Korjaamoyrittäjä kertoo, mitä sähköautojen huoltaminen vaatii
Janne Veikkasen työntekijät käyvät läpi kolmitasoisen koulutuskokonaisuuden, jonka kokonaishinta on 3 000–4 000 euroa.

Korjaamoyrittäjä kertoo, mitkä tyyppiviat vaivaavat sähköautoja: ”Alkavat vikaantua samassa ikäluokassa”

Sähköautojen huoltaminen edellyttää korjaamoilta tuhansien eurojen investointeja työntekijöiden koulutuksiin.

Hyvinkäällä vuodesta 2019 sähköautojen huoltoja tarjonnut Autoverkko.com Korjaamo Oy:n yrittäjä Janne Veikkanen ei jäänyt viisi vuotta sitten miettimään, pitäisikö yrityksen lähteä mukaan sähköautojen huoltoihin vai ei.

– Kehityksessä on pysyttävä mukana. Aivan halpaa se ei ole, varsinkin kun samaan aikaan autoalalla ammatillinen koulutus on laahannut 10-15 vuoden ajan jäljessä. Muutos sähköautoilun suuntaan on vääjäämätön.

Veikkanen kouluttaa työntekijöitään sähköautojen huoltamiseen useita kertoja vuodessa. Ensimmäinen vaatimus työntekijälle on SFS6002-standardin mukaisen sähkötyöturvallisuuskoulutuksen suorittaminen. Se on nykyisin osa ammattiopistojen ajoneuvoasentajien koulutusta.

– Siitä lähdetään kouluttautumaan pidemmälle. Meidän korjaamomme saa suoraan koulutusta muun muassa Boschilta.

Veikkanen kouluttaa työntekijöitään useita kertoja vuodessa. Ensimmäinen vaatimus työntekijälle on SFS6002-standardin mukaisen sähkötyöturvallisuuskortin suorittaminen.

Työntekijän koulutukseen tuhansia euroja

Kustannus yhdestä koulutuskerrasta on 600–1 000 euroa. Veikkasen työntekijät käyvät läpi kolmitasoisen koulutuskokonaisuuden, jonka kokonaishinta on 3 000–4 000 euroa. Lisäkustannuksia tulee ajasta, jonka työntekijä käyttää koulutukseen ja on poissa työpaikalta.

Koulutusta tarvitaan, koska sähköautoissa käytetään korkeajännitetekniikkaa. Polttomoottoriautojen kohdalla jännitteet pysyvät 12 voltissa.

– Aikaisemmin autoissa ei ole ollut korkeajännitetekniikkaa. Koulutuksissa käydään läpi yli 12 voltin järjestelmiä ja sitä, mikä vaara niissä piilee sähköturvallisuuden kannalta.

Koulutusta tarvitaan myös esimerkiksi tietokoneiden käyttöön. Veikkasen mukaan nykyisin autohuollossa ei tehdä käytännössä mitään ilman, että asentajalla olisi käytössään tietokone.

– Elektroniikan lisääntyminen on tällä alalla merkinnyt sitä, että autoasentajia ja mekaanikkoja koulutetaan vuosittain todennäköisesti reilusti enemmän kuin työntekijöitä monella muulla alalla. Meillä mekaanikot käyvät keskiarvoisesti koulutettavina 4–8 kertaa vuodessa. Lisäksi pari kertaa vuodessa käydään täydennyskoulutuksessa, jossa käydään läpi uusimmat asiat. Tämä ala on jatkuvassa muutoksessa.

Investoinnit laitteisiin maltillisia

Veikkasen mukaan yksityinen autokorjaamo voi hyvinkin lähteä tekemään sähköautojen huoltoja. Kerroimme äskettäin kuhmoislaisesta korjaamoyrittäjästä, joka katsoi viisaammaksi pysyä polttomoottoriautojen huolloissa.

Hyvinkääläisyrittäjän mukaan kalliita hankintoja ei välttämättä tarvita, jos korjaamo ei nimenomaan halua erikoistua pelkästään korkeajänniteakkujen korjaamiseen.

