korkeakulutuksellista ajoa polttomoottoriautoille. Polttomoottoripakettiauto kulutti kymmenen litraa sadalla kilometrillä, eli kahden euron litrahinnalla sadan kilometrin ajo maksaisi 20 euroa. Sähköpakettiautolla kulutus on enintään nelisen euroa, Laine vertaa.

Säätiöllä on ison sähkökulutuksen takia yhteissalkkusopimus, jonka ansiosta sähköenergian hinta on ollut verrattain edullinen.

”Lämpenee välittömästi”

Maxuksen kanssa ei ole juurikaan ollut ongelmia, ellei sellaiseksi laske latausluukun jäätymistä pakkasella.

– Latausluukkua joudutaan välillä lämmittämään, jotta sen saa auki. Kokonaisuutena ongelma on aika pieni.

Laine kehuu Maxusta etenkin käytön helppoudesta.

– Se on osoittautunut helpoksi niillekin, joilla ei ole mitään kokemusta sähköautoista. Auto käynnistetään normaalilla avaimella. Vanhemmatkin käyttäjän ovat sanoneet, että eivät halua enää ajaa polttomoottoriautoilla. Positiivinen yllätys on ollut se, että auto lämpenee välittömästi.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen