Joensuun Yrittäjien blogi
18.4.2023

Pyöräilyn lisäämisen tavoite ei välttämättä tarkoita autoilun rajoittamista

Pyöräily on niin kansanterveyden kuin kansantalouden kannalta erittäin kannatettavaa. Valtakunnallisella tasolla pyöräily väheni huolestuttavasti koronavuosina, mutta Joensuussa mentiin positiivisempaan suuntaan pyöräilyn lisääntyessä. Eikä ihme, onhan kaupunkikeskustassamme panostettu vahvasti pyöräilyn rakenteellisiin edellytyksiin. 

Kehitys on keskustan kauppaliikkeiden ja palvelujen näkökulmasta kaksijakoinen: autoliikenteen väheneminen lisää kiistatta keskustan viihtyisyyttä, mutta toisaalta autottomuus rajoittaa tiettyjen asiakasryhmien pääsyä palvelujen äärelle. Paikoitusta keskustassa on riittämiin, mutta niiden etäisyys kaupoista hankaloittaa asiointia kivijalkaliikkeissä. Korttelinkin kävelymatka voi olla monelle este asioinnille. 

Kaupunkikeskustan yritysten saavutettavuus myös autolla tulisi varmistaa entistä paremmin. Kaavoituksessa ennakointi ja sidosryhmien entistä vahvempi kuuleminen nousevat arvoonsa. Pikaparkkipaikkojen lisääminen kadunvarsille asioinnin helpottamiseksi toisi varmasti lisää asiakkaita ja tarpeellisia euroja keskustan liikkeisiin, arvioivat Joensuun Yrittäjien jäsenet. Samoin parannusehdotuksissa esille nousevat vaikkapa kerran kuussa toteutettavat ostosillat, jolloin parkkeeraus sallittaisiin kaikilla kadun varsilla ja paikoituslaitoksissa maksutta. Kesän tullen keskustan saavutettavuuden harmiksi tulevat jälleen katutyöt. Niidenkin osalta toivoisimme varhaista vuoropuhelua kaupungin kanssa, jotta kaupat voisivat paremmin valmistautua muun muassa kampanjoidensa aikataulutuksissa.  

Valtakunnallinen pyöräilyn lisäämisen tavoite ei välttämättä tarkoita autoilun rajoittamista. Joensuun kaltaisessa pyöräilykaupungissa lisäystä saataisiin varmasti myös keskustaan tuovien kevyenliikenteenväylien entistä paremmalla kunnossapidolla. Seikka, mikä korostuu ilmastonmuutoksen aiheuttamissa keliolosuhteiden nopeissa muutoksissa. 

Joensuun Yrittäjät ry hallitus