Etsi

Vain kolmasosa yrittäjistä naisia – yksi muutos saattaisi auttaa

Vain kolmannes yrittäjistä on naisia. Yksi syy naisten aliedustukseen voi olla se, että yrittäjä-äitien on erittäin vaikea pitää perhevapaita. – Tähän tarvitaan muutos, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Tänään vietetään naisten päivää.

Yrittäjät ovat selvästi miesvaltaisempaa joukkoa kuin palkansaajat, kertoo Tilastokeskus: Vain joka kolmas yrittäjä oli nainen vuonna 2017.

– Yrittäjyyden ei pidä olla sukupuolesta kiinni. Esteet naisten yrittäjyyden tieltä pitää purkaa nopeasti, Pentikäinen vaatii.

Eduskuntavaalien jälkeen valittava hallitus joutuu varmasti tarttumaan uudestaan perhevapaauudistukseen, joka törmäsi seinään tällä vaalikaudella.

– Siinä on poliitikoilla erinomainen mahdollisuus edistää tasa-arvoa: perhevapaauudistus on tehtävä niin, että myös yrittäjät pystyvät oikeasti pitämään perhevapaansa.

Pentikäinen on naisten päivänä Pirkanmaalla Suomen Yrittäjien Kasva Suomi -vaalikiertueella

Yrittäjä-äidit eivät pysty pitämään perhevapaitaan

Suomen Yrittäjien syksyllä 2016 tekemään Yrittäjän sosiaaliturvakyselyyn vastanneista yrittäjävanhemmista vain noin puolet ilmoitti pitäneensä perhevapaata lapsensa syntymän tai adoption yhteydessä. Yrittäjä-äideistä vapaata oli kyennyt pitämään kuusi kymmenestä ja isistä vajaa puolet.

– Vaikka yrittäjillä on oikeus vanhempainpäivärahoihin, he eivät pysty pitämään perhevapaita. Tämä ei ole tasa-arvoista, Pentikäinen korostaa.

Pentikäisen mukaan tulevien päättäjien pitää joustavoittaa järjestelmää.

– Päivärahapäivät pitää voida jakaa useampaan jaksoon ja nykyistä pidemmälle ajanjaksolle.

Pentikäinen nosti asian esiin naisten päivänä Pirkanmaalla, jonne hän saapui yrittäjäjärjestön Kasva Suomi -vaalikiertueella. Lapista Helsinkiin ulottuvalla kiertueella Yrittäjät yhdistävät paikalliset ehdokkaat, yrittäjät ja muut äänestäjät keskustelemaan siitä, miten Suomeen saadaan lisää talouskasvua ja hyvinvointia.

Lisätietoja:

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen, p. 040 504 1944

Katso Kasva Suomi -vaalikiertueen aikataulu täältä.

Lue Suomen Yrittäjien Kasva Suomi -vaalitavoitteet täältä.