22.8.2017 klo 15:00

Suomen Yrittäjien lausunto lukioiden erityisen koulutustehtävän ja valtakunnallisen kehittämistehtävän tarpeesta

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus

Lukiolle on voitu myöntää erityinen tehtävä, joka oikeuttaa sen poikkeamaan lukion tuntijaosta ja lukion opetussuunnitelmasta. Erityisen tehtävän luvan on saanut erityisesti taito- ja taideaineisiin sekä urheiluun painottavia lukioita. Erityisten tehtävän lupa on tällä hetkellä 39 koulutuksen järjestäjällä. Erityisen tehtävän kokonaisrahoitus on tällä hetkellä noin 11 000 000 euroa.

Erityisen tehtävän lukiolainsäädäntö on vuodelta 1988. Tehtäviä on myönnetty vuosien saatossa erilaisin kriteerein, eikä selkeää kokonaisstrategiaa ole. Nyt opetus- ja kulttuuriministeriö haluaa uudistaa lainsäädäntöä. Tavoitteena on uudistaa erityisen koulutustehtävän määräämis- ja rahoituskriteerejä aiempaa selkeämmiksi ja läpinäkyvimmiksi hakijoiden yhdenvertaisen kohtelun varmistamiseksi.

Suomen Yrittäjät kannattaa edellä olevaa perustavoitetta lainsäädäntöuudistukselle. Haluamme tuoda asiassa esille seuraavat näkökulmat:

• Meillä on tarve edelleen erityisen tehtävän saaneille lukioille. Tämä mahdollistaa erityislahjakkaille joustavan väylän lukion suorittamiseen ja lahjakkuutensa kehittämiseen. Erityinen tehtävä voi myös liittyä esim. jonkin yhteiskunnallisen teeman kansallisena kehittämistoimijana ja verkostoijana toimimiseen.
  • Kaikki erityisen tehtävän luvat tulisi lainsäädäntöuudistuksen myötä uudelleen hakea.
  • Erityisen tehtävän luvan tulisi olla määräaikainen (esim. viisi vuotta) ja sille tulisi asettaa selkeät luvansaajakohtaiset tavoitteet ja arviointimittarit eritystehtävän luonne huomioiden. Tarkastelussa tulisi huomioida myös yleinen toiminta lukion perustehtävässä.
  • Kaikille erityistehtävän saaneille lukioille tulee asettaa velvoite verkostoitua tehtävän alalla muiden vastaavien lukioiden kanssa. Lisäksi osalle voidaan asettaa kansallinen tehtävään liittyvä kehittämistehtävä.
  • Erityisen tehtävän rahoituksen tulisi olla lukiokohtainen ja tehtävän vaatimat resurssit huomioiva.
  • Erityisen tehtävän lupien myöntämisen tasapuolisuuden varmistamiseksi opetus- ja kulttuuriministeriön tulisi laatia selkeä strategia. Perinteisesti taide, kulttuuri ja urheilu ovat olleet yhteiskunnan erityissuojeluksessa. Nyt on selkeästi lisääntynyt yhteiskunnallisia, kuten yrittäjyyttä, kansainvälisyyttä tai kestävää kehitystä painottavien lukioiden määrä.
  • Yhteiskunta ja työelämä muuttuvat nopeasti. Esimerkiksi yrittäjyyden merkitys kasvaa voimakkaasti. Lukion sisällöissä onkin vahvistettu yrittäjyyteen liittyvien asenteisiin, tietoihin ja taitoihin liittyviä sisältöjä. Tärkeää olisi antaa erityisen tehtävän lupa joillekin yrittäjyyttä painottaville lukioille. Näille tulisi määrittää valtakunnallinen kehittämis- ja verkostoitumistehtävä.

Kunnioittavasti

Suomen Yrittäjät