17.8.2006 klo 10:03

Aikuiskoulutuskeskuksesta yrittäjän strateginen kumppani

Suomen Yrittäjien ja ammatillisten aikuiskoulutuskeskusten KATTAVA-hanke valmistui

KATTAVA-palvelukokonaisuus tarjoaa pienyrittäjille räätälöityä osaamisen kehittämistä liiketoiminnan kaikilta osa-alueilta. Suunnitteluun on osallistunut pk-yrittäjiä eri puolilta maata. Toteutuksesta vastaa 42 aikuiskoulutuskeskuksen valtakunnallinen verkosto.

KATTAVA on ensimmäinen valtakunnallinen pk-yritysten osaamisen vahvistamiseen tähtäävä valmennus- ja palvelukokonaisuus. Yrittäjä valitsee portfoliosta parhaiten tavoitteisiinsa sopivat osat, ja ottaa haltuunsa uusia taitoja osana päivittäistä yrittäjätoimintaansa. KATTAVA kulkee yrittäjän rinnalla yrityksen elinkaaren kaikissa vaiheissa. Hankkeen taustalla on ammatillista aikuiskoulutusta koskeva lainmuutos, jossa aikuiskoulutuskeskuksille asetetaan työelämän ja erityisesti pienyritysten palvelutehtävä.

”Luomme kiinteän strategisen kumppanuuden aikuiskoulutuskeskusten ja yrittäjien välille. Tarjoamme asiantuntemustamme liiketoiminnan eri osa-alueilta, autamme määrittelemään kehittämistarpeet ja suunnittelemme kokonaisuuden, joka nivoutuu luontevaksi osaksi yrittäjän pitkän tähtäimen tavoitteita”, kertoo valtakunnallisen KATTAVA-hankkeen koordinoinnista vastaava Amiedun rehtori Timo Karkola.

”KATTAVAn ainutlaatuisuus perustuu yhtenäiseen valtakunnalliseen sisältöön sekä yksilölliseen räätälöitävyyteen ja paikalliseen soveltamiseen. Nyt Suomessa toimivat pienyrittäjät voivat kehittää toimintaansa uuden ohjelman puitteissa siellä missä ovat itsekin, omilla paikkakunnillaan ja omiin toimialoihinsa liittyen”, kommentoi johtaja Martti Pallari Suomen Yrittäjistä.

Suomen Yrittäjien varapuheenjohtaja Jarkko Wuorinen pitää merkittävänä sitä, että vahvalle aikuiskoulutuskeskusverkolle on laissa asetettu pienyritysten palvelutehtävä.

”Tulkitsen sen johtuvan yhteiskunnan arvostuksesta yrittäjyyttä kohtaan ja halusta huolehtia pienyritysten kilpailukyvyn jatkuvasta kehittymisestä. Epäilemättä lainmuutos tuo mukanaan myös velvoitteen tarjota laadukkaita, monipuolisia ja asiakaslähtöisiä palveluita yrittäjille.”

Wuorinen kiittää aikuiskoulutuskeskuksia aktiivisuudesta, jolla ne ryhtyivät kehittämään palveluitaan uuden lainsäädännön hengessä.

”Aikuiskoulutuskeskuksilla on erinomaiset mahdollisuudet edistää yrittäjyyttä maassamme. Useimmat aloittavat yrittäjyyden vasta aikuisiässä”, toteaa Wuorinen.

Valtakunnallinen ammatillisten aikuiskoulutustoimijoiden verkosto on lisäarvo erityisesti sellaisille yrittäjille, jotka muutoin joutuisivat matkustamaan pitkien välimatkojen päähän voidakseen laajentaa bisnesosaamistaan. Yhteistyössä lähimmän aikuiskoulutuskeskuksen kanssa yrittäjä joko käy läpi yksittäisiä aiheita tai suorittaa kokonaisen ammattitutkinnon. Lisäksi yritys voi hyödyntää KATTAVAa koko työyhteisön valmennuksen sekä tuote- ja palveluinnovaatioiden kehittämisvälineenä.

”Suppeimmillaan KATTAVA on muutaman tunnin tietoisku ajankohtaisesta aiheesta ja laajimmillaan parin vuoden kehityshanke, jossa toimintatapoja uudistetaan perusteellisesti”, Karkola summaa.

”Ensimmäistä kertaa pk-yrityksille on tarjolla laaja, lakisääteinen ja koko yrityksen elinkaaren mittainen lisä- ja täydennyskoulutuspalvelu. Yritysten määrän lähivuosina kasvaessa ja luopuvien yrittäjien vaihtuessa uusiin lisääntyy myös kehittämis- ja konsultointipalveluiden kysyntä. Aloittavilla yrittäjillä on usein vahva oman alan ammattiosaaminen, mutta puutteelliset tiedot yrityksen pyörittämisestä. Tähän tarpeeseen ammatillisten aikuiskoulutustoimijoiden toteuttama uusi palvelukonsepti tarjoaa ratkaisun”, sanoo Pallari.

Taustatietoa KATTAVA-hankkeesta

KATTAVA -palveluita tarjoavat ammatilliset aikuiskoulutuskeskukset

Lisätietoja:
Timo Karkola, rehtori, Amiedu, 050 5995 278, timo.karkola@amiedu.fi
Martti Pallari, johtaja, Suomen Yrittäjät, 0500 812 677, martti.pallari@yrittajat.fi
Jarkko Wuorinen, varapuheenjohtaja, Suomen Yrittäjät, 0500 692 186, jarkko.wuorinen@kolumbus.fi
Paula Launonen, tiedottaja, KATTAVA-projekti, 050 3636 819, paula.launonen@juttusampo.fi

KATTAVA on viime vuosien laajin toisen asteen koulutuksen kehittämishanke. Se on ammatillisten aikuiskoulutuskeskusten yhteinen vastaus 1.1.2006 voimaan tulleeseen lakiin ammatillisesta aikuiskoulutuksesta, jossa oppilaitoksille määrätään erityinen työelämän palvelu- ja kehittämistehtävä.

Hae kuvat verkosta:
Login: kattava
Password: kattava

Avattuasi näyttökuvan klikkaa näytön yläreunasta ”Original”-palkkia (neljäs vasemmalta). Saat esille painokelpoisen kuvaoriginaalin, jonka voit kopioida omaan käyttöösi. Kuvia on lupa käyttää vapaasti tämän artikkelin yhteydessä.

Johtaja Martti Pallari, Suomen Yrittäjät

Varapuheenjohtaja Jarkko Wuorinen, Suomen Yrittäjät