Erikoistyökaluista sähköautokorjaamolta on löydyttävä esimerkiksi defibrillaattori eli sydäniskuri. Työkaluista tärkemipiä ovat sähköjännitteeltä eristetyt käsineet ja työkalut.

– Ne ovat perinteiselle sähkötyömiehelle tuttuja työkaluja. Lisäksi huollossa tarvitaan eristysvastusmittalaitteita ja joitakin yksittäisiä hankintoja. Loppujen lopuksi investointi ei ole erityisen merkittävä verrattuna nykyaikaisen autokorjaamon muuhun laitteistoon.

”Sähköautojen huolloissa näen mahdollisuuksia yksittäisille yrittäjille myös ilman ketjuuntumista. Enemmänkin kyse on siitä, onko halua ja tahtoa kehittää itseään ja omaa liiketoimintaa.”

Janne Veikkanen, yrittäjä

Korkeajänniteakkujen korjaaminen vaatii sen sijaan erikoislaitteistoa, jonka hintaluokka hyppää helposti kymmeniin tuhansiin euroihin. Silloin myös työntekijöiden on kouluttauduttava lisää. Veikkasen yritys hyödyntää yhteistyötä E-Expert -ketjussa.

– Kalliit laitteet on hankittu ketjutasolla ja saamme tarvittaessa niitä käyttöömme. Sähköautojen huolloissa näen mahdollisuuksia yksittäisille yrittäjille myös ilman ketjuuntumista. Enemmänkin kyse on siitä, onko halua ja tahtoa kehittää itseään ja omaa liiketoimintaa. Ketjuuntuminen voi auttaa, mutta siinäkin on velvollisuuksia ja kustannuksia.

”Ei riskialttiimpaa ostaa vanhempaa sähköautoa”

Vielä tälä hetkellä sähköautojen osuus kaikista huolloista on vähäinen, Veikkasen korjaamossa 5–10 prosenttia. Osuus käsittää kaikki autot, joissa on jonkinlaista korkeajännitetekniikkaa.

– Suomen teillä alkaa olla varsin vanhoja hybridiautoja, joissa on yli 12 voltin jännitteitä.

Sähköautojen viat herättävät runsaasti keskustelua sosiaalisessa mediassa. Veikkasen vajaan viiden vuoden kokemuksella myös sähköautoista alkaa nousta esiin tyyppivikoja.

”Akuston vaihtamisen hintaa voi verrata polttomoottoriauton moottorin vaihtoon.”

Janne Veikkanen

Tyyppivikoja eri merkeissä ja malleissa ovat muun muassa akkukoteloiden tiiveysongelmat, akkujen yksittäisten kennojen vioittumiset ja korkeajännitejohtimien eristysviat. Toistuvia vikoja on havaittu myös akkujen jäähdytysnestekierroissa ja niihin liittyvissä komponenteissa. Veikkanen ei halua kertoa, mihin merkkeihin viat yhdistyvät.

– Olemme huomanneet, että sähköautot alkavat vikaantua samassa ikäluokassa kuin polttomoottoriautotkin.

Korkeajännitevikojen korjausten hintahaitari on iso. Hintaluokka voi Veikkasen mukaan olla mitä tahansa sadoista euroista kymmeniin tuhansiin euroihin. Kalleimmat remontit koskevat akuston vaihtamista.

– Akuston vaihtamisen hintaa voi verrata polttomoottoriauton moottorin vaihtoon. Näkemykseni kuitenkin on, että ei ole sen riskialttiimpaa ostaa vanhempaa sähköautoa verrattuna vanhemman polttomoottoriauton ostamiseen.

Jatkossa eri sähköautomerkkien erot tulevat yrittäjän mukaan korostumaan.

– Sähköautotekniikka on eri tasolla eri merkeissä ja etenkin eri hintaluokissa. Eroja nähdään, kun sähköautot yleistyvät.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen