YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Etelä-Savon Yrittäjien blogi
6.6.2024
Heli Kinnunen

Miksi panostaa rekrytointiin, jos “takaovesta tuulee sisälle”?

Läpiveto on hyvä, jos pitää nopeasti saada paahtimessa kärynneen leivän savunhaju pois ennen kuin palovaroitin ulahtaa. Se ei kuitenkaan tee hyvää yrityksen työnantajakuvalle, jos etuovesta otetaan uutta tekijää sisälle samalla, kun takaovesta lappaa senhetkistä tekijää ulos. Positiivinen työnantajakuva on siis paljon muutakin kuin nimi ja brändi tai houkuttelevaan työnhakuilmoitukseen panostamista. Muun muassa näitä asioita ruotivat Great Place to Workin oman podcastin [Parempaa (työ)elämää] toisessa jaksossa (2024) emännät Saana Rossi ja Kirsi Ilmasti yhdessä vuoden 2024 Suurimmat-kategorian voittajan, Specsaversin, maajohtaja Lotta Holmaheikin ja Talent Manageri Tiina Koskisen kanssa.

Mitkä asiat sitten todellisuudessa työnantajakuvaan vaikuttavat? Paljon puhutaan työpaikkojen ja -yhteisöjen houkuttelevuudesta sekä yritysten elinvoimasta. Samassa yhteydessä usein valitettavasti unohdetaan puhua vieläkin merkittävämmästä asiasta eli pitovoimasta. Jos se kuuluisa takaovi ei käy kovin tiuhaan, eivät rekrytointitarpeetkaan kasva määräänsä enempää.

Kuinka tähän voidaan sitten vaikuttaa? Yksi sana riittää: perehdytys. Siitä työntekijän sitoutuminen alkaa tai siihen se voi päättyä. Huonolla perehdytyksellä luodaan epävarma ja tyytymätön työntekijä, jonka on vaikea sitoutua työnantajaan ja yrityksen (liiketoiminta)strategiaan ja arvioihin. Hyvä perehdytys on toisin sanoen ensimmäinen ”avain” takaoven kiinni pitämiseksi. Miten perehdytys on hoidettu sinun yrityksessäsi? Mitä muita keinoja on pitovoiman varmistamiseksi? Otahan Parempaa (työ)elämää podcast kuunteluun ja seuraile tätäkin palstaa! Lisää vinkkejä on tulossa lähiaikoina! Vaihtoehtoisesti voit myös kysyä allekirjoittaneelta suoraan tai ottaa yhteyttä IMAGO-hankkeeseen!

Heli Kinnunen