30.10.2018 klo 17:04

Lausunto Patentti- ja rekisterihallituksen maksuasetuksen muutoksista

Työ- ja elinkeinoministeriö

Työ- ja elinkeinoministeriö on pyytänyt lausuntoa Patentti- ja rekisterihallituksen maksuasetukseen tehtävistä muutoksista. Suomen Yrittäjät esittää lausuntonaan seuraavaa:

Maksuasetuksen 3 §:ään ja liitteen 8 §:ään esitetään muutoksia eduskunnan käsiteltävänä olevaan tavaramerkkilain kokonaisuudistukseen liittyen. Maksuasetuksen 3 §:ään esitetään lisättäväksi uusi 16 kohta, jossa säädettäisiin ennen 1.1.2019 kaupparekisteriin rekisteröidyn elinkeinonharjoittajan toimialan täsmentämisilmoituksesta. Ilmoitus olisi maksuton. Tämä vastaa tavaramerkkilain kokonaisuudistuksen yhteydessä tehtävän toiminimilain muutoksen tarkoitusta. Maksuttomuudella toisaalta kannustetaan ja toisaalta varataan mahdollisuus elinkeinonharjoittajille toimialakuvausten täsmentämiseen tulevaan toiminimen hallinnollisen kumoamisen mahdollisuuden vuoksi. Ilmoituksen maksuttomuus on ehdottoman kannatettavaa.

Asetuksen liitteen 8 §:ään esitetään kahta uutta maksua, hallinnollisen menettämis- ja mitätöintimenettelyn maksu (400 euroa) ja rauenneen hakemuksen käsittelyn jatkamismaksu (100 euroa). Maksujen perusteena on tavaramerkkilakiin sisällytettävät uudet menettelyt. Maksujen tasoa voidaan pitää perusteltuna. Kuten asetuksen perustelumuistiossa on todettu, hallinnollinen menettämis- ja mitätöintimenettely tulee kysymykseen vasta väiteajan kulumisen jälkeen. On siten selvää, että tämän menettelyn maksun tulee olla väitemaksua suurempi, jotta väitemenettelyn ensisijaisuus voidaan varmistaa. Kuitenkin hallinnollisen menettelyn tulee olla tuomioistuinten käsittelymaksuja edullisempi. Rauenneen hakemuksen käsittelymaksu on niin ikään oikealla tasolla. Asetuksen perustelumuistiossa on kuvattu myös tämän maksun perusteluita järkevästi. On myös huomattava, että hakemuksen raukeaminen johtuu tavaramerkin hakijan omasta menettelystä.

Asetuksen liitteen 10 §:ää esitetään muutettavaksi siten, että osakeyhtiön sähköisen perustamisilmoituksen käsittelymaksuun ja yksityisen elinkeinonharjoittajan ilmoituksista perittäviin käsittelymaksuihin tulisi alennuksia. Vastaavasti paperi-ilmoitusten käsittelymaksua esitetään nostettavaksi 45 eurosta 55 euroon. Esityksen taustalla on kaupparekisteriasioiden kustannusvastaavuus, joka on ollut viime vuosina huomattavan ylijäämäinen. Lisäksi muutoksia perustellaan sähköisen asioinnin lisääntymisellä, mikä saa aikaan kustannussäästöjä. Esityksessä arvioidaan, että sähköisen asioinnin lisääntymisen myötä sekä ehdotettujen muutosten jälkeen PRH:n tulot pienenisivät yli 2 miljoonaa euroa vuonna 2019.

Pidämme ehdotettuja yrityksiin kohdistuvia ratkaisuja perusteltuina. Maksujen alentaminen pienentää pääsääntöisesti osakeyhtiöiden ja toiminimien perustamisesta aiheutuvia kustannuksia. Esityksellä voidaan arvioida olevan myös kannustava vaikutus ottaa nykyistä useammin käyttöön sähköiset palvelumuodot paperi-ilmoitusten sijasta. Kehityssuunta maksujen osalta on näin ollen menossa oikeaan suuntaan.

Kirjanpitolain mukaan osakeyhtiön tulee ilmoittaa tilinpäätös julkistettavaksi kaupparekisterissä. Velvollisuus koskee henkilöyhtiöitä ja yksityistä elinkeinonharjoittajaa vain, jos toiminta on laissa erikseen määritellyllä tavalla laajaa. Julkistaminen on yritykselle maksutonta. Esityksessä kuitenkin ehdotetaan, että jatkossa PRH:n olisi mahdollista periä 85 euron käsittelymaksu, jos tilinpäätöstä ei julkisteta määräajassa. Esityksen perustelujen valossa jää kuitenkin epäselväksi, mitä toimenpiteitä esiteyllä 85 euron käsittelymaksulla olisi tarkoitus kattaa. Jos viranomaisen toimenpiteeksi jää ainoastaan muistutuskirjeen lähettäminen, ei 85 euroa voi vastata toimenpiteestä aiheutuvia kustannuksia. Pidämme perusteltuna, että ehdotettu maksu kohdistuisi vain pitemmälle meneviin toimenpiteisiin tai muistutuskirjeen lähettämisestä aiheutuva maksu olisi huomattavasti esitettyä maksua pienempi. Kustannusvastaavuutta voisi arvioida esimerkiksi perintälainsäädännössä säädettyihin maksuihin, joita voidaan periä velalliselta maksumuistutusten lähettämisestä.

Suomen Yrittäjät

Janne Makkula Albert Mäkelä