17.9.2018 klo 11:22
Lausunto

Luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksuista

Sosiaali- ja terveysministeriö

Lausunnolla olevassa esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi laki sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksuista. Samalla kumottaisiin voimassa oleva sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annettu laki. Esityksen tavoitteena on ajantasaistaa asiakasmaksulainsäädäntö huomioiden sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja maakuntia koskeva uudistus. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan tammikuussa 2020.

Uudessa laissa säädettäisiin maakunnan järjestämisvastuulle kuuluvien sosiaali- ja terveyspalvelujen maksuista, maksujen määräämisestä ja niiden perimisestä sekä asiakkaalle maksuttomista palveluista. Lisäksi säädettäisiin maksujen perimistä rajoittavasta maksukatosta sekä maksujen alentamisesta ja perimättä jättämisestä. Maksun voisi periä vain niistä palveluista, joiden maksuista säädetään ehdotetussa laissa.

Yrittäjäjärjestön yleiset näkemykset

Tällä hetkellä osa palveluista on voimassa olevan asiakasmaksulainsäädännön soveltamisalan ulkopuolella. Jos asiakasmaksulaissa tai -asetuksessa ei ole säädetty maksulle enimmäismäärää, maksu voidaan määrätä korkeintaan palvelujen tuotantokustannusten suuruisena. Tällaisia maksuja voidaan nykyisin periä esimerkiksi palveluasumisesta ja tukipalveluista, joista ei ole asiakasmaksulaissa erityisiä säännöksiä. Esityksen tavoite selkeyttää ja yhtenäistää asiakasmaksukäytäntöjä on hyvä ja kannatettava lähtökohta uuden lain valmistelulle.

Toisaalta esitämme huolemme siitä, että luonnosesitys on paikoin epäjohdonmukainen ja tulkinnanvarainen. Kiinnitämme huomiota esimerkiksi siihen, että 3 §:n mukaan maakunta tarkoittaisi maakuntaa tai maakunnan liikelaitosta. Näin ei voi olla, koska maakunta on palvelujen järjestäjä ja maakunnan liikelaitos yksi tuottajista. Nämä roolit on välttämätöntä erottaa kaikessa lainsäädännössä. Olisi perusteltua, että koko esitys käytäisiin jatkovalmistelussa tältä osin uudelleen huolellisesti läpi.

Lisäksi toivomme, että jatkovalmistelussa otettaisiin huomioon oikeusministeriön työryhmä (Kuluttajasuojasäännösten uudistaminen -työryhmä), jonka tavoitteena on muun muassa vahvistaa julkisen ja yksityisen puolen kilpailuneutraliteettia hyvinvointi-, sosiaali- ja terveyspalvelujen osalta.

Yritysten toimintamahdollisuudet tulee turvata

Esityksessä todetaan, että asumispalvelun asiakasmaksut vaihtelevat eri kunnissa ja kuntayhtymissä. Joissakin kunnissa palveluasumisen ja tuetun asumisen maksujen määräytymisperusteet pohjautuvat kotona annettavan palvelun maksujärjestelmään ja joissakin ne mukailevat pitkäaikaisen laitoshoidon maksujärjestelmää. Asiakasmaksun lisäksi myös asiakkaan vähimmäiskäyttövaran suuruus vaihtelee, eikä siitä ole säädetty asiakasmaksulainsäädännössä.

Olemme huolisamme siitä, että erityisesti tehostetun palveluasumisen maksujen määräytymisessä ja laadukkaan hoidon yhdistämisessä tulee jatkossa olemaan haasteita. Asiakasmaksun vahva tulosidonnaisuus (asiakasmaksu 85 % tuloista, käyttörahaksi vähintään 160 euroa) voi johtaa siihen, että tehostetussa palveluasumisen laatu kärsii merkittävästi, jos hoitoisuutta ei huomioida tuottajille maksettavassa korvauksessa. Tämä johtuu erityisesti siitä, että asiakkaan käyttöraha jää yleisesti niin pieneksi, ettei tällä ole mahdollisuutta ostaa lisäpalvelua niin halutessaan. Katsomme, että tehostetun palveluasumisen maksut tulisi rinnastaa laitoshoidon maksuihin ja siten, että asiakkaan käyttövara olisi esitettyä korkeampi.

Koska asumispalvelujen asiakasmaksut vaihtelevat kunta- ja kuntayhtymäkohtaisesti, myös lakiesitys vaikuttaa eri tavoin yrityksiin. Muutoksilla saattaa olla vaikutusta yritysten toimintamahdollisuuksiin tarjota asiakkailleen perustasoa parempia palveluja. Tästä syystä pidämme puutteellisena, ettei esityksessä ole arvioitu muutosten vaikutuksia yrityksiin. Laadukas valmistelu edellyttää, että ennen esitystä arvioidaan erilaisia vaihtoehtoja ja niiden vaikutuksia lainsäädännön kohteina oleviin toimijoihin, erityisesti myös pieniin ja keskisuuriin yrityksiin. Jatkovalmistelussa on syytä kiinnittää yritysvaikutuksiin erityistä huomiota.

Asiakasmaksulaissa määritellään vain maakunnan asiakkaalta perittävät maksut. Sääntelyn ulkopuolelle jäävät kokonaan asiakassetelin käyttöä sekä sen arvon määräytymistä koskevat seikat. Valinnanvapauslainsäädännön mukaan maakunta määräisi setelin sisällön ja arvon. Siinä kyllä ohjeistetaan setelin arvon määrittelyä, mutta sen lisäksi on välttämätöntä valvoa, että seteleiden arvo tosiasiallisesti määräytyy rehellisesti ja realistisesti ja että palvelut tuotteistetaan erilaiset asiakastarpeet huomioiden. Palvelun tuottamishinta vaihtelee eri yrityksissä riippuen esimerkiksi volyymeihin perustuvasta hinnoittelusta. Tästä syystä on tärkeää, ettei päätettävä tuotantohinta ole todellisia tuotantokustannuksia pienempi. Muussa tapauksessa voi olla kannattamatonta osallistua asiakassetelipalvelujen tuotantoon.

Koko sote-uudistuksen onnistumisen kannalta pidämme erittäin tärkeänä, että kaikkein pienimmilläkin yrityksillä olisi jatkossa mahdollisuudet toimia osana ja tuottaa asiakkailleen laadukasta hoivaa ja muuta palvelua.

Suomen Yrittäjät

Janne Makkula Tiina Toivonen
työmarkkinajohtaja lainsäädäntöasioiden päällikkö