4.9.2017 klo 14:48
Lausunto

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi maantielain muuttamisesta

Liikenne- ja viestintäministeriö

1. Yleistä

Liikenne- ja viestintäministeriö on esittänyt lausuntopyynnön luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle maantielain muuttamisesta.

Lailla säädettäisiin maakuntalain 6 §:n 1 momentin 14 kohdassa tarkoitettujen liikennettä ja tienpitoa koskevien tehtävien siirtoa valtiolta maakunnille. Samalla tiettyjä tehtäviä siirrettäisiin lakkautettavista ELY-keskuksista Liikennevirastoon.

Lakiin ehdotetaan sisällytettäväksi valtakunnallista ja maakunnissa tapahtuvaa liikennejärjestelmäsuunnittelua koskevat uudet säännökset ja maanteiden luokitteluun pohjautuvat palvelutasoa koskevat säännökset. Esitykseen sisältyvät myös ehdotukset maakuntauudistuksen edellyttämäksi uudeksi sääntelyksi koskien maanteiden tienpidon järjestämistä maakuntien ja valtion yhteistyönä sekä tähän liittyvistä ohjaus-, sopimus- ja muista järjestelyistä. Esitys tukee hallitusohjelman kärkihanketta säädösten sujuvoittamisesta.

Lain nimi on tarkoitus muuttaa laiksi liikennejärjestelmästä ja maanteistä ja sen on määrä tulla voimaan vuoden 2019 alussa.

Esityksen tavoitteena on varmistaa maantieverkon valtakunnallinen yhtenäisyys sekä maanteiden riittävä palvelutaso joka puolella maata. Tieverkon omistajuus ja tienpitäjän vastuu säilyisivät valtiolla ja maakunnat sopisivat niiden järjestämisvastuulla olevien tienpidon tehtävien hoitamisesta yhteistoiminnassa tienpidon yhteistyöalueilla Liikenneviraston ohjauksessa. Valtio vastaisi esityksen mukaan yhä tienpidon kustannuksista. Uudistuksessa maantieverkon yhtenäisyys ja sen kunto varmistettaisiin niin, että tienpidon rahoitus jaettaisiin 18 maakunnalle tieverkon ja liikenteen ominaisuuksiin sekä muihin olosuhteisiin perustuen. Maakunnat joutuisivat perustamaan 9 yhteistyöalueen mallin, joiden tehtävänä olisi jatkossa hoitaa alueellisen tienpidon tehtävänä tienpidon ja rahoituksen suunnittelu, tienpidon ja liikenteen suunnitelman ja tienpidon sopimuksen valmistelu, maanteiden hankesuunnittelu sekä maanteiden suunnittelun, kunnossapidon ja rakentamisen hankinnat. Maakunnat vastaisi myös itsenäisesti eräistä tehtävistä.

Lisäksi yhteistyössä eri toimijoiden kanssa laadittaisiin valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma. Se tarjoaisi valtakunnallisen tahtotilan liikennejärjestelmästä ja sen kehittämisestä avoimesti maakuntien, elinkeinoelämän ja kansalaisten käyttöön sekä edistäisi osaltaan yhtenäisen palvelutason turvaamista liikennejärjestelmän käyttäjille koko maassa. Siinä voitaisiin hahmottaa strategisia pitkän tähtäimen tavoitteita koko liikennejärjestelmälle ja eri liikennemuodoille ja rahoituksen tasoa ja malleja. Siihen sisällytetään myös liikennejärjestelmän rahoitus- ja toimenpideohjelma 10-12 vuodelle. Suunnitelmaa päivitettäisiin tarpeen mukaan hallitus kausittain ja toimintaympäristön merkittävien muutosten seurauksesta. Myös maakunnat laatisivat omat liikennejärjestelmäsuunnitelmat.

2. Keskeiset huomiot

Suomen Yrittäjät kiittää mahdollisuudesta lausua kyseiseen lakimuutokseen ja esittää esityksestä seuraavia huomiota.

Uudistuksen yhteydessä tulee kehittää liikenteen sujuvuutta ja toimivuutta yritysten toimintaedellytyksiä silmällä pitäen. Näemme, että esitetty tienpidon malli on pääpiirteittäin oikeansuuntainen. Maakunnilla on useasti paras näkemys päättää alueensa tieverkostosta ja sen rakentamisen suunnitelmasta ja ylläpidosta yritysten kannalta. Uudistuksen yhteydessä onkin tärkeää huolehtia, että liikenneverkon kehittämisessä ja kunnossapidossa otetaan huomioon maan ja maakuntien eri osien erilaiset elinkeinopoliittiset tarpeet. Näin osaltaan vaikutetaan maakuntien elinvoimaisuuteen. Kannatamme ehdotusta, jossa tarvittaessa maakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman valmistelua varten voidaan asettaa myös yhteistyöryhmä, jossa voi tarpeen mukaan olla myös elinkeinoelämän edustusta. Lisäksi pidämme hyvänä, että maakuntien laatiessa maakunnallisia liikennejärjestelmäsuunnitelmia, huomioidaan menettelyssä ja vuorovaikutuksessa (15 g §) myös sellaiset alueelliset toiminnanharjoittajat, joiden toimialaan liikennejärjestelmä voi olennaisesti liittyä.

Esitysluonnoksessa esitetyn enintään 9 yhteistyöalueen sijaan tulisi tarkastella vielä pienempää määrää kyseisille alueille, jotta henkilöresurssien ja osaamisen riittävyys voidaan varmistaa. Samalla voitaisiin parantaa keskittämisen tuomia kustannushyötyjä. Pelkona on, että rahoituksen ja henkilöresurssien jako liian useaan yksikköön lisää kustannuksia ja on sitä kautta tavalla tai toisella pois tienpidon rahoituksesta ja laadusta, heikentäen yritysten toimintaedellytyksiä.
Laissa määriteltäisiin palvelutaso liikenne- ja viestintäministeriön päättämälle valtakunnallisesti merkittävälle runkoverkolle, runkoverkkoon kuulumattomille pääteille sekä muille maanteille. Näemme että palvelutasojen määrittely on hyvä keino varmistaa yhtenäiset valtakunnalliset käytännöt tienpidossa maakuntarajoista riippumatta. Palvelutasojen toteutumisen varmistamiseen on syytä kuitenkin kiinnittää jatkossa huomiota.

Pidämme hyvänä, että valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma tullaan esityksen mukaan laatimaan. Siinä on hyvä kiinnittää huomiota myös liikenneverkon yhtenäisyyden vaalimiseen, jotta yhteydet eri maakuntien välillä ovat toimivat ja liikenneyhteydet palvelevat kokonaisuudessaan yritysten tarpeita.

Hallitusohjelman mukaan Suomessa tullaan ottamaan raskaanliikenteen vinjetti käyttöön. Esitysluonnoksessa todetaan, että maantien käyttö on maksutonta (12 §). Kyseinen pykälä ei saa sulkea pois vinjetin käyttöönoton mahdollisuutta.

Kunnioittavasti

Suomen Yrittäjät

Mika Kuismanen Sampo Seppänen
pääekonomisti ekonomisti