28.1.2007 klo 16:04

Aluejärjestöjen laatupalkinto Pirkanmaalle ja Pohjois-Savoon

– vuoden paikallisyhdistykset Nokialla, Imatralla, Asikkalassa ja Porissa

Finnvera Oyj ja Suomen Yrittäjät ovat jakaneet viidennen kerran aluejärjestön laatupalkinnon. Vuoden 2006 laatupalkinto, arvoltaan 5000 euroa jaettiin kahden aluejärjestön, Pirkanmaan Yrittäjien ja Savon Yrittäjien kesken.

Vuoden 2006 palkitsemisperusteita olivat jäsenpysyvyys ja järjestäytymisaste, alueelliset kehitysohjelmat, jäsenpalveluiden toteutuminen, elinkeinopoliittinen ja muu yhteiskuntavaikuttaminen omalla alueella, viestintä sekä yhteistyö Finnveran kanssa.

Palkituissa aluejärjestöissä on ollut myönteinen jäsenkehitys useiden vuosien ajan ja ne ovat toteuttaneet useita yrittäjyyttä edistäviä projekteja onnistuneesti. Myös kunta- ja muussa vaikuttamistyössä nämä aluejärjestöt ovat toimineet esimerkillisesti.

Pirkanmaan Yrittäjät on Suomen Yrittäjien suurin aluejärjestö sen jäsenmäärän ollessa 8 170. Nettokasvu oli viime vuonna 1000 jäsentä, ja jäsenpysyvyys on ollut hyvä. Savon Yrittäjissä on 3125 jäsenyritystä, mikä kasvoi edellisestä vuodesta 325:lla.

Finnveran ja Suomen Yrittäjien yhdessä perustama Laatupalkinto jaettiin ensimmäisen kerran vuoden 2002 toiminnasta Etelä-Pohjanmaan Yrittäjille. Vuoden 2003 toiminnasta laatupalkinnon sai Kymen Yrittäjät ja vuoden 2004 toiminnasta Pohjois-Karjalan Yrittäjät. Viime vuonna laatupalkinnon sai Varsinais-Suomen Yrittäjät.

Paikallisyhdistyksiä palkittiin pitkäjänteisestä toiminnasta

Suomen Yrittäjien paikallisyhdistysarviointiin osallistui 90 paikallisyhdistystä 416:sta. Näistä valtakunnalliseen arviointiin aluejärjestöt esittivät 18 paikallisyhdistystä. Kaikilla näillä yhdistyksillä sekä jäsentoiminta että kunnallinen vaikuttaminen on ollut aktiivista vuoden 2006 aikana. Sen vuoksi arvioitiin myös toiminnan pitkäjänteisyyttä.

Vuoden paikallisyhdistyksiksi valittiin Nokian Yrittäjät (palkinto 2500 euroa), Imatran Yrittäjät (1500 euroa) sekä Asikkalan Yrittäjät ja Porin Yrittäjä (kumpikin palkittiin 500 eurolla).

Nokian Yrittäjät on kasvattanut voimakkaasti jäsenmääräänsä. Jäsentiedotus on laadukasta, mistä osoituksena yhdistys on saanut Paikallislehtien liiton Antti-patsaan.

Imatran Yrittäjät on näkyvästi ottaa kantaa oman kunnan elinkeinopolitiikkaan ja ollut vauhdittamassa kuntien välistä yhteistyötä.

Asikkalan Yrittäjät on lanseerannut yrittäjyyskunta-toimintamallin ja järjestänyt julkisista hankinnoista yhteistyötilaisuuksia kunnan viranomaisten kanssa.

Porin Yrittäjien toimesta on edistetty yrittäjyyskasvatusta. Yhdistys on ymmärtänyt sähköisen tiedotuksen tärkeän merkityksen ja panostanut mm. kotisivujensa sisältöön ja ilmeeseen.

Vuoden 2006 laatupalkinnot jaettiin ja paikallisyhdistysarvioinnin tulokset julkistettiin sunnuntaina 28.1.2007 Suomen Yrittäjien puheenjohtajien neuvottelupäivillä Helsingissä.

Lisätietoja laatupalkinnosta:
Finnvera Oyj, apulaisjohtaja Tuomo Holopainen, p. 0400 677293